|
|||||||
| Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#261 |
|
Erfaren nok
|
Sv: 50 Shades of Grey
Det er jo ikke sånn at jeg tenker at det er greit at en gutt peiser på om jenta sier nei, at menn overvåker kvinner etc. Jeg tenker bare på denne fortellingen, denne historien, som for meg handler like mye om at to mennesker endrer seg i møtet med den andre. At det starter ut med at han, i kraft av penger og makt, tror han kan styre henne, og så ender det mer med at hun styrer - og endrer han.
|
|
|
#262 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: 50 Shades of GreySiv Jensen har visst uttalt at hun syntes bøkene var fascinerende. Surprise, surprise. |
|
|
|
|
|
#263 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jeg synes overhodet ikke de to har et trygt kjærlighetsforhold - men nå har jeg bare lest bok 1, da. Han er skummel og hører ikke på henne og han er dødsjalu og kontrollerende og vet alt best og gjør henne usikker og flau over seg selv - og selv om han sier at hun bare kan si nei, så er det jo ikke det han praktiserer. Hun sier nei til sex - han truer med å binde og kneble henne og kjører på og juhu!! Hun digger det og får de heftigste orgasmer. det er klassisk overgrep. Og det spiller på den klassiske "hun sier nei men mener ja" - som jeg er veldig, veldig kritisk til. Når hun sier hun vil ha litt tid til å tenke og drar for å besøke moren sin, hva gjør han da - jo han driter i hva hun har sagt (underforstått hun vil jo EGENTLIG at han skal følge etter henne til verdens ende og erklære sein store kjærlighet til henne) og følger etter henne og oppsøker henne der hun er, på tross av at hun har sagt at hun ikke vil være sammen med ham,. men ha litt tid fpor seg selv. Og når dette fremholdes som det ypperste av romantikk og dritheftig sex, så synes jeg det er helt ille. Og jeg synes faktisk det er ille at det er så mange som overhodet ikke ser dette - men nå gjentar jeg meg selv til det kjedsommelige.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#264 |
|
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
Ja, det må det jo gjøre, hvis det er det som er greia; hvem som har rett og galt. |
|
|
|
|
|
#265 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Ja, det overrasket ikke meg heller. Og det er nokså puteflaut. Og ikke overraskende. |
|
|
|
|
|
#266 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Mjs, jeg antar at den ikke vil bli gjenstand for så mye tolkning. Det er ikke all type litteratur som har så mange "lag". |
|
|
|
|
|
#267 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: 50 Shades of GreyUff, jeg blir uvel av det dere skriver om at han er en plaget sjel eller lignende, og der du påpeker Nessie, at hun endrer ham. Ingen har noen sinne klart å endre en psykopat gjennom å ha et destruktivt forhold med ham, og det er en myte som absolutt trenger å motsies snarere enn å bejubles på venninnekveld på kino. Tror ikke hver enkelt av dere tenker slik, altså, men det står for meg som et symptom på tidsånden.
|
|
|
#268 |
|
Erfaren nok
|
Vel. Jeg har ikke tolket han som en psykopat.
|
|
|
#269 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: 50 Shades of GreyJeg tenker at det er problematisk at mange ikke ser at fortellingen om folk som blir bedre/snillere/hele av å bli elsket høyt nok, er blitt en viktig del av vestlig kultur. Jfr denne historien, jfr skjønnheten og udyret. Når vi som samfunn dyrker historiene om monstrene som blir drømmeprinser når de bare blir elsket av den uselviske vakre unge kvinnen så gjør det noe med oss. Det er ikke bare historier.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#270 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Ana kan slettes ikke si nei når som helst, fordi at han har sagt at "sier du nei får du aldri se meg mer". Safeword er ikke et ord for å stoppe et helt forhold, men for å stoppe det som skjer der og da.
|
|
|
|
#271 |
|
Erfaren nok
|
Det er vel mange historier som bygges på det som skjer i virkeligheten? På godt og vondt. Det som ofte skjer, er vel ofte at det kan skape diskusjoner og bevisstgjøring også. Som kan være bra.
|
|
|
#272 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: 50 Shades of GreyNessie. Jeg er enig med deg i at en historie er en historie. Men jeg mener fortsatt st en stygg overgrepshistorie selges inn som hyperromantisk, og det er det jeg synes er problematisk. Ikke at man utsettes for et hav av ulike historier hver dag. Eller at noe er laget som underholdning. Hvis dnne historien hadde vært solgt inn som en historie til skrekk og advarsel om maktulike forhold og hvordan psykopater funker, så ja. Det hadde jeg ikke hatt noe problem med. Men den markedsføres jo som en brennhett kjærlighetshistorie.
|
|
|
|
|
#273 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2012
Dette er jeg enig i at er problematisk, og jeg synes det er veldig interessant. Jeg har imidlertid ikke hørt noen sette ord på det som en generell kulturgreie før. Kan du si noe mer om det? Kanskje kjenner du til noe som er skrevet om det også? |
|
|
|
|
|
#274 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: 50 Shades of GreyJeg har lest om det i forbindelse med litteratur om abuse, at handlinger som er kontrollerende blir forklart som lidenskapelige og at å elske noen friske blir promotert som det ypperste offer og den store kjærligheten. At kvinner tror st de kan forandre den følelseskalde drittsekker ved å elske høyt nok og at det er en del av den vestlige fortellingen om den store kjærligheten er at man elsker så høyt at alt blir reparert av det, inklusive skakkkjørte sjeler. Og i kjølvannet av det, så blir det til at man i kontrollerende og voldelige forhold skylder på den som ikke elsker høyt nok til p endre den som gjør feil istedet for å legge ansvaret på den som faktisk oppfører seg dårlig. Men jeg må lete for å finne det igjen, husker ikke her og nå.
|
|
|
|
|
#275 |
|
Elsker gamlis- godis
Det er derfor jeg synes den skulle sluttet annerledes. Det er vel det eneste jeg synes er problematisk, tror jeg. Det trenger ikke være til skrekk og advarsel for min del, men ei heller bør det være en "moral" om å elske høyt nok.
|
|
|
#276 |
|
Kontrollfrik
Sv: 50 Shades of GreyJeg er enig med deg, pøblis (i innlegg 272, tenkte jeg på nå, men glemte å quote), og jeg leste faktisk i dag en artikkel i aftenbladet (Ottar) som jeg heller ikke er uenig i. |
|
|
|
|
|
#277 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Men nå må du nesten fortelle meg om slutten.
|
|
|
|
|
#278 |
|
Kontrollfrik
Haha, hva tror du? |
|
|
|
|
|
#279 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Si det! Si det! Blir han snill? Forvandler han seg fra et udyr til n drømmeprins? Ser hun lyset og går alene ut i verden for å finne en litt kulere fyr? Mens han sitter igjen og sutrer over svikefulle kvinner som får alt men aldri blir fornøyd?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West Sist redigert av Pøblis : 11-02-15 kl 22:21. |
|
|
|
|
|
#280 |
|
Kontrollfrik