Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

50 Shades of Grey

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-02-15, 16:15   #261
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 50 Shades of Grey

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Det som (fortsatt) bekymrer meg er at folk ikke ser at det ikke er greit å behandle folk slik han behandler henne. Når hun sier nei, nekter han å akseptere at hun sier det. Det er faen ikke særlig formildende at det er fordi han har så himla lyst på henne. Det er ikke greit å overvåke folk og stadig velge å ikke høre på hva de ønsker seg under dekke av at det er fordi de elsker det mennesket de overhodet ikke respekterer, så VELDIG høyt. Hvis folk synes det er romantisk/opphissende/spennende så mener jeg fortsatt at det er problematisk. På samfunnsnivå.

Det er jo ikke sånn at jeg tenker at det er greit at en gutt peiser på om jenta sier nei, at menn overvåker kvinner etc. Jeg tenker bare på denne fortellingen, denne historien, som for meg handler like mye om at to mennesker endrer seg i møtet med den andre. At det starter ut med at han, i kraft av penger og makt, tror han kan styre henne, og så ender det mer med at hun styrer - og endrer han.

Personlig så har jeg blitt pushet til ting jeg også, som jeg i utgangspunktet sa nei til, men som jeg gikk over til å synes det var ok. Nettopp fordi jeg ble pushet av noen jeg var trygg på, og som jeg visste var glad i meg. Og settingen var trygg. Og ja, jeg vet det skjer på en usunn måte også, i mange hjem. Dessverre. Men det er ikke sånn at alt må være usunt likevel.

Og det er iallefall ikke sånn at når jeg leser boka, så tenker jeg ikke at det ER ok å presse alle folk alltid. Når det gjelder både sex og makt. På samme måte som jeg ikke tenker at selv om de motorsykkelgjengen SOA dreper de som «må» drepes når de svikter gjengen, så er det en ok ting å gjøre i virkeligheten.

Og derfor tenker jeg ikke at denne serien rettferdiggjør overgrep mer enn andre bøker/filmer/serier rettferdiggjør drap i sine storyer.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-15, 16:22   #262
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Siv Jensen har visst uttalt at hun syntes bøkene var fascinerende. Surprise, surprise.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-15, 16:37   #263
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 362
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Sunt forhold er det kanskje ikke og nok ikke et (langvarig) forhold jeg hadde ønsket å være i heller. Men jeg syns det er milevis fra det og til voldtekt/mishandling.

Greia er jo at hun nyter det. Nytt og ukjent, ja. Men jeg skjønner ikke hvordan dere får det til å bli voldtekt, utslettelse osv.

Jeg er som Apple, har ingen behov for å hylle bøkene, men noen ganger lurer jeg på om kritikerne har lest de eller bare bestemt seg for at dette liker vi ikke.

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Det er jo ikke sånn at jeg tenker at det er greit at en gutt peiser på om jenta sier nei, at menn overvåker kvinner etc. Jeg tenker bare på denne fortellingen, denne historien, som for meg handler like mye om at to mennesker endrer seg i møtet med den andre. At det starter ut med at han, i kraft av penger og makt, tror han kan styre henne, og så ender det mer med at hun styrer - og endrer han.

Personlig så har jeg blitt pushet til ting jeg også, som jeg i utgangspunktet sa nei til, men som jeg gikk over til å synes det var ok. Nettopp fordi jeg ble pushet av noen jeg var trygg på, og som jeg visste var glad i meg. Og settingen var trygg. Og ja, jeg vet det skjer på en usunn måte også, i mange hjem. Dessverre. Men det er ikke sånn at alt må være usunt likevel.

Og det er iallefall ikke sånn at når jeg leser boka, så tenker jeg ikke at det ER ok å presse alle folk alltid. Når det gjelder både sex og makt. På samme måte som jeg ikke tenker at selv om de motorsykkelgjengen SOA dreper de som «må» drepes når de svikter gjengen, så er det en ok ting å gjøre i virkeligheten.

Og derfor tenker jeg ikke at denne serien rettferdiggjør overgrep mer enn andre bøker/filmer/serier rettferdiggjør drap i sine storyer.

Jeg synes overhodet ikke de to har et trygt kjærlighetsforhold - men nå har jeg bare lest bok 1, da. Han er skummel og hører ikke på henne og han er dødsjalu og kontrollerende og vet alt best og gjør henne usikker og flau over seg selv - og selv om han sier at hun bare kan si nei, så er det jo ikke det han praktiserer. Hun sier nei til sex - han truer med å binde og kneble henne og kjører på og juhu!! Hun digger det og får de heftigste orgasmer. det er klassisk overgrep. Og det spiller på den klassiske "hun sier nei men mener ja" - som jeg er veldig, veldig kritisk til. Når hun sier hun vil ha litt tid til å tenke og drar for å besøke moren sin, hva gjør han da - jo han driter i hva hun har sagt (underforstått hun vil jo EGENTLIG at han skal følge etter henne til verdens ende og erklære sein store kjærlighet til henne) og følger etter henne og oppsøker henne der hun er, på tross av at hun har sagt at hun ikke vil være sammen med ham,. men ha litt tid fpor seg selv. Og når dette fremholdes som det ypperste av romantikk og dritheftig sex, så synes jeg det er helt ille. Og jeg synes faktisk det er ille at det er så mange som overhodet ikke ser dette - men nå gjentar jeg meg selv til det kjedsommelige.

Hadde dette vært en roman som problematiserte nettopp stalking og rapekultur, så hadde det vært noe annet. Men det fremstilles jo som Den Store Lidenskapen. det er faktisk grenser for hva man skal utsettes for i bytte for litt heftig lidenskap og noen gode orgasmer, synes nå jei.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-15, 16:37   #264
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Åh, så deilig det er å lese en bønsj med velskrevne anmeldelser som er enig med meg.

Ja, det må det jo gjøre, hvis det er det som er greia; hvem som har rett og galt.

Det er ei bok, en historie, som jeg vil anta kan tolkes på uendelig mange måter - akkurat som de fleste andre bøker.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-15, 16:41   #265
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Siv Jensen har visst uttalt at hun syntes bøkene var fascinerende. Surprise, surprise.

Ja, det overrasket ikke meg heller. Og det er nokså puteflaut. Og ikke overraskende.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-15, 17:12   #266
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det må det jo gjøre, hvis det er det som er greia; hvem som har rett og galt.

Det er ei bok, en historie, som jeg vil anta kan tolkes på uendelig mange måter - akkurat som de fleste andre bøker.

Mjs, jeg antar at den ikke vil bli gjenstand for så mye tolkning. Det er ikke all type litteratur som har så mange "lag".

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-15, 17:59   #267
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Uff, jeg blir uvel av det dere skriver om at han er en plaget sjel eller lignende, og der du påpeker Nessie, at hun endrer ham. Ingen har noen sinne klart å endre en psykopat gjennom å ha et destruktivt forhold med ham, og det er en myte som absolutt trenger å motsies snarere enn å bejubles på venninnekveld på kino. Tror ikke hver enkelt av dere tenker slik, altså, men det står for meg som et symptom på tidsånden.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-15, 18:10   #268
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Uff, jeg blir uvel av det dere skriver om at han er en plaget sjel eller lignende, og der du påpeker Nessie, at hun endrer ham. Ingen har noen sinne klart å endre en psykopat gjennom å ha et destruktivt forhold med ham, og det er en myte som absolutt trenger å motsies snarere enn å bejubles på venninnekveld på kino. Tror ikke hver enkelt av dere tenker slik, altså, men det står for meg som et symptom på tidsånden.

Vel. Jeg har ikke tolket han som en psykopat.
Men jeg skjønner at jeg har tolket mye ganske annerledes enn flere her inne.

Gammel 11-02-15, 18:19   #269
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at det er problematisk at mange ikke ser at fortellingen om folk som blir bedre/snillere/hele av å bli elsket høyt nok, er blitt en viktig del av vestlig kultur. Jfr denne historien, jfr skjønnheten og udyret. Når vi som samfunn dyrker historiene om monstrene som blir drømmeprinser når de bare blir elsket av den uselviske vakre unge kvinnen så gjør det noe med oss. Det er ikke bare historier.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 11-02-15, 18:29   #270
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av shirajenta, her.

Tror du har misforstått. Ana kan si nei når som helst. Anbefaler å lese boken. Er en sterk kjærlighetshistorie om to mennesker i denne boken også. Og noe av det morsomme er at man kan lese hva Anastasia tenker. Morsomt! Jeg elsker den!

Ana kan slettes ikke si nei når som helst, fordi at han har sagt at "sier du nei får du aldri se meg mer". Safeword er ikke et ord for å stoppe et helt forhold, men for å stoppe det som skjer der og da.
Han misbruker makten.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-15, 18:29   #271
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Jeg tenker at det er problematisk at mange ikke ser at fortellingen om folk som blir bedre/snillere/hele av å bli elsket høyt nok, er blitt en viktig del av vestlig kultur. Jfr denne historien, jfr skjønnheten og udyret. Når vi som samfunn dyrker historiene om monstrene som blir drømmeprinser når de bare blir elsket av den uselviske vakre unge kvinnen så gjør det noe med oss. Det er ikke bare historier.

Det er vel mange historier som bygges på det som skjer i virkeligheten? På godt og vondt. Det som ofte skjer, er vel ofte at det kan skape diskusjoner og bevisstgjøring også. Som kan være bra. Det er nok veldig historier som burde vært droppet om man skal gå etter alt i sømmene, ift om det har et uheldig tema. Både bøker og filmer.

Dette har skapt diskusjon det også. Og kanskje en bevisstgjøring. Men det må likevel være greit å ta en historie for en historie. Og se det som underholdning, men likevel være bevisst viktige tema som blir nevnt i denne tråden.

Gammel 11-02-15, 18:58   #272
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Nessie. Jeg er enig med deg i at en historie er en historie. Men jeg mener fortsatt st en stygg overgrepshistorie selges inn som hyperromantisk, og det er det jeg synes er problematisk. Ikke at man utsettes for et hav av ulike historier hver dag. Eller at noe er laget som underholdning. Hvis dnne historien hadde vært solgt inn som en historie til skrekk og advarsel om maktulike forhold og hvordan psykopater funker, så ja. Det hadde jeg ikke hatt noe problem med. Men den markedsføres jo som en brennhett kjærlighetshistorie.

Gammel 11-02-15, 19:11   #273
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv

Marla Singer sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg tenker at det er problematisk at mange ikke ser at fortellingen om folk som blir bedre/snillere/hele av å bli elsket høyt nok, er blitt en viktig del av vestlig kultur.

Dette er jeg enig i at er problematisk, og jeg synes det er veldig interessant. Jeg har imidlertid ikke hørt noen sette ord på det som en generell kulturgreie før. Kan du si noe mer om det? Kanskje kjenner du til noe som er skrevet om det også?

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-15, 19:41   #274
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Jeg har lest om det i forbindelse med litteratur om abuse, at handlinger som er kontrollerende blir forklart som lidenskapelige og at å elske noen friske blir promotert som det ypperste offer og den store kjærligheten. At kvinner tror st de kan forandre den følelseskalde drittsekker ved å elske høyt nok og at det er en del av den vestlige fortellingen om den store kjærligheten er at man elsker så høyt at alt blir reparert av det, inklusive skakkkjørte sjeler. Og i kjølvannet av det, så blir det til at man i kontrollerende og voldelige forhold skylder på den som ikke elsker høyt nok til p endre den som gjør feil istedet for å legge ansvaret på den som faktisk oppfører seg dårlig. Men jeg må lete for å finne det igjen, husker ikke her og nå.

Kanskje noen andre her inne har lest noe tilsvarende og husker hvor de har lest det?

Gammel 11-02-15, 20:06   #275
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Nessie. Jeg er enig med deg i at en historie er en historie. Men jeg mener fortsatt st en stygg overgrepshistorie selges inn som hyperromantisk, og det er det jeg synes er problematisk. Ikke at man utsettes for et hav av ulike historier hver dag. Eller at noe er laget som underholdning. Hvis dnne historien hadde vært solgt inn som en historie til skrekk og advarsel om maktulike forhold og hvordan psykopater funker, så ja. Det hadde jeg ikke hatt noe problem med. Men den markedsføres jo som en brennhett kjærlighetshistorie.

Det er derfor jeg synes den skulle sluttet annerledes. Det er vel det eneste jeg synes er problematisk, tror jeg. Det trenger ikke være til skrekk og advarsel for min del, men ei heller bør det være en "moral" om å elske høyt nok.

Grey er riktignok kontrollerende, men han er ikke psykopat. Derfor trenger det ikke være til skrekk og advarsel heller. Jeg hadde foretrukket noe midt mellom love- story og horror. En historie om sex, trøblete forhold, følelser osv, uten nødvendigvis moral.

Gammel 11-02-15, 20:13   #276
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig med deg, pøblis (i innlegg 272, tenkte jeg på nå, men glemte å quote), og jeg leste faktisk i dag en artikkel i aftenbladet (Ottar) som jeg heller ikke er uenig i.

Mitt utgangspunkt var likevel at jeg ikke har fått med meg verken noen hype eller markedsføring av voldsromantikk. Jeg har faktisk ikke lest noe annet enn selve boka. Bøkene. I min verden framstår det som en veldig virkelighetsfjern fantasifortelling.

Gammel 11-02-15, 21:10   #277
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Det er derfor jeg synes den skulle sluttet annerledes. Det er vel det eneste jeg synes er problematisk, tror jeg. Det trenger ikke være til skrekk og advarsel for min del, men ei heller bør det være en "moral" om å elske høyt nok.

Grey er riktignok kontrollerende, men han er ikke psykopat. Derfor trenger det ikke være til skrekk og advarsel heller. Jeg hadde foretrukket noe midt mellom love- story og horror. En historie om sex, trøblete forhold, følelser osv, uten nødvendigvis moral.

Men nå må du nesten fortelle meg om slutten. 'Jeg nekter å lese to bøker til av det der, så please fortell om slutten!

Gammel 11-02-15, 21:21   #278
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Men nå må du nesten fortelle meg om slutten. 'Jeg nekter å lese to bøker til av det der, så please fortell om slutten!

Haha, hva tror du? Rimelig forutsigbar bok.

Gammel 11-02-15, 22:15   #279
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Haha, hva tror du? Rimelig forutsigbar bok.

Si det! Si det! Blir han snill? Forvandler han seg fra et udyr til n drømmeprins? Ser hun lyset og går alene ut i verden for å finne en litt kulere fyr? Mens han sitter igjen og sutrer over svikefulle kvinner som får alt men aldri blir fornøyd?

Sist redigert av Pøblis : 11-02-15 kl 22:21.
Gammel 11-02-15, 22:20   #280
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Si det! Si det! Blir han snill? Forvandler han seg fra et udyr til n drømmeprins? Ser hun lyset og går alene ut i verden for å finne en litt kulere fyr? Mens han sitter igjen og sutrer over svikefulle kvinner smfår alt men aldri blir fornøyd?

Ja, nå kan du lure! Du må nok hente fram boka.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:02.