|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
| Se resultatene: Hvordan organiserer dere som har samborer/ektefelle økonomien? | |||
| Vi har fullstendig felles økonomi |
|
85 | 42,71% |
| Vi har felles regningskonto og separat økonomi for mat og eget forbruk |
|
18 | 9,05% |
| Vi har felles økonomi for faste utgifter og mat, men separat økonomi for eget forbruk |
|
78 | 39,20% |
| Vi har fullstendig separat økonomi |
|
18 | 9,05% |
| Deltakere: 199. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomi
Sånn har vi det og. Vi har vore sambuarar i 15 år og har tre barn. Det fungerer veldig bra for oss! Vi har kvar sinn lønnskonto, men kvar månad når lønna kjem inn på konto blir mesteparten fordelt på to ulike kontoer som er felles: ein regningskonto og ein felleskonto som vi begge har kort på. Begge to får beholde 1000-1500 på lønnskontoen til personlig forbruk. Men dei siste åra har meir og meir blitt definert som fellesutgifter, så det er ikkje så mykje igjen som blir definert som personlig forbruk. Utgifter til tannlege og lege er f.eks. no blitt fellesutgifter. Det siste året har også frisør gått på fellesen, men det trur eg han har gått med på kun fordi han ser at eg går til frisør maks tre ganger i året. Han går aldri. Men kafébesøk med venninner og jentetur til London og sånt er fremdeles personlig forbruk. Og alle Playstation-spela han kjøper.
|
|
|
#62 |
|
kamerat
|
Men jeg vil ikke!
|
|
|
#63 |
|
Permakulturell
|
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiVi trekker samme sum hver måned til felles regningskonto. Den går stort sett med overskudd, og overskuddet brukes til reising.
|
|
|
#64 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiVi har felles økonomi for faste utgifter og mat, men separat økonomi for eget forbruk.
|
|
|
#65 |
|
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiSeparat økonomi her. Vi deler fellesutgifter 50/50. Han betaler regningene i nettbanken og jeg overfører så halve beløpet til hans konto. Kunne aldri tenkt meg felles økonomi, men så har vi også veldig ulike prioriteringer. |
|
|
|
|
|
#66 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg har det helt likt som Candy og Bluen og har sannsynligvis deltatt i alle debatter om dette og har aldri følt at jeg har måttet forsvart valget.
|
|
|
#67 |
|
Fortynnet
|
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiDette er jo en typisk ting der ikke det fins en løsning som passer alle. En må bare finne ut hva en trives med selv, og hva som fungerer. For min egen del syns jeg det er utrolig fremmed og rart når jeg ser folk som har vært gift i femten år og har barn og hus og stasjonsvogn, stå og dele utgifter i to som om de skulle vært fra helt separate husholdninger - DET hadde ikke jeg giddet å styre med. |
|
|
|
|
|
#68 |
|
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiVi har separat økonom, og jeg er fornøyd med å ha det slik.
|
|
|
#69 |
|
intro
|
Jaha. (Det ante meg at jeg burde holdt meg unna denne tråden.)
|
|
|
|
#70 |
|
Rockesøster
|
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiVi har felles husholdning der vi bidrar noenlunde likt, men for eget forbruk og sparing har vi hver for oss.
|
|
|
#71 |
|
Rockesøster
|
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiOg vi har ikke tilgang til hverandres kontoer. Både jeg og mannen min er heldigvis syncet på dette, kontoer, pc, tlf, post osv er strengt private greier og noe man ikke rører.
|
|
|
#72 |
|
finner ut av mye
|
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiI mine 3 forhold har vi hatt felles økonomi med egne kontoer. Bortsett fra det første fordi vi drev firma sammen.
|
|
|
#74 |
|
Librocubicularist
|
Vi og. Eg stussa og litt på den samanlikninga.
|
|
|
|
#75 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiVi har hatt felles økonomi siden vi flyttet sammen, og det har fungert helt utmerket. Vi har et likt syn på økonomi, og snakker om det.
|
|
|
#78 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiVi har alltid hatt helt felles økonomi. Én konto hvor alt går både inn og ut. Fungerer knirkefritt for oss.
|
|
![]() |
|
|