|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
| Se resultatene: Hvordan organiserer dere som har samborer/ektefelle økonomien? | |||
| Vi har fullstendig felles økonomi |
|
85 | 42,71% |
| Vi har felles regningskonto og separat økonomi for mat og eget forbruk |
|
18 | 9,05% |
| Vi har felles økonomi for faste utgifter og mat, men separat økonomi for eget forbruk |
|
78 | 39,20% |
| Vi har fullstendig separat økonomi |
|
18 | 9,05% |
| Deltakere: 199. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#22 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiVi har felles økonomi. Separate kontoer, bortsett fra en sparekonto, men ellers går det meste i samme dragsug. Mannen er nok litt mer nøysom enn meg (og godt er det, ellers hadde vi vært blakke), men vi krangler ikke om økonomi. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Guardian of the galaxy
|
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiJeg syns felles økonomi og felles eie av alt er genialt og enkelt.
|
|
|
#25 |
|
X First Lady
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomi
Kan signere dette. Har fungert utmerket i snart 27 år. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Englemamma
Medlem siden: Feb 2012
Hvor: Øvre Romerike
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiVi har ikke felles økonomi. Hver vår lønnskonto, men felles regningskonto og sparkonto. Det hjelper lite, siden det bare er jeg som sparer og det er mine sparpenger som blir brukt dersom det mangler noe her og der...
|
|
|
#27 |
|
ctrl+z
|
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomi"Vi har felles regningskonto og separat økonomi for mat og eget forbruk"
|
|
|
#28 |
|
intro
|
Jeg har absolutt inntrykk av at det er vanligst å ha alt felles, ja. Jeg har (her inne) følt meg som en mistroisk (og sikkert også uromantisk
|
|
|
|
#29 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiVi har felles økonomi, men hver vår lønnskonto der vi disponerer overskudd etter regninger og mat etc selv. Vi fører over fast beløp begge to på en regningskonto som står på min nettbank, samme til en felles sparekonto. Dersom vi er i minus på regninger blir vi enige om hvem eller begge som fører over ekstra, samme med alt annet av ferier osv. Mannen min tjener mye mer enn meg så ofte er det han som betaler større summer .
|
|
|
#30 |
|
By the Sea
|
Om du ser på pollen så langt, så ser du at oss med felles økonomi er i mindretall.
|
|
|
#31 |
|
biffvase
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Samme her.
|
|
|
|
#32 |
|
intro
|
Ja, jeg tenkte kanskje på prosenten som har valgt "min" løsning (som jo er overraskende mange her) kontra resten. F.eks. har jeg både venner og kollegaer der samboerne har hver sin konto, men helt mangler system på hvem som betaler hva. De handler mat og betaler regninger i vilden sky (og har gjerne bunnskrapte konti før lønningsdagen også). Det hadde jeg ikke takla, kjenner jeg - da hadde felles økonomi vært å foretrekke. Såpass mye av den trassige "urettferdig!"-fireåringen har jeg nok fortsatt i meg.
|
|
|
|
#33 |
|
søt
Medlem siden: Sep 2006
Støtter denne 100%.
|
|
|
#34 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiFullstendig separat økonomi på 18. året. Deler felles kostnader etter regnskap, og det har jo blitt så enkelt med dagens nettbank. Gjerrigknark og feminist.
|
|
|
|
#35 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiHva legger dere i begrepet "helt separat økonomi"?
|
|
|
|
#36 |
|
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
Akkurat slik som her, bortsett fra at vi ikke lever så nøysomt. Vi reiser mye, spiser en del ute og bruker endel penger på opplevelser, men det er slik vi begge ønsker å bruke pengene våre. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
⭐️⭐️⭐️
|
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiVi har alt felles men egne kontoer. Ikke noe mitt, bare vårt. For oss funker det supert.
|
|
|
#38 |
|
Englemamma
Medlem siden: Feb 2012
Hvor: Øvre Romerike
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det høres egentlig ut som en bra løsning for oss, hvordan gjør dere det i praksis?
|
|
|
#39 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiVi har felles økonomi og ei "Etter evne og behov"-tenking som og er felles. Det fungerer for oss, fordi vi har nokonlunde likt syn på kva vi bruker penger på. Innkjøp som er på over eit par tusenlapper diskuterer vi. Vi har lik eigarbrøk på bolig og lik brøk på lånet.
|
|
|
|
#40 |
|
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
Du sa det. Alltid hatt det sånn, og kunne virkelig ikke tenkt oss det annerledes. |
|
|
|
![]() |
|
|