|
|||||||
| Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar. |
| Se resultatene: Hvor dyr var den dyreste veska du eier? | |||
| Har ikke vesker |
|
6 | 2,01% |
| 300 |
|
47 | 15,77% |
| 600 |
|
49 | 16,44% |
| 1000 |
|
40 | 13,42% |
| 1500 |
|
45 | 15,10% |
| 2000 |
|
51 | 17,11% |
| 4000 |
|
30 | 10,07% |
| 6000 |
|
6 | 2,01% |
| 8000 |
|
12 | 4,03% |
| 10000 |
|
7 | 2,35% |
| 12000 |
|
2 | 0,67% |
| 15000 |
|
1 | 0,34% |
| 20000 |
|
1 | 0,34% |
| 25000 |
|
0 | 0% |
| Mer en 25000 |
|
1 | 0,34% |
| Deltakere: 298. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#341 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva er den dyreste veska du eier?
Ja, og hvorfor sier jeg det? Det er jo nødvendig for å minne deg på at du ikke eier sannheten. Det finnes folk som verdsetter andre ting en deg men jeg har ikke behov for å moralisere over din smak og dine prioriteringer slik halve Norge nå sitter å gjør ovenfor disse veskene.
|
|
|
#342 |
|
etterpåklokest
|
Men hvor sier jeg at jeg eier sannheten? Jeg sier at for meg er det uaktuelt å bruke penger på dyre designvesker til ungene, fordi det for meg ikke fyller en funksjon, du sier at det er uaktuelt å bruke mye penger på ski til ungene. Jeg tar det ikke personlig, men det gjør tydeligvis du? |
|
|
|
|
|
#343 |
|
This is normal!
|
Nettopp.
|
|
|
|
#345 |
|
This is normal!
|
Jepp, senest i januar var det oppslag om dette:
|
|
|
|
#346 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Nemlig! |
|
|
|
|
|
#347 |
|
|
De har visst ikke fått med seg at det ikke er kult lenger på min skole. Der brukes de nærmest som uniform. |
|
|
|
|
|
#348 |
|
|
Sv: Hva er den dyreste veska du eier?Eldstesønn her har smørefrie ski som egentlig er mine og som kostet 1700 inkludert sko og bindinger. For ham ville det være helt tullete å hatt dyre ski siden han ser på ski som et nødvendig onde. I klassen hans er det en god del som har dyrt utstyr, men det er ene og alene fordi de trener langrenn aktivt. Jeg tror ikke noen av de med billigutstyr synes det er dumt eller rart at langrennsgutta har dyrere utstyr enn dem. |
|
|
|
|
|
#349 |
|
villende
|
Jeg syns Peder Kjøs hadde noen veldig interessante refleksjoner rundt dette med pengebruk, som jeg har tenkt til å ha i bakhodet videre. Og jeg kjenner meg veldig igjen i dette. Jeg får mye dårligere samvittighet av å bruke mange tusenlapper på en veske som skal holde i mange, mange år, enn jeg får av å bruke tilsvarende sum på en MacBook Air, som garantert ikke kommer til å holde like lenge. |
|
|
|
|
|
#350 |
|
This is normal!
|
Bør du ikke ta med i denne rekken at de bør være bevisst på hvordan de påvirker de rundt seg og behandler de rundt seg som har andre preferanser eller annen økonomi? Jeg synes ikke det går an å se bort fra det selv for ungdommer. Selv min 8-åring skjønner at når ikke "alle andre" har råd til en ting, er det lurt at flere holder igjen og ikke kjøper noe man strengt tatt ikke trenger. Det betyr ikke at man aldri skal kunne spare til og unne seg noe ekstra fint. Men i ungdomsmiljøer der det er press på klær, vesker osv. synes jeg ungdommene bør læres opp til å ha et bevisst forhold til mer enn kostnadene på det de kjøper seg.
|
|
|
|
#351 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Sv: Hva er den dyreste veska du eier?Jeg mener, som flere her har sagt, at forbruksmønsteret vårt er noe overdimensjonert. Det kommer vel strengt tatt ikke av at man kjøper seg dyre ting, det kan av og til heller være lurt. Tre ting slår meg som unødvendig:
Kjøp gjerne en dyr veske, det må ungdommen gjerne gjøre også, så lenge den faktisk brukes, ikke faller fra hverandre når man ser på den og man ikke skaffer noe nytt "hele" tiden. Bare så det er sagt, jeg har helt sikkert litt å røske opp i selv også... |
|
|
|
|
|
#352 |
|
Medlem siden: Mar 2008
|
|
|
#353 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Men på ETT vis kan man jo si at det er enda verre. Det betyr at man blir helt ekskludert fra både å drive langrenn og musikk hvis man ikke har råd til utstyr som gjør at man kan prestere på noenlunde jevnt nivå?
|
|
|
#354 |
|
|
Det kan du si. |
|
|
|
|
|
#355 |
|
This is normal!
|
Her får man låne instrumenter gjennom kulturskolen, tror jeg, unntatt piano.
|
|
|
|
#356 |
|
villende
|
Jeg tenker at det ligger nettopp i det jeg skrev om å ha et bevisst forhold til hva de bruker penger på. Og at man som forelder skal bli flink til å lære opp barna til å kjenne etter hvor dypt ønsket stikker og om man ønsker seg noe fordi "alle andre" har det eller fordi man genuint ønsker seg det helt selv. Dessuten bør det ligge en god porsjon egeninnsats til bunn, hvis man skaffer seg noe fint, som man virkelig ønsker seg. Snupp har f.eks. kjøpt seg en PS4, for helt egne penger, etter å ha ønsket seg en PS i mange år (vi har en Wii i huset fra før, og jeg så ikke behovet for enda en spillmaskin). Han har jobbet hardt for pengene, og har et veldig bevisst forhold til hvor mye innsats det krever å skaffe seg en slik maskin, og da tenker jeg det er veldig lett å forklare andre han kjenner at dette ikke er noe han bare har fått, det er noe han faktisk har tjent seg opp penger til å kjøpe selv. |
|
|
|
|
|
#357 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Hva er den dyreste veska du eier?Jeg tror for det første at fenomenet er svært overdrevet på landsbasis, og at det også ofte bare dreier som om visse helt spesielle delmiljø som slett ikke alle ønsker å være en del av. I hvert fall hvis vi snakker om vesker over 5000 - det kan godt hende at disse som ligger i prisklasse 1500-2500 er mer gjengs.
|
|
|
#358 |
|
|
Sv: Hva er den dyreste veska du eier?Vi bør hverken klappe oss på skulderen eller bruke det at alle andre kjøper andre ting som unnskyldning. |
|
|
|
|
|
#359 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Sv: Hva er den dyreste veska du eier?Jeg synes rett og slett uniformering er litt kjedelig, uavhengig av om det er iPhone, Omaggiovaser, Hunterstøvler eller MK-vesker. Prislappen er egentlig ikke avgjørende for mitt syn, selvom det så klart er mer tydelig at man har god nok råd til å prioritere dyrt når man går med såkalte luksusmarkører som er synlige i hverdagen. Køen var lang ved kassa i MK-avdelingen på Steen og Strøm i dag, og jeg kan ikke skjønne at alle vil ha det samme. Ikke fordi det er spesielt dyrt, men fordi det jo er likt det alle andre har.
|
|
|
#360 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Hva er den dyreste veska du eier?Jeg synes også uniformering er veldig kjedelig, og det kan godt hende at oppveksten min uten Bushnel og Millét var med på å forme det. Til gjengjeld har Tally sagt at jeg har en flott stil.
|
![]() |
|
|