|
|||||||
| Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
maler
|
Sånn side på fb der folk spør om skyss?Altså sånn gruppe der de legger ut "noen som kjører fra a til b" og andre legger inn nummeret sitt for å bli kontakta? Hva ER egentlig opplegget?
|
|
|
#2 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Sånn side på fb der folk spør om skyss?Piratdrosje light.
|
|
|
#4 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Sånn side på fb der folk spør om skyss?Jeg tror det er slik at folk avtaler pris seg i mellom, for offisielt er det jo ingen pris, sant, det er en vennetjenste - for piratdrosjer er jo ikke lov.
|
|
|
#6 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Sånn side på fb der folk spør om skyss?Jeg må innrømme at jeg synes det er pussig at piratdrosje plutselig er helt ok igjen, bare fordi det er via en app eller Face.
|
|
|
#8 |
|
Audacious
|
Sv: Sånn side på fb der folk spør om skyss?Jeg kjenner flere ungdommer som kjører lørdagsnatta, men de kjører vanligvis bare venner og venners venner i området hvor de bor, og bare sier fra på egen FB-profil. Jeg spurte foreldrene om de syntes dette var greit, og mitt inntrykk var at de var så fornøyde med at ungene var edru og ikke festet sjøl.
|
|
|
#9 |
|
Bedreviter
|
Sv: Sånn side på fb der folk spør om skyss?
Og foreldrene syns ikke det er forbundet med noen som helst risiko å kjøre rundt med fremmede i bilen sin på nattestid i helgen? |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Tittel og tittel....
|
Så lenge de kjører folk de kjenner så ser jeg ikke noe galt i det. Men sånn type side på facebook som er offentlig syns jeg ikke noe særlig.
|
|
|
|
#11 |
|
Bedreviter
|
Det spørs vel hvor omfattende definisjon av "vennes venner" man går inn for. At Frøkna skulle være sjåfør for sine fire nærmeste venninner, hadde jeg ikke hatt problem med. Å kjøre rundt med folk som venninnene "kjenner", not so much. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sånn side på fb der folk spør om skyss?Jeg har en venn på FB som er tidligere elev. Han legger ut tilbud om at han kjører nesten hver helg. Jeg vet ikke om han bare kjører de han kjenner, eller hvordan han gjør det. Men jeg tror han er kjent i området for å kjøre folk i helgene. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Guardian of the galaxy
|
Sv: Sånn side på fb der folk spør om skyss?Hvis barnet er over 18, så tror jeg ikke foreldre har så veldig mye de kan gjøre, annet enn å si hva de mener, om at barnet kjører bil på helgenettene. Regner ikke med ungdommene roper høyt ut til foreldre om de kjører fremmede heller.
|
|
|
#14 |
|
Tittel og tittel....
|
Veldig enig. Om man skal nekte så må det jo være dersom 18åringen er avhengig av å låne bil, da kan man si nei. Men har 18åringen egen bil har man ikke mye man skulle sagt.
|
|
|
|
#18 |
|
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sånn side på fb der folk spør om skyss?Men er dette lovlig?
|
|
|
#19 |
|
Fortynnet
|
Jeg tenker ikke på det å kjøre venner og venners venner av og til i helgene som kriminell aktivitet helt på samme måte som endel andre kriminelle aktiviteter. Og hvis barna er over 18, er det vel ikke helt enkelt for foreldrene å ha full kontroll over omfang og nøyaktig hvem de kjører. Det ville helt klart vært stor forskjell på reaksjon og grad av forsøk på å gripe inn om jeg hadde en nittenåring som kjørte venner og bekjente fra fest i helgen, kontra om jeg hadde en som solgte narkotika, begikk innbrudd og voldskriminalitet eller var sammen med fjortenåringer. |
|
|
|
![]() |
|
|