Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Hvem man kan gifte seg med...

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-10-06, 00:03   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem man kan gifte seg med...

Man skal forske nærmere på dette nå. Hun legen Stoltenberg på Riksen (Camilla?) er med på et sånt prosjekt. Man vet at det er en økt risiko, men de skal forske mer på å skille mellom "engangs"ekteskap og det som gjentar seg gjennom flere generasjoner.

Man vet at en del innvandrergrupper (de med sterk tradisjon for å gifte seg innad i familien) har betydelige større helseproblemer enn andre. Noen av disse er arvelige sykdommer, blant annet noen rygg- og hofteproblemer. Diabetes er også mye mer vanlig (husker ikke om det er type 1 eller type 2 eller begge deler), men her spiller selvsagt livsstil også en stor rolle. Dødfødsler er mye mer utbredt, det samme er keisersnitt, kompliserte svangerskap og grad av oppfølgning etter fødsel.

Kilder: Jeg har lest flere artikler om dette de siste par årene. Den siste tror jeg var i Aftenposten relativt nylig. Jeg har ikke linker, så det er opp til dere å stole på hukommelsen min eller ikke.

Forbud eller ikke? Jeg er usikker. Man tillater jo mye annet som kan medføre skader. Det er for eksempel ikke FORBUDT å drikke store mengder alkohol i svangerskapet. Og generelt så syns jeg man skal være forsiktig med lovregulering av private forhold. Men hvis det viser seg å stemme at dette medfører en betydelig risiko så vet jeg jommen ikke...

Kanskje man kan komme et stykke med opplysningsarbeid? Det er vanskelig i innvandrermiljøene pga. språk og kultur osv., men der man får det til så monner det jo litt, i hvert fall. Har man ikke nettopp hatt en veldig vellykket ordning et eller annet sted på oslo øst angående innvandrerbarns tannhelse? Det skulle jo ikke så mye til for at det skulle bli bedre, da... Det kunne knapt bli verre.

Gammel 09-10-06, 08:36   #2
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem man kan gifte seg med...

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

l.

Forbud eller ikke? Jeg er usikker. Man tillater jo mye annet som kan medføre skader. Det er for eksempel ikke FORBUDT å drikke store mengder alkohol i svangerskapet. Og generelt så syns jeg man skal være forsiktig med lovregulering av private forhold. Men hvis det viser seg å stemme at dette medfører en betydelig risiko så vet jeg jommen ikke...

Jeg synes også dette er en vanskelig problemstilling. Jeg ønsker ikke at et forbud som eventuelt kommer bare skal være begrunnet i et ønske om å stanse en kultur blant innvandrere.

Hvis begrunnelsen mot ekteskap ligger kun i genetikk synes jeg det er veldig viktig å utrede konsekvensene av et slikt syn. Skal det å være genetisk kompatibel være et kriterium for ekteskap?
I et samfunn hvor tendensen går mot at samboerskap blir mer og mer likt ekteskap ser jeg ikke helt hensikten med å forby ekteskap av søskenbarn uten å samtidig forby søskenbarn å ha et seksualliv.
Kan man bo sammen og ha et seksualliv lovlig så skjønner jeg ikke poenget med et ekteskapsforbud.

Hvis innvandrere inngår ekteskap med søskenbarn i utlandet, hva blir konsekvensene av en slik lov?
Skal ekteskapet være ugyldig i Norge? Skal de nektes å bo sammen? Nektes å ha sex?

Hva skal konsekvensene være dersom man gifter seg og det viser seg senere at man er genetisk søskenbarn?
Tvangsskilsmisse?

Jeg har ingen gode svar i saken, men jeg synes at dersom en lov kommer så bør den være fundert i andre ting enn i et ønske om å stanse søskenbarnekteskap blant innvandrere.

Guava er ikke aktiv  
Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:28.