|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
| Se resultatene: Hvordan organiserer dere som har samborer/ektefelle økonomien? | |||
| Vi har fullstendig felles økonomi |
|
85 | 42,71% |
| Vi har felles regningskonto og separat økonomi for mat og eget forbruk |
|
18 | 9,05% |
| Vi har felles økonomi for faste utgifter og mat, men separat økonomi for eget forbruk |
|
78 | 39,20% |
| Vi har fullstendig separat økonomi |
|
18 | 9,05% |
| Deltakere: 199. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#141 |
|
By the Sea
|
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomi
Ja, det er viktig for meg også.
|
|
|
#142 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiJa, vi er jammen forskjellige. Jeg har kun tatt telefonen til mannen hvis den ringer og han er forhindret i å ta den. Jeg har aldri gått inn på den ellers. Og jeg mistenker overhodet ikke at han har noen hemmeligheter for meg, selv om jeg ikke kan koden hans.
|
|
|
#143 |
|
Fortynnet
|
Jeg syns ikke det er rart i det hele tatt, og det trenger ikke være så strengt og mystisk. Jeg opplever ikke at privat betyr "superprivat", eller at en kode betyr at vi holder noe skjult for hverandre. Jeg lurer ikke i det hele tatt på hva mannen min holder på med selv om jeg aldri har spurt om kodene hans. Og det tror jeg er helt gjensidig. Det er aldri noe behov for å bruke den andres telefon eller pc rett og slett. |
|
|
|
|
|
#144 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
. Jeg har opplevd noe lignende, da med mann til venninne. Selv om jeg ikke skrev noe skadelig for noen av oss, var det litt ekkelt å oppdage at mannen hadde lest samtalen. Sikkert "mitt problem" som Floksa sier, men langt utenfor digital skikk og bruk i 2015, mener jeg. Skal partner eller unger lese mailer eller facebookchatter, bør man ha et felles navn på dem, ikke navnet til bare den ene i familien. |
|
|
|
|
|
#146 |
|
heimføing
|
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiJa, lite datakyndige folk eller sånne som ikke bryr seg, da kan det godt hende at sms til vedkommende havner på barnas iPad for alt man vet. |
|
|
|
|
|
#147 |
|
|
Det er ikke sånn at han umiddelbart har opplysningsplikt om koden sin dersom han f.eks. endrer den, om jeg hadde spurt og han hadde insistert på å holde den hemmelig, hadde jeg lurt. Det ville vært rart for oss om han ikke like godt kunne brukt min tlf til å surfe med som sin egen, dersom min var nærmest.
|
|
|
|
#148 |
|
Fortynnet
|
Ok, det er ikke rart for oss i det hele tatt, og jeg har aldri spurt om koden hans. |
|
|
|
|
|
#149 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiBrodern og kona har ikke styring på iMessage og sånt. Jeg vet aldri hvem jeg sender melding til når jeg sender til broren min eller kona. Plutselig er det dattera som svarer. Alle epledingsene mine har samme iTunes, men jeg har slått av alt av iMessage på alt unntatt de dingsene som kun brukes av meg. |
|
|
|
|
|
#151 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
|
|
|
#152 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
Enig. Har knapt tenkt på det, aldri hatt behov for hans dingser eller koder.
|
|
|
#153 |
|
© All rights reserved
|
Tja. Om man, helt hypotetisk, er i skibakken og ønsker å filme far og datter på brett, og egen iPhone kobler ut pga kulden ( |
|
|
|
|
|
#154 |
|
Rockesøster
|
Det er ikke som om at verken jeg eller min man tviholder på verken mobil, pc, kodebrikke, kortkode osv, det er bare en veldig gjensidig forståelse på at dette er private greier som den andre ikke har tilgang til.
|
|
|
#155 |
|
Rockesøster
|
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiJa, og om min man har hemmeligheter for meg så tenker jeg at det er ok, så lenge det ikke går på svik i forholdet.
|
|
|
#156 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
|
|
|
#157 |
|
maler
|
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiHos oss har det skjedd at det har vært praktisk å få den som er hjemme til å skrive ut noe fra mail. Det har også vært tider hvor vi ikke hadde nok elektroniske dingser til at de var helt private og ikke minst er det mannen som drifter datagreier. Det betyr ikke at han har for vane å lese privat mail. Det meste som kommer har svært lite privat karakter også. Jobbmail er kun tilgjengelig via krøkkete pålogging bare jeg kan.
|
|
|
#158 |
|
|
Vi er begge av typen som på ingen måte ønsker å være avhengige av å ha med oss tlf hele tiden, så det kommer nok litt derfra. Om vi er ute på tur er det gjerne bare én tlf som er med f.eks Hadde jeg vært avhengig av tlf min og alltid hatt den hele tiden, hadde jeg sikkert heller ikke sett behovet for å låne mannens.
|
|
|
|
#159 |
|
can-jur
|
Mens jeg synes det er helt utrolig rart og definitivt uakseptabelt å ta slike ting på sms. Alle jeg kjenner har "fri flyt" på slike ting og å sende sensitiv info om unger på sms er helt utenfor.
|
|
|
|
#160 |
|
By the Sea
|
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiFloksa, det var ikke sensitivt. Det var en "skal x overnatte her eller skal y overnatte hos dere, kanskje?"-greie. Det var en samtale mellom voksne.
|
![]() |
|
|