|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Epikur
|
![]() Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Ordet er viktig fordi det handler om å ta eierskap til noe blir brukt som skjellsord av dem som ikke ønsker likestilling. Det er patriarkatets våte drøm at damer skal være ukomfortable med å kalle seg feminist, at de skal bagatellisere lokale problemer og utfordringer og føle seg flaue, mette og skamfulle over å fokusere på "bagateller" som vold, overgrep eller glasstak, tenk på dem som har det verre i Afrika?!
![]() |
#2 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?
Jeg har og noen sånne kolleger, og da proklamerer jeg at haha, jo selvsagt er jeg feminist, hallo? Er ikke du? Hva? Nei, nå har jeg hørt det og. Hva er det med feminisme du har problemer med?
![]() |
![]() |
#3 |
maler
|
Det kan være et poeng. Ikke viktig nok for meg til at jeg kommer til å begynne å kalle meg feminist noen gang tror jeg, men akkurat det poenget forstår jeg. Men det er noe med det historiske innholdet i det ordet som gjør at det vel aldri kan bli synonymt med å være tilhenger av likebehandling av menn og kvinner?
![]() |
#4 |
Glamorøs
|
Hva mener du med det?
![]() |
#5 |
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Lurer jeg også på.
![]() |
#6 |
maler
|
Ikke noe annet enn at det er et begrep som har blitt bruk om og av mennesker som velger å være ganske synlige i sitt uttrykk, og at det er endel ideologi og paroler som har fulgt med begrepet? Det er virkelig helt greit å identifisere seg både med begrepet og historien eller en av delene, men å være tilhenger av likebehandling av kjønnene innebærer ikke nødvendigvis at man har noe spesielt bevisst forhold til noe mer enn akkurat at man er for likebehandling.
![]() |
#7 |
Bør lage seg en tittel selv
![]() Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Veldig einig med Katta. Eg vil gjerne fortsette å vere opptatt av likestilling utan at eg skal vere nødt til å definere meg som feminist.
![]() |
#8 |
Glamorøs
|
Jeg skjønner ikke hva du mener tror jeg. Du sier at feminisme historisk sett er noe annet enn å ønske likebehandling? Hva er dette andre? Hva mener du med "synlige i sitt utrykk, endel ideologi og paroler"? Det er nesten så jeg får inntrykk av at du mener det du sa i stad, jeg trodde du bare skrev det som et eksempel på en fordom om feminister.
![]() |
#9 |
audio, video, disco
![]() Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Kollegaen din, Simone, bruker feminismebegrepet for å rettferdiggjøre et mannshat, spør du meg.
![]() |
#10 |
maler
|
Er du uenig i at feminisme har en historie som innebærer relativt militant virksomhet? Med god grunn og som vi skal være takknemlige for. Jeg greier åpenbart ikke formulere meg forståelig idag, jeg gjør et nytt forsøk: ta slagord og paroler for 8. mars-tog som eksempel. Du må bruke en veldig vid definisjon av likestilling for å få alt det til å passe inn. Jeg mener ikke det er galt heller selv om jeg ikke er enig i alt, men "være for likestilling" er slik jeg oppfatter det en mengde som omfattes av mengden "være feminist", men sistnevnte innebærer noe mer.
![]() |
#11 |
I mål
|
Jeg er enig med dette, og kaller meg ikke feminist. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|