Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-03-15, 00:42   #401
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Ja, og så? Koblingen til sitatet?

Det har jeg skrevet tidligere i tråden. Det har med ideologier som er vanskelig forenlige å gjøre.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-15, 13:58   #402
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

At man ikke kan være feminist og liberalist?

Disclaimer: Har antagelig falt av lasset.

Gammel 12-03-15, 22:45   #403
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Det har jeg skrevet tidligere i tråden. Det har med ideologier som er vanskelig forenlige å gjøre.

Hæh??? Kan man ikke være liberalist og feminist samtidig? Wow!

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-15, 02:07   #404
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
elg er litt kulelg er litt kulelg er litt kul
Standard

For meg hører feminisme og sosialisme sammen. Dette så man godt ifm 8. mars toget i Oslo i år. Siden jeg ikke føler noen tilhørighet til det de står for, trives jeg bedre med å være for likestilling av alle (mot diskriminering uansett bakgrunn for denne) uten å kalle meg feminist.

elg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-15, 10:26   #405
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En feminist er en som er opptatt av at kvinner skal ha like rettigheter som menn (uavhengig av politisk ståsted og religiøs overbevisning og hvasomhelstannet). Ferdig snakka. (Fra min kant.)

Gammel 13-03-15, 11:13   #406
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Hæh??? Kan man ikke være liberalist og feminist samtidig? Wow!

Synes ikke det lyder helt ulogisk - en liberalist vil vel ønske minst mulig politisk styring, i den forstand at alt i samfunnet skal regulere seg selv, grovt forenklet sagt. Jeg synes ikke det er vanskelig å se at en slik grunnholdning kan komme i konflikt med den aktive rettighetskampen som ligger i begrepet feminisme.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-15, 11:22   #407
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er i hvert fall noen ganger vanskelig å være liberalist og kjempe for de styringsverktøyene som de fleste feminister ser ut til å mene er nødvendig for å kjempe samfunnet nærmere likestilling.

Det er overhodet ikke vanskelig å være sosialliberalist og ekvilist.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-15, 15:23   #408
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Synes ikke det lyder helt ulogisk - en liberalist vil vel ønske minst mulig politisk styring, i den forstand at alt i samfunnet skal regulere seg selv, grovt forenklet sagt. Jeg synes ikke det er vanskelig å se at en slik grunnholdning kan komme i konflikt med den aktive rettighetskampen som ligger i begrepet feminisme.

"Statsfeminismen" i form av feks kjønnskvotering og pappaperm er vel ikke noe feminster på liberalistisk side vil heie veldig hardt på. Endel liberale bruker vel begrepet hverdagsfeminist, som nevnt før her. At Listhaug er liberalist noe mer enn i navnet, har jeg hatt vanskelig for å tro på helt siden hun var byråd og uttalte seg om Homoparaden.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-15, 17:45   #409
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

En feminist er en som er opptatt av at kvinner skal ha like rettigheter som menn (uavhengig av politisk ståsted og religiøs overbevisning og hvasomhelstannet). Ferdig snakka. (Fra min kant.)

Jadda.. Du kan hevde det du vil, men da er ikke jeg feminist.
F

:kumbayah:

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-15, 18:42   #410
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Polyanna: det må da være dobbelstråmannsargumentasjon å beskylde meg for stråmannsargumentasjon når jeg gjengir Siri Kristiansen? Hun SA jo det jeg skrev. Bare let opp Befolkningen 0903.

Gammel 13-03-15, 19:02   #411
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ang. lovstyrte tiltak for å fremme lønnskampen i kvinneyrker (=kvinnekamp=feminisme)
Et eksempel på det jeg mener er bakvendt kvinnekamp. For å løfte sykepleierlønnen (les:kvinneyrke) ble det foreslått å gi mannlige søkere til uttdanningen flere poeng fordi man tenker at med flere menn i yrket vil lønnen gå opp. What!!! Implisitt sier jo det at jobben bare er verdifull dersom den gjøres av menn. Eller at man trenger menn for å fronte lønnskampen fordi kvinner ikke kan snakke for seg. Problemet er jo ikke at kvinner ikke kan snakke for seg, men at de ikke blir hørt. Jeg mener dette blir så bakvendt som det kan bli. Yrket trenger et lønnshopp fordi det er en viktig, samfunnsnyttig, krevende jobb, uavhengig om det er kvinner eller menn som utfører den. Forøvrig ville en mer balansert kjønnsdeling sikkert vært hensiktsmessig. Men retorikken blir helt feil.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-15, 19:37   #412
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Jadda.. Du kan hevde det du vil, men da er ikke jeg feminist.
F

:kumbayah:

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du jaddaer og knegger og kumbayaher, men:

Du er ikke feminist etter "min" definisjon - du er altså motstander av like rettigheter for kvinner og menn?

Gammel 13-03-15, 19:39   #413
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Jeg skjønte heller ikke det, Guava. Ikke for like rettigheter? Antar det var en spøk.

Gammel 13-03-15, 19:54   #414
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Jeg skjønte heller ikke det, Guava. Ikke for like rettigheter? Antar det var en spøk.

Poenget til Guava er vel at hun mener det ligger mer i begrepet feminisme enn den definisjonen som Zoe har.

Selv regner jeg meg da ikke som feminist, men jeg også må si at jeg synes Zoe sin definisjon er så vid at den favner alle. Det å ha så vide begreper at alle passer inn i definisjonene gjør ofte at alt blir ullent, tannløst, ufarlig og selvsagt. På samme måten som at det å spisse definisjonen gjerne eksluderer veldig mange.

Gammel 13-03-15, 19:58   #415
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

eksluderer

I slekt med eluderer, kanskje?

Synonym eluderer

eluderer - Synonymer gruppe 1: Ukategorisert
flykte, rřmmer, ubegripelig, unngĺr,

Gammel 13-03-15, 20:00   #416
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Standard

Da er vi tilbake det at man/noen ikke vil kalle seg feminister fordi man ser for seg medlemmene av Ottar. Og at feminister er mannehatere.

Jeg begynner visst å bli lei av å gå i ring her.

Gammel 13-03-15, 20:05   #417
him
Leser

him sin avatar

Standard

Da er vi tilbake det at man/noen ikke vil kalle seg feminister fordi man ser for seg medlemmene av Ottar. Og at feminister er mannehatere.

Guava har jo i hele denne diskusjonen definert feminime mye smalere enn mange andre - men hun er da alikevel laaaaangt unna et Ottar nivå for å si det slik.

Jeg synes ikke det er merkelig at folk har forskjellige oppfatninger av forskjellige begreper slik at man ikke føler at man "passer inn" i en kategori selv om andre kanskje mener man objektivt sett burde det.

Gammel 13-03-15, 20:16   #418
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg begynner visst å bli lei av å gå i ring her.

Det er vel ingen som definerer feminisme som Ottar-lookalikes her. Jeg er den eneste som har vært i nærheten, og det jeg har sagt er at jeg har møtt endel som åpenbart har slike assosialsjoner og at det er med på å gjøre at jeg ikke liker å bruke begrepet om meg selv, men jeg hadde tålt det glatt hvis jeg syntes det var viktig.

Men at det er noen som har en "feminisme er jo så selvfølgelig, alle som mener jenter har verdi er jo feminister, så det må da bety alle som har omløp i hodet"-definisjon og andre som har en smalere definisjon som krever litt mer ideologisk tankegang, evt at det assosieres til sosialisme og litt mer aktive grupper enn man selv føler seg en del av er vel tydelig. Og jeg skjønner ikke at det er så rart.

Gammel 13-03-15, 20:18   #419
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Standard

Jada, jeg satte det på spissen. Poenget mitt er at vi er tilbake på square one.

Gammel 13-03-15, 20:53   #420
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jada, jeg satte det på spissen. Poenget mitt er at vi er tilbake på square one.

Vi har vel ikke beveget oss så langt egentlig, og det kommer vel ikke til å skje heller bortsett fra at noen kanskje har oppdaget at begrepet ikke var så selvfølgelig for andre som de har trodd.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:58.