Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Hva kaller dere "innvandrerbutikker"?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-02-15, 15:01   #41
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva kaller dere "innvandrerbutikker"?

Jeg synes ikke det er så enkelt med slike begreper.
Jeg bruker å omtale kommunens "innvandrerbutikk" med butikkens navn, men det funker heller dårlig. Folk aner ikke hva jeg snakker om da. Sier jeg "innvandrerbutikken" forstår alle det.
Jeg har hørt "etnisk butikk", "orientalsk butikk" og lignende uttrykk også, men opplever dem kanskje ikke som så mye bedre. Orientalsk butikk blir i alle fall misvisende.
Grønnsaksbutikk kan jeg heller ikke kalle det siden det ikke er grønnsaker som dominerer utvalget.

Butikken har hatt ulike eiere fra tre ulike verdensdeler og på den måten så bærer den et internasjonalt preg, men tross alt ikke mer internasjonalt enn Coop som selger veldig mye av de samme varene, til veldig mye høyere pris.

Etniske folk høres virkelig rart ut.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-15, 15:03   #42
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Forstod du hvor jeg mente også?

Er ikke så veldig kjent i "Varmen", men jeg tror jeg har vært i en butikk nedenfor tunnellen der en gang.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-15, 15:03   #43
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Du må gjennom den første "tunnelen", men i den andre rundkjøringen (der du enten kan kjøre til høyre opp på bybrua, rett frem over Storhaug eller til venstre ned i Varmen) tar du til venstre.

Gammel 13-02-15, 15:04   #44
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Er ikke så veldig kjent i "Varmen", men jeg tror jeg har vært i en butikk nedenfor tunnellen der en gang.

Da er det nok der du har vært.

Gammel 13-02-15, 15:04   #45
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er kjent i varmen.

Dvs. var kjent der i "gamle dager". Stavanger "nu til dags" er ikke slik det en gang var.

Gammel 13-02-15, 15:05   #46
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Du må gjennom den første "tunnelen", men i den andre rundkjøringen (der du enten kan kjøre til høyre opp på bybrua, rett frem over Storhaug eller til venstre ned i Varmen) tar du til venstre.

Jepp, jeg skjønte det godt!

Gammel 13-02-15, 15:05   #47
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Jeg er kjent i varmen.

Dvs. var kjent der i "gamle dager". Stavanger "nu til dags" er ikke slik det en gang var.

Det har du veldig rett i!

Gammel 13-02-15, 15:05   #48
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg jobber med demografiske data, og når jeg forteller amerikanerne at dette ikke er et lovlig parameter å bruke i Norge, så skjønner de ingenting. Nå ønsker jeg på ingen måte amerikanske tilstander, men en liten mellomting kanskje.

Når det gjelder problemstillinger knyttet til integrering, så er min personlige erfaring at det har lite å si hvilket land folk har kommet fra og for hvor mange generasjoner siden. Jeg synes det er mye viktigere i hvilken grad folk klarer å tilpasse seg. Og det har fryktelig lite å si hvor de kommer fra.

Men dette er avsporing.

Gammel 13-02-15, 15:06   #49
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Googlet definisjonen på varmen og fant ut at Drollehålå også ligger i varmen.

Gammel 13-02-15, 15:27   #50
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Googlet definisjonen på varmen og fant ut at Drollehålå også ligger i varmen.

Finnes Drollehålå lengre? Var ikke det et sted som er gjenfylt nå?
Jeg husker en eldre kar jeg kjente snakket om Drollehålå.

Gammel 13-02-15, 15:29   #51
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Finnes Drollehålå lengre? Var ikke det et sted som er gjenfylt nå?
Jeg husker en eldre kar jeg kjente snakket om Drollehålå.

Aner egentlig ikke hva det er. Vet bare at det er et sted på storhaug, og forbinder det med det derre mannskoret.

Gammel 13-02-15, 15:37   #52
Guava

Guava sin avatar

Standard

Jeg lurer på om det var et av de områdene hvor det er fylt opp masse og hvor det nå er leiligheter, men der kan jeg ta feil altså.

Gammel 13-02-15, 15:39   #53
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tyrker'n.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-15, 15:43   #54
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Kaller det ofte innvandrerbutikk, og min kjære "etniske kjæreste" har ikke reagert på dette.
Ellers sier jeg: skal vi til/har du vært hos H.... (navnet på innehaveren).

Gammel 13-02-15, 16:58   #55
Rabbit
Langøret

Rabbit sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
Rabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt likt
Standard

Her i byen mener jeg det bare er èn innvandrerbutikk. Den heter Asia Mat og jeg tror de fleste kaller den det også.

Rabbit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-15, 18:11   #56
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Rabbit, her.

Her i byen mener jeg det bare er èn innvandrerbutikk. Den heter Asia Mat og jeg tror de fleste kaller den det også.

Jeg hadde tenkt å svare omtrent dette her.

Jeg tror aldri jeg har vært i noen slike butikker, jeg.

Gammel 13-02-15, 18:18   #57
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Her har vi ikke noen sånne butikker, men jeg mener at den ene i Tromsø het noe med internasjonalt, og at jeg brukte navnet på den. Ellers så tror jeg at jeg sier innvandrerbutikk.

Gammel 13-02-15, 18:27   #58
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja, som oftest ved navn, innimellom sier jeg at jeg skal til Grønland for å handle i en av invandrersjappene, hvis jeg ikke vet hvor jeg skal. Eller er det typisk Tyrker'n på hjørnet eller "det Asiatiske supermarkeder" jeg snakker om. Jeg tror ikke de som driver disse butikkene har noe i mot å bli kalt "innvandrerbutikk". Det er jo ikke et negativt ladet begrep, i mange sammenhenger, spesielt når det gjelder utvalg av friske grønnsaker og mer eksotiske varer enn man finner i hyllene hos Rema så er det vel ganske positivt ladet. Om eieren er født og oppvokst i Norge er ikke det avgjørende for hvilken type butikk man snakker om.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-15, 19:54   #59
Pegasus

Pegasus sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Jeg kaller butikken det den heter. Vi handler mest på en som heter Asia-mat.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-15, 20:03   #60
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Her har vi ikke noen sånne butikker, men jeg mener at den ene i Tromsø het noe med internasjonalt, og at jeg brukte navnet på den. Ellers så tror jeg at jeg sier innvandrerbutikk.

Internasjonalt matsenter.

Jeg sier stort sett internasjonale butikker (inspirert av overnevnte, som vel var den første i byen?), eller butikkens navn. Eller hos han Krutt-Erik (på den ene butikken), selv om han selvsagt ikke heter det.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:00.