|
|||||||
| Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
I farta ...
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Swix trekksele til barn?Noen som har Swix trekksele og tilfeldigvis ikke har rotet bort bruksanvisningen? Vi har selen, men bruksanvisningen er borte vekk. Jeg vet hvordan den skal brukes til alpint, men er ikke i stand til å huske hvordan vi fester den når formålet er å trekke frøkna på langrennsski |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Swix trekksele til barn?Jeg kan gjøre det, men ikke før på tirsdag, for den ligger i bilen til mannen.
|
|
|
|
#3 |
|
I mål
|
Sv: Swix trekksele til barn?Beklager avsporingen, men er dette sånn vanlig sele til slalåm som festes med belte rundt livet til barnet? I så fall er jeg også interessert i den bruksanvisningen, om mulig |
|
|
|
|
|
#4 |
|
I farta ...
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Swix trekksele til barn?
Supert! Blir veldig glad om du kan fikse det |
|
|
|
|
|
#5 |
|
I mål
|
Hm, vi har ikke i rumpetaske, men har belte da. Vet ikke om det blir likt, men om du får bruksanvisningen av Input er jeg interessert i en titt, om det er ok. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Epikur
|
Sv: Swix trekksele til barn?Jeg synes sele er litt tøysete, jeg. Jeg har lært tre barn og en haug med venners barn å gå på ski med å gå ved siden av dem, holde dem i hånden i starten og jobbe med teknikk. Det er to ting som er vesentlig, det er å lære seg å gli på skiene og være lett fremoverbøyd og bøyd i knærne. Hvis man får til det, så får man plassert stavene riktig også, ved siden av seg og ikke fremme ved skituppene. Har man fått orden på dette, og det tar ikke mer enn en dag eller to, da er det bare å kjøre på. Opp og ned bakker tar jeg dem mellom beina, slik at de kan herme etter hvordan jeg har skiene og tyngdepunktet.
|
|
|
#7 |
|
Tidsklemma
|
Jeg har ikke tenkt så veldig over dette med sele før. Syns det har sett praktisk ut i skibakken, men etter en hendelse for et par uker siden, så er jeg vettskremt.
|
|
|
|
#8 |
|
|
Jaja, det må du jo gjerne mene. Jeg bruker sele for å kunne gå en skikkelig skitur med fireåringen, alternativet hadde vært å putte ham i pulk og det er ikke et alternativ for oss.
|
|
|
|
#9 |
|
Epikur
|
Sv: Swix trekksele til barn?Ja, fader, der har du den også!
|
|
|
#10 |
|
Epikur
|
Jeg har en fireåring og han går skikkelig skitur. Pulk er ikke lenger noe alternativ på turer under en mil.
|
|
|
#11 |
|
Har bakt søte kaker
|
Sv: Swix trekksele til barn?Vi har en sånn, kan se om bruksanvisningen fortsatt er i hus.
|
|
|
#12 |
|
ctrl+z
|
Sv: Swix trekksele til barn?Vi har den selen, men bruker den kun til alpint (og antar det ikke blir aktuelt i år siden hun har blitt for stor). Har aldri tenkt på at den kan brukes til langrenn. Det ligger ikke bruksanvisning på nett? Eller et kundesenter du kan henvende deg til?
|
|
|
#13 |
|
|
Nei, men det har vært det (siden du skriver lenger). Min har aldri sittet i pulk.
|
|
|
|
#14 |
|
I mål
|
Sv: Swix trekksele til barn?Poenget med en sele på langrenn er å kunne avlaste på lengre turer slik at eldre søsken og foreldre får seg en skikkelig tur, rett og slett. Det har ingenting med å lære barna teknikk å gjøre. Som kokosbolle vurdere jeg også å ta med pulk til yngste i år, slik at hun kan sitte der innimellom, men vi får prøve litt ulike alternativer. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
|
Jepp. Jeg hadde brukt pulk om det ikke hadde vært så kjipt å dra med seg på tbane og buss. :-P Min 4-åring er veldig langt unna å gå 1 mil på ski uten drahjelp, i hvert fall i et tempo som gir oss andre noe utbytte av det.
|
|
|
|
#16 |
|
I mål
|
Min også. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
|
Jeg skjønner ikke hvordan dette går an, selen festes jo mellom beina på ungen. Om man bruker den riktig kan ikke sånt skje.
|
|
|
|
#18 |
|
|
Sv: Swix trekksele til barn?Utfordringen med våre minste er at kapasiteten deres på ski er svært svingende. Swixtau i sekken er for oss en genial "forsikring" om at vi kommer oss hjem på en god måte. Da tør vi prøve oss på de morsommere turene hvor det er 80 % sjanse for at det går bra. Får vi plutselig en meltdown har vi en backupløsning. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Tidsklemma
|
Jeg vet ikke. Det så ut som ene reimen faren holdt i kom foran barnet i fallet. Faren falt ned på siden av båndet, og ble dermed liggende litt på skrå i forhold til skibåndet. Og så ble jakke og alle klær på jenta bare dratt oppover mot halsen. Ubetjent skibånd, og ingen i nærheten av nødbremsen. Så hun ble liggende å henge i selen etter faren, mens båndet fortsatte å gå. Jeg så det hele bare på avstand. Det var utrolig ubehagelig.
|
|
|
|
#20 |
|
I mål
|
Man skal kveile opp selen når man kjører heis. Vi kveiler den alltid sammen da, og putter den i hetta. Man kan også putte den i taska, hvis man har det, det er jo enda bedre. Den bør bare brukes stramt i bakken. |
|
|
|
![]() |
|
|