Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvorfor skal man ikke drikke saft?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-01-15, 09:54   #61
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor skal man ikke drikke saft?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

men det blir litt tullete å bruke "jeg får vondt i magen av det" som bevis for at det er skadelig.

Det er det vel heller ingen som har gjort, men for meg, som får vondt i magen og diaré, er det jo absolutt skadelig. Og det er jo ikke akkurat en bieffekt som er totalt ukjent, akkurat.

Lille Meg lurte på hvorfor man ikke skal drikke lettsaft hver dag, og da er det jo helt naturlig at man trekker fram egne erfaringer med produktet, i tillegg til vitenskapelig beviste grunner; som syreskader på tennene.

Sist redigert av Tallulah : 26-01-15 kl 09:59. Årsak: saft, ikke brus
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-15, 09:56   #62
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var da voldsomt til polariserte asketer i denne tråden, da! Jeg elsker vann, og drikker sikkert tre liter om dagen, dvs. at jeg nok bruker det som mer enn tørstedrikk. Men jeg drikker fort en halvliter Cola Zero også. Fordi det smaker godt (på sin egen lille syntetiske måte). Vi har derimot ikke saft som tørstedrikk hjemme, fordi jeg vil at ungene skal lære seg å drikke vann med entusiasme, og de får stort sett ikke ting med kunstig søtning, fordi jeg mener juryen er såpass ute på søtningsstoffer at jeg synes det er noe man får bestemme selv når man blir voksen. Det er ikke en vane jeg skal utstyre dem med.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-15, 09:57   #63
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg begriper virkelig ikke poenget med en halv liter brus om dagen, light eller ikke light. Og at man ikke føler seg dårlig av det er nå en sak, men prøv å slutte med det! De historiene jeg hører om pepsi max-detoxene ligner jo dem som prøver å slutte på heroin.

Men hvorfor skal man slutte med det? Jeg koser meg med min Tab X-tra akkurat som andre koser seg med sin kaffe eller te.

Våre barn får med saft i drikkebeltet når de skal på skitur/skitrening/skirenn. Da trenger de litt mer enn vann som tørstedrikke. Brus liker de ikke, så de er tydeligvis ikke blitt fullstendig ødelagte av sine brusdrikkende foreldre.

Gammel 26-01-15, 09:58   #64
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lar jo smak overstyre sunnhet i massevis av tilfeller. Vin. Kaffe. Feite oster. Sjokolade. You name it. Det betyr ikke at jeg ikke også liker masse ting som er sunne. Vann. Fersk fisk. Det aller meste av grønnsaker. Magert kjøtt. Osv.

Gammel 26-01-15, 09:58   #65
noen
This is normal!

noen sin avatar

noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg lar jo smak overstyre sunnhet i massevis av tilfeller. Vin. Kaffe. Feite oster. Sjokolade. You name it. Det betyr ikke at jeg ikke også liker masse ting som er sunne. Vann. Fersk fisk. Det aller meste av grønnsaker. Magert kjøtt. Osv.

Nettopp.

Gammel 26-01-15, 10:00   #66
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, nettopp. La den som aldri velger usunt framfor sunt kaste den første sten, sier nå jeg.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-15, 10:01   #67
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Ja, nettopp. La den som aldri velger usunt framfor sunt kaste den første sten, sier nå jeg.

La den som aldri velger usunt framfor sunt aldri komme på middag hos Toffen, tenker jeg vi sier.

Gammel 26-01-15, 10:03   #68
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

La den som aldri velger usunt framfor sunt aldri komme på middag hos Toffen, tenker jeg vi sier.

Men først må man kaste sten. Man bør alltid kaste sten. (Men helst ikke i glasshus. )

Gammel 26-01-15, 10:05   #69
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Men først må man kaste sten. Man bør alltid kaste sten. (Men helst ikke i glasshus. )

Og ikke på meg når jeg drikker min Tab X-tra.

Gammel 26-01-15, 10:05   #70
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja. Nettopp. Jeg blir litt oppgitt når andre voksne, som gjerne drikker både kaffe og alkohol, reagerer med sjokk og vantro når jeg drikker et glass Fun Light.

Eller når folk forteller meg at de kunstige søtstoffene lurer hjernen min, så jeg får mer søtsug og spiser mye mer. Jeg har en vekt i nedre del av normal BMI, så kanskje jeg ikke er så lettlurt, da?

Gammel 26-01-15, 10:05   #71
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Jeg har enda ikke smakt en saft, enten det er hjemmelaget, butikkkjøpt, light eller sukker, som jeg har likt, så det er grunnen til at jeg ikke drikker saft. :rema1000:

Det er vel ingen gode grunner til ikke å drikke light-saft dersom man liker det?

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-15, 10:07   #72
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Og ikke på meg når jeg drikker min Tab X-tra.

Tab X-tra er djevelens verk, det bør du slutte med. Jeg velger gjerne vann (eller urin, for den del) foran både Tab X-tra og Cola Zero. Får jeg ikke min kjære Max, kan det bare være med hele lettbrusen.

Gammel 26-01-15, 10:07   #73
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Er du like kritisk til voksne som heller innpå med kaffe, te eller brus i tide og utide?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Brus ja. Det gjør jo nesten ingen lenger.

Ho-ho, nå var du rørende naiv, apan.

Gammel 26-01-15, 10:09   #74
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Tab X-tra er djevelens verk, det bør du slutte med. Jeg velger gjerne vann (eller urin, for den del) foran både Tab X-tra og Cola Zero. Får jeg ikke min kjære Max, kan det bare være med hele lettbrusen.

Slutt å kaste stein, rine!

Gammel 26-01-15, 10:10   #75
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Gammel 26-01-15, 10:17   #76
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Ja. Nettopp. Jeg blir litt oppgitt når andre voksne, som gjerne drikker både kaffe og alkohol, reagerer med sjokk og vantro når jeg drikker et glass Fun Light.

Jeg tenker akkurat det samme. Jeg ser lett her inne at en del har et alkoholkonsum som for meg fremstår som helt ekstremt, for meg er det helt utenkelig å drikke alkohol hver helg og flere kopper med kaffe hver dag. Men jeg sitter ikke her og kaller de som gjør det for teite av den grunn.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-15, 10:27   #77
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Jeg synes saft er godt og drikker et glass til middag hver dag" og "Jeg drikker fun light hele dagen istedenfor vann når jeg er tørst" er to veldig ulike scenarioer. I et vanlig norsk kosthold er nok ingen av dem spesielt store forseelser, men det siste ville jeg prøvd å unngå på grunn av tennene.

Jeg synes også det er litt småkomisk at mennesker som vanligvis roper ut etter forskningsrapporter og bevis for utsagn her setter den fullstendige mangelen på påviste skadeeffekter til side og argumenterer med at det ser teit ut og det er helt feil så det så. Mens te og kaffe er noe det er sosialt vanskelig å komme utenom og dermed er det greit selv om det på ingen måte er spesielt mye sunnere?

Gammel 26-01-15, 10:28   #78
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi drikker vann alle sammen, men yngste er glad i saft og eldste i Pepsi Max ( ) og jeg er nesten avhengig, nei jeg mener avhengig av Farris.(Jeg har hørt at kullsyrevann er skikkelig skadelig for tennene, men jeg drikker masse hver dag likevel. : living on the edge : )

Jeg ser definitivt poenget med å drikke mest vann men jeg synes ingen som drikker saft er dumme, og jeg er av prinsipp temmelig opptatt av å ha et avslappet litt av ditt, litt av datt - syn på mat og drikke.

Gammel 26-01-15, 10:34   #79
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Brus ja. Det gjør jo nesten ingen lenger.

Det er ganske mange (ikke bare folk på livets skyggeside) som tar med seg en flaske brus fra butikken både da og nå.

Gammel 26-01-15, 10:40   #80
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Vi drikker vann alle sammen, men yngste er glad i saft og eldste i Pepsi Max ( ) og jeg er nesten avhengig, nei jeg mener avhengig av Farris.(Jeg har hørt at kullsyrevann er skikkelig skadelig for tennene, men jeg drikker masse hver dag likevel. : living on the edge : )

Bare vann og kullsyre er ufarlig for tennene, så om du drikker Farris uten smak er du safe.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:52.