Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Solformørkelsen mars 2015

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-03-15, 11:25   #61
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Solformørkelsen mars 2015

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Men altså - her (nær Oslo) er det jo ikke noe mørkere?

Joda, det var mørkere i sentrum. SOla brøt akkurat gjennom skylaget slik at det var mulig å se.

Opprinnelig lagt inn av M&M, her.

Fikk sett solformørkelsen speile seg i persienna på kontoret! -Utrolig kult!

Stilig!

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Stilig. Får se det på nyhetene i kveld for her i Oslo var det et litt rosa lys og vi stod ute og hørte at fuglene sluttet å kvitre men det var alt. Utrolig sterkt lys mot sola da men ikke noe mørkere eller sort over sola. Prøvde å ta bilder men det kom ikke noe frem på de heller.

Jeg var midt i Oslo og så det helt fint. Men man ser greier ikke se solformørkelsen på selve sola uten å holde noe foran, om det ikke er et visst skylag for eksempel. Under forrige solformørkelse brukte vi en bunke fotonegativer, og innmaten i floppydisker. I år lærte jeg at man kan se det gjennom en CD-plate eller en vinylplate.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-15, 11:27   #62
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Vi rakk å få med oss maksen, og litt til, før det ble for mye skyer. Nå letnet det litt igjen, så jeg håper å få med meg slutten. Flotte bilder fra Svalbard 20 minutter etter oss.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-15, 12:20   #63
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 53
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Om du er i Ålesund synest jeg ikke været her er noe særlig. :bor i en sky akkurat nå:

Det var lettere en stund og vi kunne se sola, så ble det tungt og grått med nedbør akkurat i tide til det var på topp. Jessda. Men vi fikk sett live fra Svalbard da, det var magisk.

Gammel 20-03-15, 12:26   #64
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Hvor langt vest var den sånn egentlig synlig?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-15, 12:35   #65
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Hvor langt vest var den sånn egentlig synlig?

Her ser du kart over hvor den har vært synlig:

Gammel 20-03-15, 12:40   #66
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Her ser du kart over hvor den har vært synlig:

Takk, vi så ingenting her ute i havet, mulig på grunn av lavt skydekke og tåke.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-15, 12:42   #67
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Takk, vi så ingenting her ute i havet, mulig på grunn av lavt skydekke og tåke.

Ja, som du ser har den vært synlig i hele Norge, og mer dominant jo lengre vest man kommer. Så det må nok ha vært skylaget sin feil.

Gammel 20-03-15, 12:47   #68
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaija, her.

Vi merker absolutt at det er mørkere enn det vanligvis ville ha vært. Ca 10 minutter til den er på maks.

Ingenting merket jeg. Ingenting! Og jeg var ute! Fader heller!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-15, 12:56   #69
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ingenting merket jeg. Ingenting! Og jeg var ute! Fader heller!

Ikke jeg heller - jeg hadde faktisk trodd at det skulle bli nær helt mørkt en liten stund.

Gammel 20-03-15, 12:57   #70
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her var sveisemaske dagens in-plagg. Veldig kult å se på solformørkelsen gjennom den. Tror sola ble dekket 95% her.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-15, 13:00   #71
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg var midt i Oslo og så det helt fint. Men man ser greier ikke se solformørkelsen på selve sola uten å holde noe foran, om det ikke er et visst skylag for eksempel. Under forrige solformørkelse brukte vi en bunke fotonegativer, og innmaten i floppydisker. I år lærte jeg at man kan se det gjennom en CD-plate eller en vinylplate.

Jeg så det helt fint her fra Skøyen - både tidlig, da var det bare så vidt det syntes gjennom skylaget - og akkurat ved maks formørkelse her (86% tror jeg), da måtte vi bruke briller for sola brøt litt gjennom. Jeg syntes ikke det var mørkere mens det stod på, men merket at det ble lysere etterpå da formørkelsen var på vei bort, så det hadde nok større effekt enn jeg trodde der og da.

Det er egentlig ikke nok med hverken CD-plate, vinylplate, doble solbriller, gammel fotofilm, sort søppelpose, ol, det bør være spesialbriller eller sveisebriller over et visst nivå jeg ikke husker i farta. Eller man kan lage seg en solkikkert.

Litt sent nå, men til en annen anledning

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-15, 13:01   #72
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Ikke jeg heller - jeg hadde faktisk trodd at det skulle bli nær helt mørkt en liten stund.

Åja, nei, det gjør det jo ikke. Det er jo masse lys som slipper ut rundt kanten. Men det blir et ganske spesielt lys som er betydelig mørkere enn vanlig dagslys. Husker du ikke hvordan det var i '99?

Gammel 20-03-15, 13:03   #73
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Det er egentlig ikke nok med hverken CD-plate, vinylplate, doble solbriller, gammel fotofilm, sort søppelpose, ol, det bør være spesialbriller eller sveisebriller over et visst nivå jeg ikke husker i farta. Eller man kan lage seg en solkikkert.

Jeg vet egentlig det altså, men jeg tok sjansen - blunket mye og så veldig kort av gangen. Og CDen slipper betydelig mindre igjennom enn doble solbriller eller en sort søplesekk, altså.

Gammel 20-03-15, 13:33   #74
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åja, nei, det gjør det jo ikke. Det er jo masse lys som slipper ut rundt kanten. Men det blir et ganske spesielt lys som er betydelig mørkere enn vanlig dagslys. Husker du ikke hvordan det var i '99?

I 99 var jeg så opptatt i klasserommet at jeg glemte hele formørkelsen. Så jeg tenkte jeg skulle være mer årvåken denne gangen, men hadde ikke beskyttelsesbriller og tenkte jeg mer skulle OOOh'e av at det ble så mørkt. Forventningene til hvor mørkt det skulle bli, ble kanskje skrudd opp av en eller annen avisartikkels osm advarte billister mot å ikke kræsje under formørkelsen - det var vel en smule overdrevent.

Jeg kompenserte med å følge med på NRKs direktesending fra solformørkelsen på Svalbard.

Gammel 20-03-15, 13:39   #75
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Selv på Svalbard, så kom jo masse lys og skygger to sekunder etter at den totale formørkelsen var over. Sier litt om hvor sterk solen faktisk er.

Gammel 20-03-15, 13:56   #76
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Her klarnet det opp akkurat i tide, så vi fikk sett. Det var kult, ja.

Rakettskytefeltet hadde et arrangement på torget som hele skolen deltok på.

Gammel 20-03-15, 13:56   #77
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

I 99 var jeg så opptatt i klasserommet at jeg glemte hele formørkelsen. Så jeg tenkte jeg skulle være mer årvåken denne gangen, men hadde ikke beskyttelsesbriller og tenkte jeg mer skulle OOOh'e av at det ble så mørkt. Forventningene til hvor mørkt det skulle bli, ble kanskje skrudd opp av en eller annen avisartikkels osm advarte billister mot å ikke kræsje under formørkelsen - det var vel en smule overdrevent.

Jeg kompenserte med å følge med på NRKs direktesending fra solformørkelsen på Svalbard.

Kræsjingen var kanskje mer i forbindelse med at folk ville prøve å se formørkelsen og bli blendet?

Hiawatas klasse så også på direktesendt TV og syns det var stas nok.

Gammel 20-03-15, 14:25   #78
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Kræsjingen var kanskje mer i forbindelse med at folk ville prøve å se formørkelsen og bli blendet?

Hiawatas klasse så også på direktesendt TV og syns det var stas nok.

Ja, der ser du! Les aldri bare halve nyheter!

Gammel 20-03-15, 14:32   #79
Addison
Champagne til alt

Addison sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ikke så lett å få tatt bilde med telefonen, men forsøkte, så klart.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg 6tag_200315-111534.jpg (205,2 KB, 13 visninger)
Gammel 20-03-15, 14:34   #80
Addison
Champagne til alt

Addison sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Og dette:

Vedlagte bilder
Filtype: jpg 6tag_200315-110550.jpg (199,7 KB, 13 visninger)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:04.