Sv: 50 Shades of Grey
Opprinnelig lagt inn av m^2, her.
Her er en anmeldelse/beskrivelse av filmen som vel også illustrerer diskusjonen her bra.
"And let me be clear to the women who are incredibly defensive of the book that gave them a sexual awakening: When I talk about domestic abuse, I’m not talking about the sex."
Takk, veldig godt skrevet av Rosie. En del av kommentarene under innlegget hennes beskriver også veldig godt hva jeg finner så problematisk med denne glorifiserte historien:
Sitat:
I have not seen the movie and however in the books there was quite a bit of abuse (mentally), it was a great read. In the books there is much more detail of how Christian became the way he is and in time "Anna" helps him recover from a lot of his emotional abusive issues. I won't deny that even the books were disturbing at times. However the actual story of Christian and the things he had been through, and the role of Anna was incredible to me. Not all people can bring themselves to counseling even when they know they have issues. Anna made the decision to stay and it fortunately worked out and she was able to help him. I don't know if it was something that should of been made a movie but I do applaud the author.
(mine uthevinger). Det er klart folk har opplevd vonde ting i barndommen sin. Det betyr ikke at de har krav på å la problemene gå utover en partner når de blir voksne. Det er ingenting edelt ved å ofre seg selv og sin mentale helse for en partner med "en vond barndom" eller "issues". Sett oksygenmasken på deg selv, før du hjelper andre. Og i en del tilfeller: la folk ordne sin egen oksygenmaske. Det er den klassiske "forstå" versus "akseptere"-problemstillingen: det er fint at man "forstår" at Christian har problemer, noe annet å akseptere at han får holde på slik mot et annet menneske, bare fordi hun jo redder ham til slutt. Jeg tror mange som er i et misbruksforhold er svært forstående og aksepterende, og, som Ana håper at de gode stundene snart skal bli flere og ta over for de vonde. Stakkars Christian, det er jo han det egentlig er synd på i denne historien. Det som er utrolig forstyrrende med denne typer holdninger, og at de blir sementert gjennom denne boka/filmen, er at det gjør det vanskeligere for folk som er i misbrukende forhold å gå fra partneren. For det er jo ham det er synd på (eller henne, for det forekommer i aller høyeste grad også andre veien), ikke meg. Man trenger realitetsorientering etter årevis med forstyrret virkelighetsoppfatning pga emosjonell manipulering, og hvis applauderingen av dette forholdet som i filmen, er slik holdningene er blant folk i omgangskretsen, får man neppe den støtten man trenger for å komme seg unna. Det er det som gjør meg opprørt. IKKE BDSM-sexen.