|
HPs vevstove Forum for datasnakk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Forskjellen på instagram og snapchatMin yngste datter på snart 13 er helt ute av seg fordi alle i klassen har både snapchat og instagram og hun føler seg veldig utenfor pga. dette. Hun har bl.a. to venninner som ikke bruker tlf men ipad hele tiden når de snakker sammen. Og det er bare snapchat og instagram som blir brukt. Jeg føler at instagram er snillere og tryggere enn snapchat uten at jeg kan forklare det helt. Er instagram greit å la en 13-åring bruke?
![]() |
#2 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Forskjellen på instagram og snapchatPå instagram blir bildene liggende, på snapchat forsvinner de. Liksom. De kan lagres, men prinsippet er at de ikke er tilgjengelige mer når de er sett.
![]() |
#3 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Forskjellen på instagram og snapchatHovedforskjellen er at bildene som sendes på Snapchat har "begrenset levetid". Mottakeren kan bare se dem en kort stund. I tillegg kan man chatte. På Instagram kan man også sende bilder direkte til mottaker, i tillegg til å ha bilder liggende på profilen. Jeg hadde nok ikke nektet en 13-åring å bruke noen av delene, men jeg er enig i at Instagram er hakket tryggere enn Snapchat. Det er større sjans for at det havner bilder du aldri får sett på Snap, Instagram er noe lettere å overvåke.
![]() |
![]() |
#4 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Forskjellen på instagram og snapchatJeg synes du burde la henne få lov til å prøve seg med begge deler. Lær deg å bruke set selv også. Min nesten-13-åring får lov til å bruke begge deler, og jeg synes helt ærlig at man må la så store barn få lov til å begynne å prøve seg på sosiale medier. Øvelse gjør mester, ig det er lettere å følge med på hva de gjør nå enn når de blir eldre. Og helt ærlig, så synes jeg at hun har rett i å være så fortvilet, det er leit p være utenfor, og insta og snap er ikke akkurat helvetes forkammer, heller. Slipp henne forsiktig løs og lær henne nettvett, er mitt råd.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West Sist redigert av Pøblis : 07-01-15 kl 00:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Forskjellen på instagram og snapchatVeldig enig med pøbelsara her.
![]() |
#6 |
snur
|
![]() Sv: Forskjellen på instagram og snapchatJeg forstår godt at hun føler seg utenfor uten Snapchat og Instagram. Her bruker 13-åringen nesten bare Snap til å kommunisere med venner. Mye uten bilder også, bare med chat-funksjonen.
![]() |
#7 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Forskjellen på instagram og snapchatAlle jentene i klassen til min sjetteklassing har snap og Instagram. De kommuniserer utelukkende via disse to kanalene, særlig Snap.
![]() |
#8 |
![]() Sv: Forskjellen på instagram og snapchatJeg har utrolig dårlig erfaring med snap fra skolen jeg jobber på. Så utrolig mye dritt og mobbing som er der. Det sitter langt inne å gi min 7. klassing Snap. Jeg har det selv, og bruker det mye. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Epikur
|
![]() Sv: Forskjellen på instagram og snapchatVår snart 13-åring har hatt Instagram en god stund, jeg bruker det aktivt selv og vi liker det begge to. Jeg lar henne ikke drive med noe jeg ikke selv også bruker, forstår og behersker, så du bør selvsagt også skaffe deg insta og snap og hive deg med. Det er mye rart, mye gøy, mange artige folk som deler av seg og sitt og noen helt snålt.
![]() |
#10 |
![]() Sv: Forskjellen på instagram og snapchatInstagram er moro synes jeg. Eldste har hatt det en stund nå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Forskjellen på instagram og snapchatJeg likte ikke Snapchat, men jeg er veldig glad i Instagram. Og jeg ser absolutt verdien i å lære barna å bruke sosiale medier på en god måte, og det tror jeg er vanskelig uten å ta steget ut der selv.
![]() |
![]() |
#12 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Forskjellen på instagram og snapchatJeg skjønner godt at hun føler seg utenfor. Frøkna her kommuniserer nesten utelukkende med Snap (før var det Instagram, men det er visst litt mer ut nå). Jeg ville nok latt henne prøve seg, og heller snakket og snakket og snakket om nettvett osv.
![]() |
#13 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Forskjellen på instagram og snapchatJeg tenker at det er viktig å lære dem å bruke sosiale medier. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Engel med shit på vingene
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Forskjellen på instagram og snapchatEnig med pøbelsara. Min 13-åring bruker begge deler, og det samme gjør jeg.
![]() |
#15 |
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Forskjellen på instagram og snapchat
Ja vi har ikke hatt dette temaet oppe på sikkert halvannet år her i huset. Det jeg har engstet meg for er om hun kan bli utestengt MED snapchat. Hun har så mange opplevelser med å bli oversett og ikke inkludert i klassen at jeg vet ikke om hun har tenkt tanken at de kan finne på å sende henne bilder og snutter om alt det kjekke de finner på som hun ikke er en del av. Hun fikk installere instagram i går og var veldig glad.
![]() |
#16 |
Eklektisk
|
![]() Sv: Forskjellen på instagram og snapchat
Dette er faktisk et av problemene med å være på Snapchat og Instagram. En flott arena for å utestenge, ved for eksempel å ikke like, ikke følge tilbake, ikke kommentere (og sikkert mye annet i "direct" på Instagram). Min blir heldigvis ikke utestengt (i alle fall ikke blant "sine"), men jeg ser flere som blir det. Og da ser jeg sikkert bare litt av det som skjer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
i tåkeheimen
|
![]() Sv: Forskjellen på instagram og snapchatMine har Instagram, og eldste har hatt Snapchat. På Snap skjedde det for mye tull, og vi hadde ingen mulighet til å gå tilbake i historikken og sjekke hva som egentlig hadde foregått, så inntil videre er appen avinstallert hos henne. De kommuniserer en del via KIK, og det er greiere, for der forsvinner ikke meldingene. Nå er vi selvsagt verdens verste foreldre.
![]() |
#18 |
Prematurmamma
|
![]() Sv: Forskjellen på instagram og snapchatSjetteklassingen har snapchat. Jeg har tatt meg av venneliste og instillinger, og hun kan ikke motta snapper fra folk som ikke er på vennelisten. Snap brukes mye til kommunikasjon med venninnene. Teksmeldinger er visst helt gammeldags, og de sender videoer til hverandre på snap i stedet. Hun har også instagram, og jeg har ingen skrupler med å gå inn og slette bilder hun har lagt ut om jeg ikke liker det. Det har skjedd en gang, og det var fordi du kunne se det rotete spisebordet i bakgrunnen.
![]() |
![]() |
#19 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Sv: Forskjellen på instagram og snapchatKik har fått mye dårlig publisitet, så jeg er litt skeptisk til den. Den har forøvrig også 18 års aldersgrense. Barn mellom 13 og 18 år kan bare tegne konto etter samtykke fra foreldre. (Og det er det jo ingen som gjør, selvsagt, men det sier jo noe om hvilket marked de sikter seg inn mot, og hvilket ansvar de kan fraskrive seg.) |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|