|
|||||||
| Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Fugletribunalet av Agnes RavatnNoen som har lyst til å diskutere Fugletribunalet av Agnes Ravatn? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Fugletribunalet av Agnes RavatnJeg har akkurat lest den ferdig. Før har jeg kun lest noen selvhjelpsbokanmeldelsene hennes, og det var jo fornøyelig lesning! Sist redigert av daffy : 01-02-14 kl 21:22. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Borte
|
Sv: Fugletribunalet av Agnes RavatnLitt gammel tråd, men jeg leste denne i juleferien og er helt enig med deg. Det er synd at en så velskrevet bok, på vakkert nynorsk ender med å være så lite troverdig. Jeg syns slutten ødela alt egentlig. Hele personen Allis raknet da hun ikke greide å forutse at det å avsløre sin utroskap i den båten ville ende fatalt.
|
|
|
#4 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Fugletribunalet av Agnes RavatnJeg likte i utgangspunktet boken godt. Jeg synes at skildringene er gode og det gjorde meg egentlig ikke så mye at det var en del logiske brister. Historien er jo i det hele tatt ganske usannsynlig, så det legger jeg mest på dikterisk frihet. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Borte
|
Sv: Fugletribunalet av Agnes Ravatn
Litteraturen er jo full av usannsynlige historier som likevel er troverdige. Jeg tenker at det har med formidlingsevne å gjøre mer enn dikterisk frihet. Som leser har jeg ingen krav om at det jeg leser skal være virkelighetsnært, men jeg må tro på en historie for at den skal gripe meg.
|
|
|
#6 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Eg er veldig samd med deg her. Slutten var lite troverdig, og det ødela mykje synes eg. Skulle det ende sånn, burde det vore bygd opp på ein måte som var meir truverdig. Blei litt irritert til slutt.
|
|
|
|
#7 |
|
By the Sea
|
Sv: Fugletribunalet av Agnes RavatnHvorfor synes dere at slutten var lite troverdig?
|
|
|
#8 |
|
søt
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Fugletribunalet av Agnes RavatnJeg syns den var litt snål. Men nydelig språk.
|
|
|
#9 |
|
By the Sea
|
Sv: Fugletribunalet av Agnes RavatnEr målet på om et plot er godt om det er realistisk, forresten? Fugletribunalet er omtalt som en thriller (noe jeg ikke visste da jeg leste den, men som gjorte opplevelsen enda bedre tror jeg - uhyggen snek seg liksom uforvarende på.)
|
|
|
#10 |
|
Borte
|
Sv: Fugletribunalet av Agnes RavatnJeg syns hovedpersonen rakner når hun ikke skjønner at noen kommer til å dø i den båten. Hun er fra før ingen tydelig person, men man antar en viss dybde i henne i det at hun oppholder seg såpass lenge i de intetsigende omgivelsene for å sone det hun har gjort. Når hun ikke greier å forutse at det er en lite smart ting å fortelle om egen utroskap mens hun er i en båt med en mann som nesten drepte konen sin i en båt da konen fortalte om sin utroskap. Da rakner hun helt for meg og jeg mister den forståelsen jeg hadde av hvem hun er. Slutten gjør at selve historien og plottet virker oppstyltet, symbolikken fungerer dårlig og er også temmelig oppbrukt og forutsigbar. Det sammen med at hovedpersonen er så lite troverdig - det ødelegger for en ellers velskrevet roman.
|
|
|
#11 |
|
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
Sv: Fugletribunalet av Agnes RavatnEr det ikkje litt av poenget da - at ho med vilje gjenskaper det som skjedde før - som ein slags test? At Bagge får ein ny sjangse til å handle på ein annan måte enn han gjorde første gang - og at han feilar?
|
|
|
#12 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Fugletribunalet av Agnes RavatnDet er selvsagt et mulig poeng. For meg ble bare slutten veldig brå og abrupt. Men den ødela ikke resten av boken, som jeg som sagt likte godt. Men nå er jeg veldig begeistret for det Agnes Ravatn skriver generelt. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Borte
|
Sv: Fugletribunalet av Agnes Ravatn[quote=Zoë;4139773]Er målet på om et plot er godt om det er realistisk, forresten? quote]
|
|
|
#14 |
|
By the Sea
|
Ja, det er slik jeg opplevde det også.
|
|
|
#15 |
|
By the Sea
|
Nei, at jeg liker det hun skriver ellers var kun ment som en digresjon. Å skrive kronikker er jo også en helt annen sjanger. Som hun behersker brilliant!
|
|
|
#16 |
|
intro
|
Slik jeg tolker deg, handler det om at det bør være troverdig innenfor sitt univers, ikke nødvendigvis realistisk ut fra objektive kriterier. (Og jeg er enig - men har ikke lest denne boka.
|
|
|
|
#17 |
|
Borte
|
Takk, Bluen!
|
![]() |