Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Å være vegetarianer er vanskelig …

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-03-15, 12:18   #1
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Nabojenta. Det er jo ikke noe hyggelig å vite at de man sitter og spiser sammen med ser på maten din som dyrelik/kadaver..? Det synes jeg ikke er noe vanskelig å skjønne og det synes jeg Trulte bør tåle å høre.

Ingen grunn til å be noen skjerpe seg her. Nå overdriver du virkelig VELDIG, Nabojenta.

Kunne jeg be deg lese innlegget mitt over her?
Ingen vet at jeg ser maten deres som lik. De visste ikke engang at jeg var vegeterianer før etter ti år. Nettop fordi jeg er diskre.
Takk Nabojenta.

Gammel 30-03-15, 12:30   #2
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Ingen vet at jeg ser maten deres som lik. De visste ikke engang at jeg var vegeterianer før etter ti år. Nettop fordi jeg er diskre.
Takk Nabojenta.

For å pense tilbake på HI..
Tror du diskresjonen kan bidra til at kommunikasjonen kanskje har blitt så vanskelig som den har blitt?
Hva vil du evt tape på å være mer åpen med vennene dine?
Da tenker jeg ikke at det er noe poeng i å bruke ord som høres ut som en episode i CSI, men heller å være litt tydelig på at du har issues når det gjelder mat og at du ønsker å være i fellesskapet med dem, men at dette krever noen tilpasninger.

Jeg vet ikke altså, men jeg tror forståelse er lettest om man snakker grundig sammen med vennnene sine. Om de ender opp med likevel å ikke respektere dine ønsker så får det være, men de fleste ok personer vil nok prøve å gjøre sitt beste, men er avhengig av god info.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-15, 12:45   #3
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

For å pense tilbake på HI..
Tror du diskresjonen kan bidra til at kommunikasjonen kanskje har blitt så vanskelig som den har blitt?
Hva vil du evt tape på å være mer åpen med vennene dine?
Da tenker jeg ikke at det er noe poeng i å bruke ord som høres ut som en episode i CSI, men heller å være litt tydelig på at du har issues når det gjelder mat og at du ønsker å være i fellesskapet med dem, men at dette krever noen tilpasninger.

Jeg vet ikke altså, men jeg tror forståelse er lettest om man snakker grundig sammen med vennnene sine. Om de ender opp med likevel å ikke respektere dine ønsker så får det være, men de fleste ok personer vil nok prøve å gjøre sitt beste, men er avhengig av god info.

Det var akkurat den tilnærmingen jeg prøvde på denne gangen. Noe som slo helt feil. Kun fakta og ingen fordømmelse. Mye bedre og lettere å være diskre!!!

Gammel 30-03-15, 12:47   #4
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var akkurat den tilnærmingen jeg prøvde på denne gangen. Noe som slo helt feil. Kun fakta og ingen fordømmelse. Mye bedre og lettere å være diskre!!!

Jeg ser at du skriver det, men tror du diskresjonen vil hjelpe deg videre med disse?

Gammel 30-03-15, 12:39   #5
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tåler fint at folk kaller maten min for lik, jeg står for at jeg spiser kjøtt. Men det kan tas ille opp, og nettopp derfor sier heller ikke Trulte dette til vennene, og ingen her anbefaler henne å si det heller. Det er nok lurere, som noen har foreslått over her, å heller ta skylden selv som "sær". Venner må tåle litt særheter hos hverandre. Noen venner prøver å tøye strikken, utfordre, overbevise, etc, og da må man neste bare sette grenser for seg selv. Men det kan som sagt være lurt å legge vekt på at det er en selv som er den sære som trenger å gjøre det slik-og-slik, og at man setter pris på at de vil prøve å hjelpe men det er best man ordner det selv. Dette har jeg også flere års erfaring med (det er nemlig sært å ha cøliaki også, og det er grenser for hvordan man kan få forklart det til folk uten å begynne å måtte snakke om avføring ved middagsbordet -helt sant! Typisk scenario: -men hva skjer egentlig hvis du får i deg de smulene? -det vil jeg helst ikke snakke om, best å bare tro på meg. )

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-15, 12:51   #6
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Takk Nabojenta.

Nei, det skjønte jeg meget godt. Jeg tror jo ikke du står og peker og sier "æsj, et lik?! " på andres mat. Men når du skriver at du ser på andres mat som et lik så er det jo noe som får oss kjøttetere til å tenke. Jeg ble i hvert fall overrasket i denne tråden, over at noen ser på dyrekjøtt som lik. En pakke kokt skinke, liksom, et lik. For meg er det rart.

Men - og dette har jeg skrevet flere ganger i tråden - jeg skjønner hovedpoenget ditt. Hvorfor kan ikke vennene (?) dine respektere ditt ønske? Det synes jeg uansett er veldig rart og rett og slett dårlig gjort.

Det er jo egentlig dette jeg mener og skrev helt innledningsvis, med mange avsporinger etterhvert. :

Opprinnelig lagt inn av Bille

Enig i at det er uhøflig og respektløst. At det er uvant for folk kan jeg godt forstå, da.

Jeg skjønte ikke helt det du skriver om å rive opp kyllingen, men hvis du tenker på å behandle rå kylling og deretter annen fersk mat uten å vaske seg på hendene først, så er jo det ikke br mhp kjøttetere heller.

Hvis jeg hadde hatt en veggisgjest hjemme hos meg hadde jeg kanskje følt der litt pussig hvis gjesten hadde ønske om å tilberede egen mat. Men jeg hadde jo respektert det også.

Gammel 30-03-15, 10:36   #7
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at så lenge ingen dør av at noen har revet kyllingen med samme hender som salaten, eller om det har forvillet seg en skinkebit i pizzaen, gidder jeg ikke bry meg. Halve kloden kommer snart til å sulte, så det å begrense kjøttforbruket er klokt og bærekraftig. Problemstillinger som i HI er bare latterlige.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-15, 10:40   #8
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg tenker at så lenge ingen dør av at noen har revet kyllingen med samme hender som salaten, eller om det har forvillet seg en skinkebit i pizzaen, gidder jeg ikke bry meg. Halve kloden kommer snart til å sulte, så det å begrense kjøttforbruket er klokt og bærekraftig. Problemstillinger som i HI er bare latterlige.

.. og det er derfor jeg foretrekker å spise hjemme hos meg selv.

Folk gidder ikke være spesielt greie, det er min erfaring.

Gammel 30-03-15, 10:43   #9
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Joda, jeg er kjempegrei med mange, jeg, men har såpass lite empati at jeg må være sparsom.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-15, 10:45   #10
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

.. og det er derfor jeg foretrekker å spise hjemme hos meg selv.

Det er jo utrolig trist at de du omgås ikke er greie med deg.

Kan det tenkes at noen av dem kunne vært litt greiere om du hadde vært mer åpen?

Den episoden du forteller om tror jeg faktisk det store flertall av folk kunne unngått og ville unngått om man visste litt på forhånd om hva det gikk i.

Ikke alle blir snille og forståelsesfulle selv om man er åpen, men jeg tror at det i sum har mye å bety.

Gammel 30-03-15, 10:48   #11
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har mange ganger tilberedt mat til vegetarianere som har spist med god appetitt, og jeg er bevisst på å ikke blande redskaper og skjærefjøler uten å være fullstendig paranoid. Det er ikke så veldig langt unna sånn jeg vanligvis lager mat. Men jeg setter jo pris på at respekten går begge veier, at de stoler på at de kan spise maten her, og ikke insisterer verken på å måtte lage den selv eller gi uttrykk for at spekeskinke er like ekkelt å ha på bordet som menneskelik.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-15, 10:50   #12
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg tilbereder mat til vegetarianere som spiser med god appetitt, og jeg er bevisst på å ikke blande redskaper og skjærefjøler uten å være fullstendig paranoid. Det er ikke så veldig langt unna sånn jeg vanligvis lager mat. Men jeg setter jo pris på at respekten går begge veier, at de stoler på at de kan spise maten her, og ikke insisterer verken på å måtte lage den selv eller gi uttrykk for at spekeskinke er like ekkelt å ha på bordet som menneskelik.

Akkurat!

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-15, 10:52   #13
Guava

Guava sin avatar

Standard

Jeg har mange ganger tilberedt mat til vegetarianere som har spist med god appetitt, og jeg er bevisst på å ikke blande redskaper og skjærefjøler uten å være fullstendig paranoid. Det er ikke så veldig langt unna sånn jeg vanligvis lager mat. Men jeg setter jo pris på at respekten går begge veier, at de stoler på at de kan spise maten her, og ikke insisterer verken på å måtte lage den selv eller gi uttrykk for at spekeskinke er like ekkelt å ha på bordet som menneskelik.

Gammel 30-03-15, 10:53   #14
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tilbereder mat til vegetarianere som spiser med god appetitt, og jeg er bevisst på å ikke blande redskaper og skjærefjøler uten å være fullstendig paranoid. Det er ikke så veldig langt unna sånn jeg vanligvis lager mat. Men jeg setter jo pris på at respekten går begge veier, at de stoler på at de kan spise maten her, og ikke insisterer verken på å måtte lage den selv eller gi uttrykk for at kjøtt er like ekkelt som menneskelik.

Men har Trulte sagt noe sted at hun har gitt dette inntrykket til sine venner? Ja, hun ønsker å tilberede maten selv, for tydligvis kan hun ikke stole på dem. Veldig synd, for venner bør man kunne stole på.

Det at Trulte ser på kjøtt som lik, har hun måtte si her inne, fordi så mange, meg selv inkludert, spurte og grov.

Jeg tror dere misforstår med vilje, jeg.

Gammel 30-03-15, 10:55   #15
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jupp, der har du essensen. Jeg syns egentlig ikke dette handler om vegetarianisme, men matsærhet. Og det er jo i grunn greit det også, om man selv innser det og forklarer det som det. Jeg har aldri møtt noen som ikke har respektert vegetarianere, selv om de kan synes det er vanskelig. Det er jo ikke snakk om noe som er veldig uvanlig.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-15, 10:42   #16
Guava

Guava sin avatar

Standard

Så sint du virker Nabojenta.
Er folk personlig såret pga Trultes forhold til kjøtt altså?

Jeg synes tråden er utrolig interessant og har lært mye om ulike måter å tenke på. Trulte og Dixie gir veldig ulike begrunnelser for noe som på mange måter gir liknende praksis.

Her har diskusjonen flere sidespor som ikke nødvendigvis har med HI å gjøre, men det er heller ikke noe galt i FP-tradisjon tror jeg.

Gammel 30-03-15, 10:47   #17
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så sint du virker Nabojenta.
Er folk personlig såret pga Trultes forhold til kjøtt altså?

Jeg synes tråden er utrolig interessant og har lært mye om ulike måter å tenke på. Trulte og Dixie gir veldig ulike begrunnelser for noe som på mange måter gir liknende praksis.

Her har diskusjonen flere sidespor som ikke nødvendigvis har med HI å gjøre, men det er heller ikke noe galt i FP-tradisjon tror jeg.

Ja, synes også denne tråden er interessant, og har lært veldig mye. Og ja, jeg synes det virker som om noen blir såret av hennes forhold til kjøtt.

Så ja, jeg blir sint når man ikke kan behandle folk skikkelig. Jeg hadde forventet litt mer respekt fra enkelte her for andres matvaner, følelser og meninger.

Gammel 30-03-15, 10:52   #18
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Ja, synes også denne tråden er interessant, og har lært veldig mye. Og ja, jeg synes det virker som om noen blir såret av hennes forhold til kjøtt.

Så ja, jeg blir sint når man ikke kan behandle folk skikkelig. Jeg hadde forventet litt mer respekt fra enkelte her for andres matvaner, følelser og meninger.

Men du ser at når du er sint så gir du også ganske sterke karakteristikker av oss andre? Jeg synes det er bedre om Trulte kan si hva hun opplever respektløst i tråden enn at det blir ropt ut at folk må skjerpe seg.

Gammel 30-03-15, 10:56   #19
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Standard

Men du ser at når du er sint så gir du også ganske sterke karakteristikker av oss andre? Jeg synes det er bedre om Trulte kan si hva hun opplever respektløst i tråden enn at det blir ropt ut at folk må skjerpe seg.

Så jeg har ikke lov til å si hva jeg opplever som respektløst? Seriøst?

Ja, jeg gir sterke karakteristikker av noen her, ikke alle, fordi jeg synes de faktisk bør skjerpe seg. Jeg liker ikke tonen i mange av innleggene, og lurer da på hvorfor folk reagerer så og skriver så nedlatende som jeg føler det er.

Gammel 30-03-15, 11:00   #20
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Så jeg har ikke lov til å si hva jeg opplever som respektløst? Seriøst?

Ja, jeg gir sterke karakteristikker av noen her, ikke alle, fordi jeg synes de faktisk bør skjerpe seg. Jeg liker ikke tonen i mange av innleggene, og lurer da på hvorfor folk reagerer så og skriver så nedlatende som jeg føler det er.

Joda du har lov. Jeg synes ikke det er særlig respektfullt å bare slenge sånt ut uten å skrive mer hva du reagerer på, men lov har du heldigvis.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:17.