Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Bra 'dame'-serie på Netflix?

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-01-15, 15:45   #41
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bra 'dame'-serie på Netflix?

Opprinnelig lagt inn av Leandra, her.

Takk for svar folkens her var mange bra forslag som skal prøves ut risikerer muligens å bli tv slave her nå kanskje�� ser at noen reagerer på overskriften. Må no le litt også du er sikkert ikke mindre dame fordi om du liker alt dette " manne" greiene Hahaha. Men det gjør altså ikke jeg

Jeg er enig med noen, og er helt klart kvinne. Men jeg provoseres av sånne uttalelser som dette, fordi det er voksne som uttaler seg sånn som får 4-åringen min til å ville klippe håret sitt kort (selvom han egentlig har lyst å ha det langt) fordi han ikke kan ha jentehår. Eller til å ikke ville bruke den lilla strømpebuksa han elsker andre steder enn hjemme.

At jeg synes Drop Dead Diva er noe av det mest uinteressante som finnes på TV, mens mannen min godt kan se en episode innimellom, har absolutt ingen sammenheng med kjønnene våre.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-15, 15:49   #42
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Selvfølgelig gjør det det. Man trenger ikke ha markedsføringsjobb eller -utdannelse for å vite/skjønne såpass.

Det gjør det ikke noe mindre tåpelig å kalle noe for "dameserie", synes jeg.

Jeg mente ikke å si at du ikke skjønte det, men at man da må jobbe med denne typen klisjéer hele tiden. Jeg satt nemlig akkurat og valgte ut audience for den nye reklamen min, og da må man stereotype så godt man kan.

Også jeg åpenbar fjortis også, for jeg liker HIMYM også. (Men jeg tror du tar feil, Mavs, jeg tror den appellerer mest til oss som studerte på nittitallet.)

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-15, 15:51   #43
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

HIMYM. Skjønner ikke at den kan være fjortis, det er jo nøyaktig samme greia som Friends.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-15, 15:52   #44
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syntes HIMYM mistet mesteparten av sjarmen etter en halv sesong, det gjorde ikke Friends. Men så er jeg usedvanlig vanskelig på TV-underholdning også.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-15, 15:56   #45
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg mente ikke å si at du ikke skjønte det, men at man da må jobbe med denne typen klisjéer hele tiden. Jeg satt nemlig akkurat og valgte ut audience for den nye reklamen min, og da må man stereotype så godt man kan.

Ok, da skjønner jeg. Nå er jo det å spille på stereotypier eller ikke også et valg man gjør når man har noe å selge. Jeg prøver bevisst å unngå produkter/merker der man spiller på kjønn i reklamen, men så lite som jeg shopper, merkes det nok ikke på salget.

Gammel 20-01-15, 15:57   #46
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De tre første sesongene av Friends er glitrende. Så går det sakte, men sikkert nedover. Det ble mye fysisk humor, rollefigurene mistet sine særegenheter og begynte å oppføre seg likt (like dumme), altfor mye fokus på kjærlighet og sex innad i venneflokken og ikke minst rett og slett umorsom dialog.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-15, 16:01   #47
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

De tre første sesongene av Friends er glitrende. Så går det sakte, men sikkert nedover. Det ble mye fysisk humor, rollefigurene mistet sine særegenheter og begynte å oppføre seg likt (like dumme), altfor mye fokus på kjærlighet og sex innad i venneflokken og ikke minst rett og slett umorsom dialog.

Ja, sant det, og akkurat det samme skjedde med HIMYM også, bare mye raskere.

Det er en grense for hvor mye sexhumor jeg flirer av i lengden.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-15, 16:05   #48
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

(Kilde: youtube.com)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-15, 16:19   #49
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Ok, da skjønner jeg. Nå er jo det å spille på stereotypier eller ikke også et valg man gjør når man har noe å selge. Jeg prøver bevisst å unngå produkter/merker der man spiller på kjønn i reklamen, men så lite som jeg shopper, merkes det nok ikke på salget.

Man prøver jo så godt man kan å støtte seg på fakta. Det er numerisk høyere sannsynlighet for at en kvinne på 35 med to barn som jobber og trener, går på apoteket for å kjøpe en hodepinetablett, enn en mann på 74 som er opptatt av bridge. Det betyr ikke nødvendigvis at man stereotyper reklamen (vel, oftest), men at man velger hvem som skal se den.

Derfor går min reklame på FEM foran programmer jeg aldri ser, selv om jeg er midt i målgruppen. Fordi sjansen er høyere at jeg betaler for en som vil kjøpe produktet.

- No. 4 -
Gammel 20-01-15, 18:41   #50
Marla Singer

Marla Singer sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Man prøver jo så godt man kan å støtte seg på fakta. Det er numerisk høyere sannsynlighet for at en kvinne på 35 med to barn som jobber og trener, går på apoteket for å kjøpe en hodepinetablett, enn en mann på 74 som er opptatt av bridge. Det betyr ikke nødvendigvis at man stereotyper reklamen (vel, oftest), men at man velger hvem som skal se den.

Dette er jo litt interessant, hvordan er "oppskriften" på å vinkle en reklame mot kvinner? Er det mulig å si noe om det?

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-15, 18:52   #51
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Å lage reklamen mot kvinner er jo et fag, og lykkes vel bare delvis. Å kjøpe et spesielt segment å markedsføre mot er superenkelt, både digitalt og på TV.

- No. 4 -
Gammel 20-01-15, 19:14   #52
Marla Singer

Marla Singer sin avatar

Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Å lage reklamen mot kvinner er jo et fag, og lykkes vel bare delvis. Å kjøpe et spesielt segment å markedsføre mot er superenkelt, både digitalt og på TV.

Men baseres dette i stor grad på stereotypier? Hvordan tenker man, i dette faget, at kvinner er? Og hvorfor vinkler man ikke reklamen mot folk som kunne tenke seg å like/ha nytte av produktene? Nå tenker jeg på innholdet i reklamen, ikke hvilke type programmer den tilknyttes.

Gammel 20-01-15, 19:20   #53
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Det blir jo alltid en avveining. Du kan jo si det samme om alder, hvorfor går nesten alle mot 25-55?

Å lage reklamer som treffer handler jo om å treffe på gjenkjennelse (og humor - i Norge skal alle reklamer være morsomme). OneCall prøver å vise alle slags typer, og det treffer i hvert fall ikke meg.

- No. 4 -
Gammel 20-01-15, 19:38   #54
Marla Singer

Marla Singer sin avatar

Standard

Det blir jo alltid en avveining. Du kan jo si det samme om alder, hvorfor går nesten alle mot 25-55?

Vet ikke, jeg visste heller ikke at de gjør det.

Når det er en avveining så innebærer vel det at man har en oppfatning om hvordan kvinner er, generelt (hvis jeg forstod deg rett). Og det hadde jo vært interessant å se på hvordan denne oppfatningen er. Nettopp det du skriver om gjenkjennelse er morsomt i så måte; det finnes ikke noe jeg blir surere av enn kjønnsspesifikk reklame som prøver å få meg til å le gjenkjennende av situasjoner som spiller på at jeg er slik eller sånn fordi jeg er dame (men jeg skjønner at alle ikke er som meg, altså). Tenk om kjønnsnøytrale reklamer hadde blitt en suksess!

Gammel 20-01-15, 20:39   #55
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Uavhengig av hva man liker så er det jo som CD sier rimelig åpenbart at noen serier frir mer til kvinner, noen mer til menn og noen til begge. Uten at det betyr at de som ikke er hovedmålgruppen trenger å skamme seg fordi de liker den. Jeg liker både datteren og mora (HIMYM ), alt til sin tid og bruk.

Jeg har forøvrig hatt en stor diskusjon om dette med "jente" og "gutte" med minstemann, som elsker Mermaids, som søsteren mener er "jenteserie", og vi ble enige om at det var like naturlig at han likte en serie med havfruejenter, som at søsteren gjør det.

Forøvrig irriterer jeg meg egentlig ikke over at det finnes serier som jevnt over er ment å appellere mer til damer. Det som irriterer meg er at mange av dem er så uintelligente. Det er en stor forskjell i mine øyne på å lage råååsa bøker og skrive "for jenter", og på å lage produkter i håp om å fenge en gruppe mennesker, i form av feks kvinner.

Gammel 20-01-15, 21:00   #56
Marla Singer

Marla Singer sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Forøvrig irriterer jeg meg egentlig ikke over at det finnes serier som jevnt over er ment å appellere mer til damer. Det som irriterer meg er at mange av dem er så uintelligente. Det er en stor forskjell i mine øyne på å lage råååsa bøker og skrive "for jenter", og på å lage produkter i håp om å fenge en gruppe mennesker, i form av feks kvinner.

Ja, altså, det kommer jo an på produktet også. Noe er jo åpenbart rettet mot kvinner, uten at jeg blir sur fordi det ikke er likestilte tampongreklamer for menn, lissom. Men jeg synes likevel det er interessant hvordan et markedsføringsfag definerer kvinner som gruppe, i utgangspunktet ikke vurderende fra min side. Jeg bare tenker at det jo må være et godt grunnlag for hvordan man legger opp dette, for å få best effekt. Og det er jeg nysgjerrig på.

Ellers tenker jeg at det må være mye smartere å markedsføre produkter rettet mot begge kjønn siden man da får dobbelt så mange potensielle kunder, men jeg kan (som dere har skjønt) intet om markedsføring.

Gammel 20-01-15, 21:01   #57
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Altså, jeg jobber ikke kreativt, jeg betaler. Det som er prosessen, er at man prøver å samle så mye innsikt som mulig om målgruppen. Det får man fra big data, markedsundersøkelser, dybdeintervjuer, fokusgrupper, forskning og en rekke andre kilder. Så tygger mandataene, sammen med produktets egenskaper og unike kvaliteter. Da får man en målgruppe, kjennetegnet ved alder, interesser, livssituasjon, noen ganger kjønn, og gjerne flere parametre. Noen produkter går etter smale segmenter, noen etter brede.

Til slutt gir man alt til et kreativt byrå, og får en mer eller mindre vellykket kampanje. Som må testes og tweakes. I etterkant sjekker man gjerne at man har truffet med segmenteringen gjennom markedsundersøkelser, analyse av trafikk etc.

- No. 4 -
Gammel 20-01-15, 21:03   #58
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Noen ganger lønner det seg å skyte med hagle, noen ganger med snipergevær.

- No. 4 -
Gammel 20-01-15, 21:07   #59
Marla Singer

Marla Singer sin avatar

Standard

Grunnen til at jeg gruffer over at lett underholdning om enkle damer som er opptatt av såkalte dameting blir kalt "dameserier", er forresten at man da er med på å fyre oppunder fordommer om hvordan damer er og hva de er opptatt av. Enkelt og greit. I hovedinnlegget beskrives disse seriene som "hverdagslige serier som man kan kjenne seg igjen i", og da synes jeg det er fint at noen (med flere) påpeker at det Leandra kjenner seg igjen i ikke trenger å være noe de fleste damer kjenner seg igjen i. Og at det er et ganske viktig poeng.

Gammel 20-01-15, 21:12   #60
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes det blir i overkant hårsårt å synes det er merkelig å ønske seg tips om serier som typisk fenger voksne damer.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:47.