|
HPs vevstove Forum for datasnakk. |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
07-01-15, 12:07 | #41 |
Introvert textrovert
|
Sv: Forskjellen på instagram og snapchatJeg ville tillatt begge deler til en 13-åring. Jeg har jo tillat det til min 12-åring for et par år siden alt. Virker ikke som han bruker snap da. 9-åringen har Instagram.
07-01-15, 12:08 | #42 |
Personlig pessimist
|
Sv: Forskjellen på instagram og snapchat
Dette tror jeg kanskje er viktig å snakke med henne om på forhånd. Hvis hun selv tenker at hun er eksludert fordi hun ikke har Instagram og Snapchat, så har hun kanskje litt høye forventninger til endring når hun får det? Det er kanskje viktig å snakke om at flere sosiale arenaer (digitale eller ikke) ikke nødvendigvis er lettere å være på enn få... Det tenker jeg for meg som voksen også. Det er lett å tenke at man hadde vært mindre ensom hvis man hadde vært mer med på ditt og datt, men så opplever man gjerne å bare å være alene i enda flere settinger. Man bør gjøre slike ting fordi man selv synes det er gøy, ikke for at andre skal synes man er gøy.
07-01-15, 12:09 | #43 |
Eklektisk
|
Ja, det er dette subtile som er så vondt. Og så vanskelig å gjøre noe med. |
07-01-15, 12:10 | #44 |
Eklektisk
|
Ja, jeg vet at det er noen som angret på at de ga jenta si Instagram-konto (de sa det til meg selv) fordi det ble så tydelig for jenta at hun ikke var noe særlig populær. |
07-01-15, 12:14 | #45 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
|
Sv: Forskjellen på instagram og snapchatJeg er jo en som er veldig kritisk da, men hadde det stått mellom Instagram og Snapchat, så hadde jeg valgt det kommunikative (snapchat). Instagram er jo for å dele bilder, og høste 'likes', noe jeg egentlig ikke ser på som spesielt viktig før de er store nok til både å ha en oppgående og moden omgangskrets, og ikke nødvendigvis legger så mye i f.eks. manglende respons. Sist redigert av Dronningen : 07-01-15 kl 12:28. |
07-01-15, 12:24 | #46 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
|
Sv: Forskjellen på instagram og snapchatJenta mi har hatt en opptur de to siste månedene, det begynte vel egentlig i høst når hun fikk begynne på riding. Hun er mer delaktig i friminuttene og har flere å være sammen med på skolen. Skal snakke med henne skikkelig når det gjelder dette med utestenging og likes. Det eneste hun har sagt at hun savner er å sende meldinger til venninnene sine, fordi de ikke bruker sms.
07-01-15, 13:23 | #47 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
|
Sv: Forskjellen på instagram og snapchatDet går faktisk an å tenke at sosiale medier også kan være inkluderende , og faktisk gjøre situasjonen bedre for noen barn.
07-01-15, 13:58 | #48 |
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Forskjellen på instagram og snapchatDessverre er det jo ikke alltid sånn, Lisa. På vår skole (barneskole) var det rett før jul en større sak hvor skolens ledelse faktisk så seg nødt til å involvere politiet, for så ille var det faktisk. Skolen tok det svært alvorlig, og 4. trinn og oppover har hatt møter med politiet om hvordan man oppfører seg på nett. Så vi kan jo håpe at det blir med den ene alvorlige hendelsen.
07-01-15, 14:00 | #49 |
This is normal!
|
Jeg tror også at vi blir så obs på de negative sidene at vi glemmer at det er mye positivt.
07-01-15, 14:15 | #51 |
anglofil
|
Javisst har de hemmelige Instaprofiler der de legger ut ordtak og morsomme bilder. Men de oppfører seg pent der også.
07-01-15, 14:17 | #52 |
anglofil
|
Det er jo trist. Men som jeg sa, i vår klasse er det helt motsatt. Feriebilde fra Disneyworld fikk ikke flere likes en jenta som var hjemme og tok bilde av isen sin. Jeg vet det høres rart ut men i vår klasse så blir noen av forskjellene mellom elevene mindre tydelige ved at de alle får like mange likes og de som er veldig stygge mot hverandre på skolen snakker så pent til hverandre på Insta.
07-01-15, 14:19 | #53 |
ej ikke møjkets heije
|
Det er egentlig det jeg synes er aller mest skummelt. Nettopp at populariteten blir så innmari kvantifiserbar.
07-01-15, 14:24 | #54 |
Introvert textrovert
|
Sv: Forskjellen på instagram og snapchatJa, sånn er det podens klasse også. Noen får haugevis med likes og følgere. Min får typisk 3, 4 likes pr bilde. Han får ikke ha åpen profil og få følgere han ikke kjenner. Og så er han ikke mest poppis i gruppen.
07-01-15, 14:32 | #55 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
|
Det handler også om å forstå barna tenker jeg. Hva kjennetegner denne gruppen i det daglige. Når man vet hva som kan skje på skolen eller i andre sosiale settinger, hvordan barn kan reagere på ting, misunnelse, sinne, ekskludering, baksnakking, erting, mobbing, ønske om å hevde seg, det forlokkende med det anonyme, begrenset evne til å tenke/se konsekvenser, ønske om hevn/ta igjen, impulsivitet, et.c. Hva slags indre moral har man? Er man redd for å bli oppdaget - er det styrende for hva man velger å gjøre, eller har man noe som sier i magen at noe er galt? Hva gjør det med dialogen å ha en skjerm mellom seg og verden, og hva kan man tillate seg, når erfaringsgrunnlaget er slik det er når man er barn/ungdom? Hvilken plass har man i hierarkiet til daglig? Og ikke minst hva er intensjonen for deltagelse? Å være sosial, å bli sett (få oppmerksomhet/bli likt), å følge med på andre/være delaktig i noe, eller å lage bråk/såre? Alt dette bringer jo yngre brukere med seg inn. En snever virkelighet, som i bunn og grunn handler om hvem man er og hvor man er i det daglige, og som forsterkes gjennom nye verktøy og nye muligheter. |
07-01-15, 15:10 | #56 |
Eklektisk
|
Noen er så oppsatt på å fa mange følgere at de lager falske til hverandre eller søker opp falske, som de kan legge til. Og så legger de til meg også (noen) slik at jeg kan forske på bruken. |
07-01-15, 15:44 | #57 |
Personlig pessimist
|
Sv: Forskjellen på instagram og snapchatSånn er det jo. Selvsagt skal ingen konsekvent stenges ute og aldri få oppmerksomhet, men det er helt normalt at noen bilder/innlegg/whatever får mer oppmerksomhet/likes/kommentarer enn andre. Det er noe med å lære at det er litt av greia med sosiale medier, og det kan også være nyttig å lære noe om hva som er interessant for andre, og hva som ikke er. Jeg ser ingen som helst vits i at alt får like mange likes, og sosiale medier er også en form for kommunikasjon der man bør lære "språket".
07-01-15, 15:58 | #58 |
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Forskjellen på instagram og snapchatJeg overhørte en diskusjon på bussen mellom noen fjortisjenter (da trolig i alderen 14-16 år):
07-01-15, 16:12 | #59 |
Textrovert
|
Vi hadde også en slik hendelse på skolen før jul. Da var det problemer i sjuendeklasse (som sønnen min går i). Det endte også med at politiet ble involvert.
07-01-15, 16:14 | #60 |
ej ikke møjkets heije
|
Og så er det veldig stor forskjell på hvordan skolene takler dette. Vår skole tar det alvorlig. Jeg har snakket med andre foreldre som har fått beskjed fra skolen om "det skjedde på fritiden og ikke på skolen, og da er det ikke noe vi kan gjøre med det."
|