Sv: Har vi verdier som er viktigere enn religiøse verdier?
Opprinnelig lagt inn av elg, her.
Men har ikke dette også noe med verdier å gjøre? Hadde likestilling og religionsfrihet vært verdier som ble delt av alle så hadde man vel ikke sett slik adferd?
Jeg tror ikke at storsamfunnet stadig påpeker dette vil hjelpe noe. Min mening er at dette må komme innenfra de ulike miljøene og jeg skulle gjerne ha sett at dette var mer i fokus.
Nå vet jeg ikke hvor du bor i Norge men bare her i Oslo er det jo utrolig mange organisasjoner som jobber med dette i det daglige. Tusenvis av mennesker legger utrolig mye i dette arbeidet og det meste av det kommer "innenfra". Det er nå også forholdsvis store tenke-tanker som LIM og Minotenk som får mye plass i media.
Jeg er helt enig i at dette arbeidet må komme innenfra og alle aspekter ved kulturer som er kritikkverdige bekjempes også best innenfra. Vet du for eksempel hvem Ulrik Imitaz Rolfsen er? Han er en filmskaper som stadig jobber med problemer innenfor det pakistanske miljøet og han har mange med seg som ikke er så synlige i media.
Når jeg ser på tallene over vold mot kvinner i Norge og ser hvor stort og utbredt det er så tenker jeg ikke det i kontekst av "verdier". Jeg ser på det som et problem ut fra kjønn og makt. Jeg tror det kan være nyttig noen ganger å ikke generalisere og sette folk i bås, eller i kategorier som fremmedgjør de yttligere. Er folk født og oppvokst i Norge er det et kjedsomt liv å bli omtalt som "fremmedkulturell" eller automatisk tatt for å være imot likestilling. De eksemplene du never er ting som det jobbes med MYE og jeg synes det er utrolig mye fokus på det i media hele tiden.