|
|||||||
| Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
intro
|
Skrifttydingshjelp?Er det noen som greier å lese dette? Det er særlig stedsnavnene i kolonnen til høyre jeg strever med. Antar jo at "do" betyr ditto. Er nummer 1 og 5 det samme navnet? Kan nummer 4 være Norge? (Dette er en svensk folketelling, helt på grensa til Trysil.)
|
|
|
|
#2 |
|
finner ut av mye
|
Sv: Skrifttydingshjelp?Ser ikke noe bilde jeg ...
|
|
|
#7 |
|
intro
|
Sv: Skrifttydingshjelp?
Ja, du kan så si. Selv dette må man betale for å søke i.
|
|
|
|
#8 |
|
intro
|
Jo, øverst gjør det det - men jeg tror ikke det er samme navn i spalten til høyre. (Jeg har altså funnet en ane her, ved det nye kjøpesenteret.
|
|
|
|
#9 |
|
Glamorøs
|
Sv: Skrifttydingshjelp?1 og 5 kan være det samme, selv om jeg syns det står Lersjø/Lersfo på 1 og Løvstua/Lørstu/Lørsfu på 5. Ser ut som det er det samme på 11 også. Det gir jo ingen mening det jeg tyder det som. :grubler:
|
|
|
#11 |
|
Off the map.
|
Sv: Skrifttydingshjelp?Her er litt info om området med et slags kart. Ga ingen aha-opplevelser det heller.
|
|
|
#12 |
|
intro
|
Hm, Lersjö er det et sted som heter, ser jeg - ikke så altfor langt unna heller. (Ting andre steder i oppslaget tyder på at de var nyinnflyttet, så jeg tror egentlig ikke det står Långflon i nummer 1.)
|
|
|
|
#13 |
|
intro
|
Sv: Skrifttydingshjelp?Tusen takk, all sammen, forresten! Kartet blir nok for lite detaljert, mjk - her er det snakk om steder med 50 innbyggere, tror jeg.
|
|
|
|
#16 |
|
Off the map.
|
Sv: Skrifttydingshjelp?Inspirert av deg, fikk jeg også lyst til å søke på min slekt. Men ga opp da jeg ikke husket pikenavnet til min mormor.
|
|
|
#17 |
|
intro
|
Enten en f eller en s nummer to i gotisk stil - jeg tror etternavnet til mann 1 er Olsson. (På den annen side er jo O-en helt lik E-en et annet sted, hmm.) Det er kanskje Långflon, da, med rundingen over a-en helt malplassert?
|
|
|
|
#18 |
|
Kom ut av tellinga.
|
Sv: Skrifttydingshjelp?Det første etternavnet ser ut til å være Ersjon. Det er et navn - helt sant!
- 06 og 07 - Sist redigert av jolie : 07-02-15 kl 02:13. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Skrifttydingshjelp?Kan de tre øverste være disse? |
|