|
|||||||
| Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Norskspörsmaal: Hvorfor sier vi "jammen ble det ikke...""Jammen ble det ikke middag i dag, ogsaa", sa jeg til sönnen min (smaafornöyd gitt at jeg hadde klart aa lage middag med nesten tomt kjöleskap). |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Norskspörsmaal: Hvorfor sier vi "jammen ble det ikke..."Jeg aner ikke hvorfor, men antar det er noe av samme mekanismen som gjør at vi til stadighet snakker i fortid. Jeg har en kamerat fra Finland, og han skjønner seg slett ikke på oss nordmenn:
|
|
|
#3 |
|
Musk
Sv: Norskspörsmaal: Hvorfor sier vi "jammen ble det ikke..."Ja, det stemmer, jo. Jeg tenker liksom alltid at norsk er saa lett ift. mange andre spraak fordi vi ikke har saa mange kasus og forskjellige former ift. personer og verb f.eks., men vi gjör nok mye rart vi, ogsaa. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Norskspörsmaal: Hvorfor sier vi "jammen ble det ikke..."Har vært borte i barn som ikke skjønner beskjeden "kan ikke du gå ut litt?" - vi mener jo at en SKAL gå ut, ikke at en IKKE skal gå ut. Hva den ikke-n gjør der, er rart, ja.
|
|
|
#5 |
|
Musk
Sv: Norskspörsmaal: Hvorfor sier vi "jammen ble det ikke..."Ja, guri. Det skal jeg prøve å si til sønnen min i morgen. Det er jo egentlig helt merkelig å si. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
En Som Trener
|
Sv: Norskspörsmaal: Hvorfor sier vi "jammen ble det ikke..."Hmm, ikke lett å svare på. Spørsmålet "Kan du ikke gå ut litt?" tror jeg kanskje blir brukt om man virkelig ikke forventer et annet svar enn posititivt, f.eks. "joda". Om man spør "Kan du gå ut litt?" er det like enkelt å svare både ja og nei. Altså "Kan du ikke gå ut litt?" er egentlig mer som en kommando og burde ha utropstegn istedenfor spørretegn føler jeg.
|
|
|
#7 |
|
kamerat
|
Sv: Norskspörsmaal: Hvorfor sier vi "jammen ble det ikke..."Det er et av de mer artige bruksområdene til «ikke» – den kan brukes i utrop, og typisk uttrykke overraskelse:
|
|
|
#8 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Norskspörsmaal: Hvorfor sier vi "jammen ble det ikke..."Interessant tråd. Kan "ikke sant" likestilles med franske n'est pas?
|
|
|
#9 |
|
Musk
Sv: Norskspörsmaal: Hvorfor sier vi "jammen ble det ikke...""Kan ikke" i spørsmål er liksom litt høfligere, eller? Man ber på en måte samtidig som man forventer et positivt svar. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Musk
Sv: Norskspörsmaal: Hvorfor sier vi "jammen ble det ikke..."Man bruker også nei i "positive uttrykk formulert som spørsmål " i muntlig tysk. "(Er ist) süß, ne(in)?" betyr at man synes han er søt, og at man forventer et ja. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Epikur
|
Sv: Norskspörsmaal: Hvorfor sier vi "jammen ble det ikke..."I Bergen bruker de ikke "ikke" i ikke sant, men sier bare "sant".
|
|
|
#12 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Norskspörsmaal: Hvorfor sier vi "jammen ble det ikke..."Jeg hadde en gang i tiden en foreleser som var fra Bergen. Han sa "sant" så ofte at det rett og slett ble plagsomt, det endte med at man ble sittende og vente på "santet" inni og etter hver skofta setning, i stedet for å høre på hva mannen egentlig prøvde formidle.
|
|
|
#13 |
|
Epikur
|
Sv: Norskspörsmaal: Hvorfor sier vi "jammen ble det ikke..."Man sier det fordi man er ferdig med setningen, sant? Så man har liksom satt punktum og kan gå videre til neste setning, sant?
|
|
|
#14 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Norskspörsmaal: Hvorfor sier vi "jammen ble det ikke..."Noe sånnt ja.
|
|
|
#15 |
|
Erfaren
Hvor: østlandet
![]() ![]() ![]() |
Sv: Norskspörsmaal: Hvorfor sier vi "jammen ble det ikke..."Jeg sier visst ofte "Du har ikke tilfeldigvis...", hvorpå min mann alltid svarer "har jeg ikke??". Jeg synes det er veldig irriterende at han svarer slik, for han skjønner hva jeg mener. Og han synes tydeligvis det er irriterende at jeg ordlegger meg på den måten.
|
|
|
#16 |
|
Ute av drift
Sv: Norskspörsmaal: Hvorfor sier vi "jammen ble det ikke..."
Mens jeg, fra Grenland, fint kan be på formen "du hadd' ikke giddi å sende smøret, eller?"
|
|
|
#17 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Det virker nesten slik?
|
|
|
#18 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Hvilken generasjon av bergensere gjelder det? Har mye slekt fra Bergen, men har aldri hørt det brukt slik før.
|
|
|
#20 |
|
finner ut av mye
|
Sv: Norskspörsmaal: Hvorfor sier vi "jammen ble det ikke..."Jeg snakker jo mest engelsk så jeg vet jammen ikke hva jeg sier og ikke sier. Men ikke sier jeg tydeligvis ...
|
![]() |
|
|