Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-03-15, 21:26   #241
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?

Arbeidet med å sørge for like rettigheter for kvinner og menn er høyst relevant i både norges- og verdensperspektiv. Å være feminist trenger ikke nødvendigvis å innebære å delta aktivt i dette arbeidet, men det innebærer å støtte det. Hvilken noenlunde opplyst kvinne (og mann) støtter ikke arbeidet for at jenter skal få gå på skoler og at kvinner ikke skal bli sett på som mannens eiendom og at kvinner overalt og med den største selvfølgelighet skal være trygg på å ha like rettigheter og like høy verdi som menn?

Feminism is the radical notion that women are people.

Denne tråden har inspirert meg til å finne anledninger til å kalle meg selv feminist ved flere anledninger i dag. Ingen lettet på et øyelokk, ingen unge kvinner grøsset.

Sist redigert av Pebbles : 09-03-15 kl 21:32.
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-15, 21:35   #242
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan ikke tenke meg noe mer moderne enn å være opptatt av kvinners kår i verden. At noen grøsser av ordet feminist, håper jeg kommer av koblingen mange har til sosialist, selv om også Høyre har hatt en egen feministgruppe.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-15, 22:42   #243
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitat:

En borgerlig feminist bryr seg like mye om rettighetene til kvinner som en "ikke troende kristen" bryr seg om Gud.

Aldri lese kommentarfelt.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-15, 22:45   #244
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Og her på bjerget står det slik til.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg image.jpg (247,7 KB, 48 visninger)

Gammel 09-03-15, 23:36   #245
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå fikk jeg en rød prikk for å ha brukt ordet "forstemmende" - vit at at det var diplomat-Zoë som snakket og om budskapet hadde kommet usensurert ut, så hadde jeg brukt ord som hadde fått unnseelige, lille "forstemmende" til å rødme.

Gammel 09-03-15, 23:57   #246
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Nå fikk jeg en rød prikk for å ha brukt ordet "forstemmende" - vit at at det var diplomat-Zoë som snakket og om budskapet hadde kommet usensurert ut, så hadde jeg brukt ord som hadde fått unnseelige, lille "forstemmende" til å rødme.

Røde prikker hører tydeligvis med til feministdiskusjonen. Brennbart tema .

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-15, 23:57   #247
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Ja, dette tror jeg må være tråden som har overrasket meg mest i min årelange FP-karriere.

Jeg er feminist like selvfølgelig som jeg er anti-rasist. Man er anti-rasist fordi man mener at folk er likeverdige, uavhengig av etnisitet. Man er feminist fordi man mener at folk er likeverdige uavhengig av kjønn.

Det er så utrolig forstemmende at det finnes kvinner i dag som på daglig basis nyter den friheten tidligere tiders kvinnesakskvinner så utrolig modig har skapt grunnlaget for - som ikke vil kalle seg feminister fordi ordet forbindes med disse uvanlig modige damene. Jeg stiller meg hundre prosent uforstående til det og det er bare trist.

Det er ikke derfor, det er bare ikke meg. Det er ikke det som definerer meg. Jeg er takknemlig og har ingenting i mot de som kaller seg selv feminister, uansett hvor på den politiske skalaen de befinner seg.

Jeg er ikke en -ist. Ateist er vel det eneste jeg "er" 100% - men "utøver" også dette helt på egen hånd. Hadde det vært et "Norges ateist-forbund" så hadde jeg ikke vært medlem der heller.

Gammel 10-03-15, 00:35   #248
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Neida, du fikk den for å gnege på denne plikten man åpenbart har til å elske et ord du har definert til å kun bety positive ting, med en ren stråmannsargumentasjon. Det var forstemmende.

Også var det altfor lenge siden jeg hadde rødprikket.

- No. 4 -
Gammel 10-03-15, 00:41   #249
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Det er ikke derfor, det er bare ikke meg. Det er ikke det som definerer meg. Jeg er takknemlig og har ingenting i mot de som kaller seg selv feminister, uansett hvor på den politiske skalaen de befinner seg.

Jeg er ikke en -ist. Ateist er vel det eneste jeg "er" 100% - men "utøver" også dette helt på egen hånd. Hadde det vært et "Norges ateist-forbund" så hadde jeg ikke vært medlem der heller.

Jeg er både bilist, syklist og feminist. Av og til moralist.

Gammel 10-03-15, 00:44   #250
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Jeg er både bilist, syklist og feminist. Av og til moralist.

Jeg nekter egentlig å definere meg som bilist eller syklist også.

Gammel 10-03-15, 00:51   #251
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Nei, ikke opportunist, heller?

Gammel 10-03-15, 09:17   #252
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Ja, stå på krava! For en merkelig diskusjon. Etter ørten sider skjønner jeg fremdeles ikke hvordan man kan stå inne for alt feminister jobber og har jobbet for, men likevel ikke kalle seg en feminist? Jeg er bilist syklist, anti-rasist, mosjonist, liberalist og altså feminist. Kan ikke se noen grunn til å "nekte" på noen av delene.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-15, 09:30   #253
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Ja, stå på krava! For en merkelig diskusjon. Etter ørten sider skjønner jeg fremdeles ikke hvordan man kan stå inne for alt feminister jobber og har jobbet for, men likevel ikke kalle seg en feminist? Jeg er bilist syklist, anti-rasist, mosjonist, liberalist og altså feminist. Kan ikke se noen grunn til å "nekte" på noen av delene.

Veldig enig. Det er som at noen skulle sagt at de ikke trodde på noen gud eller ikke hadde noen som helst religiøse overbevisninger hadde ment at man ikke var en ateist. Eller at man tror på Gud og Jesus og bekjenner seg til kristendommen, men vil ikke kalle seg kristen.

Jeg synes det blir akkurat like rart å si at man ikke er feminist dersom man er for likestilling. Hvor aktiv man er i arbeidet tenker jeg ikke har så mye med saken å gjøre. Jeg er for eksempel ateist, men står fortsatt i statskirken, så jeg er jo ikke en "aktiv" ateist, men jeg er jo ateist like fullt.

Gammel 10-03-15, 10:21   #254
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har tenkt og tenkt og tenkt på denne tråden. Jeg startet den jo fordi jeg ikke klarte å forstå bakgrunnen for at mange damer sier at "jeg er ikke feminist". Jeg skjønner det fortsatt ikke. det jeg sitter igjen med, er at mange ikke vil assosieres med sinnafmeninstbildet. Det jeg tenker, er at det er vanskelig å finne et eksempel på HVEM denne sinnafeministen er? Hvilke feminister er det som svarer til dette bildet?

Jeg synes dette intervjuet av Marta Breen er bra.http://www.side2.no/aktuelt/by-dere-...r/8551631.html

Jeg synes også at Vampus er en drivende dyktig dame og erklært feminist - hun hører definitivt til høyresiden.

denne er morsom. http://forskning.no/kjonn-og-samfunn...sk-en-feminist

Jeg må si at jeg er litt trist etter denne tråden. Jeg synes det er ille at så mange har kjøpt bildet av feministen som den sinte, hårete, stygge dama.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-15, 10:22   #255
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Det jeg synes er rart i denne diskusjonen er at unge og reflekterte damer ikke vil ta ansvar for å gjøre begrepet stuerent. Hvis man er opptatt av likestilling så vil det for meg være naturlig å kjempe for at kvinnelige begreper blir sterke og positive ved at man definerer det selv. Det er jo et ord som er i endring, som ikke nødvendigvis betyr det samme nå som det gjorde tidligere, nettopp fordi flere og flere ufarliggjør det?

Og så klarer jeg ikke å la være å tenke at det finnes sterke menn som fortsatt gjør det de kan for å sverte feminist-ordet, bygge opp under fordommer om begrepet, fordi de skjønner at hvis begrepet blir mer samlende og brukt, så vil de måtte gi avkall på flere goder. Og ved å ta avstand fra begrepet så er kvinner med på å gi disse mennene mer makt. Tenker jeg, i det store perspektivet, uten å disse noen personlig.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-15, 10:22   #256
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Jeg tror jeg aldri i mitt liv har blitt beskyldt for å føle feil så mange ganger av så mange.

- No. 4 -
Gammel 10-03-15, 10:23   #257
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg må si at jeg er litt trist etter denne tråden. Jeg synes det er ille at så mange har kjøpt bildet av feministen som den sinte, hårete, stygge dama.

Ja, spesielt på rimelig fordomsfrie FP der man ikke tror på myter og er opptatt av fakta.

Gammel 10-03-15, 10:24   #258
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg tror jeg aldri i mitt liv har blitt beskyldt for å føle feil så mange ganger av så mange.

Samme her. Og som jeg (og sikkert andre) har skrevet flere ganger - det handler overhodet ikke om å ta avstand fra de sinna og hårete. Likevel så fortsetter terpingen på dette.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-15, 10:25   #259
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Samme her. Og som jeg (og sikkert andre) har skrevet flere ganger - det handler overhodet ikke om å ta avstand fra de sinna og hårete.

Hva er det du tar avstand fra, da?

Gammel 10-03-15, 10:28   #260
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tar ikke avstand fra noe som helst. Jeg er garantert like mye for likestilling som dere andre her. Har forklart hva jeg mener angående selve ist-ordet, og at jeg mener det innebærer en mer aktiv rolle enn den jeg (og sikkert mange av dere som kaller dere feminister) har i forhold til dette.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:46.