Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Hvor kaster man minnepinner?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-03-15, 01:41   #21
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor kaster man minnepinner?

Ok, kanskje det er bare jeg som leser at knuse den og kaste den kan bety at man sorterer delene før man kaster dem. Her hos meg tipper jeg at hele minnepinnen går i restavfallet, evt noe i glass- og metall.
Har ikke knust en minnepinne enda, så vet ikke eksakt hva en består av.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-15, 18:47   #22
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ja, det er jo ikke restavfallet. Nå er jeg forvirret om hva du egentlig mener.

Jeg gjetter bare, men generelt sett er avfallsmottakene veldig forskjellig fra sted til sted med tanke på hvordan de kan motta søppel. Enkelte plasser er det kanskje like greit å hive metallet i søpla fordi de har gode sorteringsrutiner på mottaket? (metall kan typisk hentes ut med magneter)

I vår kommune sorterer vi feks ikke matavfall pga mottaket.

Gammel 04-03-15, 18:52   #23
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

I vår kommune sorterer vi ikke matavfall fordi det ikke finnes noe organsiert mottak for det, så det brennes sammen med resten av restavfallet. (Derfor har jeg kompostbinge i hagen)

Å kaste ee avfall i restavfallet bare fordi det er knust henger jo ikke på greip, knus dem om du vil, men lever som ee avfall, er det noen som helst grunn til å si at restavfallet er ok, fordi man har knust en tv f.eks

Gammel 04-03-15, 21:40   #24
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Enkelte plasser er det kanskje like greit å hive metallet i søpla fordi de har gode sorteringsrutiner på mottaket? (metall kan typisk hentes ut med magneter)

Slett ikke alt metall er magnetisk. Aluminium, for eksempel, er ikke magnetisk.

Jeg skal på langt nær påstå at jeg er noen sorteringsekspert, men det er da ikke vanlig å ha sorteringsrutiner på restavfall, er det? Jeg har i alle fall ikke hørt om slikt?

Derimot har alle butikker som selger elektrisk utstyr plikt på seg til å ta imot retur av samme type produkt samt sørge for at denne typen søppel blir håndtert korrekt. Følgelig er det ingen grunn til å kaste dette i restavfall, annet enn latskap.

Opprinnelig lagt inn av him, her.

I vår kommune sorterer vi feks ikke matavfall pga mottaket.

Det blir noe helt annet. Jeg vil tro alle kommuner har mottak eller betaler for tilgang til mottak som kan håndtere glass og metallemballasje. I tillegg må man ha et system hvor butikkene nevnt over kan levere inn sitt avfall. Jeg er også rimelig sikker på at man er pålagt å ha (tilgang til) mottak for farlige stoffer som batteri, olje, og så videre. Ut over dette må man håndtere søppel som ikke er farlig. Dette gjør man på ymse forskjellige måter, alt etter hva som passer for kommunen.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-15, 10:26   #25
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Jeg skal på langt nær påstå at jeg er noen sorteringsekspert, men det er da ikke vanlig å ha sorteringsrutiner på restavfall, er det? Jeg har i alle fall ikke hørt om slikt?

Nei, det tror jeg ikke. I Oslo går vel restavfallet til brenning. Det er vel mulig det er noe sortering før det, men jeg vil tro det foregår med f.eks. magnet og vil dermed ikke fange opp en god del.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-15, 17:54   #26
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Derimot har alle butikker som selger elektrisk utstyr plikt på seg til å ta imot retur av samme type produkt samt sørge for at denne typen søppel blir håndtert korrekt.

Ja, og det som skjer med elektrisk avfall er at det blir kildesortert. Det består av vanlige ting som plast, metall, glass osv, så man kan like gjerne gjøre den sorteringsprosessen selv, er mitt poeng. Samtidig med at man "ødelegger spor" på datautstyr man har brukt.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:02.