|
|||||||
| Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#201 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: 50 Shades of Grey
Jeg vet.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#202 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: 50 Shades of GreyVi diskuterer jo ulike ting. Jeg opplever at feks Pøbelsara (beklager om jeg bruker deg mye som eks, men husker deg best i denne tråden) er opprørt over fremstillingen til andre enn feks meg og Hyacinth forfekter i tråden. Jeg synes jo ikke Grey er romantisk eller sexy. Men jeg synes heller ikke han fremstilles slik utover i bøkene. Nå kan jeg jo ikke røpe slutten, men jeg ble skuffet og mener forfatteren hadde kommet mye bedre ut av det med en annen slutt. Jeg mener det er den som ødelegger.
|
|
|
#203 |
|
Glamorøs
|
Sv: 50 Shades of GreyMen Apple, mener du virkelig ikke at Mr. Grey fremstilles som en sexy helteskikkelse i det hele tatt, eller at bare du leser det anderledes? For når man ser seg bare bittelitt rundt på internettet så er det ikke tvil om at de aller fleste som liker disse bøkene liker Mr. Grey, altså. Og jeg er villig til å vedde temmelig mye på at forfatteren har ment det akkurat slik også.
|
|
|
#204 |
|
Elsker gamlis- godis
Sv: 50 Shades of GreyJo, det er mulig. Ser den. Men JEG synes ikke det. Og jeg har bare frontet mitt syn, har ikke fått med meg så mye av alt det andre.
|
|
|
#205 |
|
Epikur
|
Sv: 50 Shades of GreyJeg har blafrer gjennom litt av bok nr. 1 og minnet meg dessverre alt for mye om å leve i et voldelig forhold med en psykopat til at jeg noensinne kunne ha blitt det minste opphisset av det. Hele forutsetningen for BDSM er gjensidig samtykke.
|
|
|
#206 |
|
Glamorøs
|
Sv: 50 Shades of GreyDet er virkelig ikke bare sexhatende feminister med tidligere mishandlingserfaring som ser det problematiske i historien:
Fra Dagbladet.
|
|
|
#207 |
|
flisespikker
|
Sv: 50 Shades of GreyJeg synes det er ganske talende at talspersoner for BDSM-miljøene tar avstand fra fremstillingen av måten Christian oppfører seg på, og fra måten forholdet mellom Christian og Ana beskrives på. Det bør da absolutt være mulig å se at man ikke trenger å være mot hverken bondage eller andre former for røff sex, eller for at dette fremstilles i underholdningslitteratur, for å synes holdningene som fremmes er forkastelige.
|
|
|
#208 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: 50 Shades of GreyJeg må gi tilbakemelding til andre brukere før jeg kan grønnprikke skilpadda.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#209 |
|
Glamorøs
|
... eller mene at det kun er fordi man har erfaringer som gjør at man reagerer negativt. Jeg har kun sunne forhold bak meg, men reagerer like fullt.
Sist redigert av Tallulah : 11-02-15 kl 12:25. |
|
|
|
|
|
#210 |
|
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
Ja, og det er der vi ser det forskjellig. Jeg har selv erfaring med en voldelig psykopat og det lignet ikke dette i det hele tatt. Men, det kan være fordi jeg var ung i det forholdet og fordi jeg "tolker" bøkene anderledes. Jeg lurer faktisk på om jeg skal lese bok nr. 1 en gang til, for å se om den kan vekke andre følelser i meg nå. |
|
|
|
|
|
#211 |
|
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
Sier noen det her? I denne diskusjonen? Jeg må lese hele tråden på nytt tror jeg. |
|
|
|
|
|
#212 |
|
Erfaren nok
|
Jeg satt liksom igjen med følelsen av at vi som har lest bøkene (iallefall noen av de), på en måte da er med på å synes overgrep, voldtekt og dårlige forhold er ok. At vi støtter opp om maktmisbruk i forhold, og det føltes ikke helt rettferdig.
|
|
|
#213 |
|
flisespikker
|
|
|
|
#214 |
|
Epikur
|
Sv: 50 Shades of GreyJeg leser og ser Game of Thrones med stor glede og der er det vold, voldtekt og ondskapsfull manipulering. Men det er en del av en historie og ikke poenget i seg selv.
|
|
|
#215 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: 50 Shades of GreySånn for å stå litt på det andre beinet også: Dette er jo skrevet som en fantasi, ikke som en oppskrift på et sunt forhold eller noe noen egentlig ønsker skal skje. Som en "slutty nurse"-fantasi eller noe. Jeg kan tenke meg at de som skulle skrive/lese/tenke på/tenne på/rollespille en slutty-nurse-historie ville tiltet temmelig kjapt om de skulle havne på sykehus og sykepleieren begynte å oppføre seg som i fantasien.
|
|
|
#217 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Ikke sant, jeg vil tro at både bøker og filmer ville kunne være minst like pirrende dersom forholdet mellom karakterene var gjensidig og samtykkende. Putt inn penger og glamour og romanse og oppvartning, men la dama være med på leiken som en likeverdig partner.
|
|
|
#218 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Men Christian er vel ikke medlem i en BDSM-sirkel eller noe? Han driver vel bare med sine egne greier, etter det jeg har skjønt. Det er det vel mange andre som gjør. Ikke at det er riktig, altså.
|
|
|
#220 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Sv: 50 Shades of GreyJa, nå vet jeg ingenting om det selv altså, men ER det BDSM han driver med da, er det uttalt i bøkene? Husker ikke.
|
![]() |
|
|