Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Å være vegetarianer er vanskelig …

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-03-15, 23:08   #101
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …

Jeg er en av de (få?) som ikke ville hatt problemer med kattekjøttet, men som stilte min vegetarianer-svigerinne et spørsmål om jeg junne varme soyapølsene i samme vann som wienerpølsene fordi jeg rett og slett trengte å vite svaret. Jeg spiser det jeg finner ok, så får andre ordne seg som de vil, jeg lager gjerne maten så lenge jeg vet reglene.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-15, 23:13   #102
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Trulte. Jeg skjønner deg godt. Denne tråden viser ekstremt tydelig, hvor lite bevisst folk flest er til mathygiene. Dette med serveringsbestikk er visst veldig vanskelig å holde adskilt har jeg sett.

Hvorfor sier du det? Jeg har ikke sett ett eneste innlegg i denne tråden som støtter ditt syn på at folk flest er lite bevisste på mathygiene. Tvert i mot sier alle som har uttalt seg at det er viktig å skille utstyret man behandler rått kjøtt med fra annet utstyr.

Å bruke samme serveringsgaffel til ost og spekeskinke har ingen ting med dårlig mathygiene å gjøre; det er helt uproblematisk ut i fra et hygieneperspektiv.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-15, 23:16   #103
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan heller ikke se i denne tråden at folk er lite bevisste på mathygiene.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-15, 23:17   #104
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som ekstremt allergisk forstår jeg hva TS mener, det er ufattelig slitsomt at andre mennesker skal synes, spørre og mene noe om begrensninger man har i kosten, men på den andre siden så tenker jeg at man skal være glad for dette engasjementet og håpe at de som spør og mener lærer noe om det.

Gammel 28-03-15, 23:19   #105
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Å bruke samme serveringsgaffel til ost og spekeskinke har ingen ting med dårlig mathygiene å gjøre; det er helt uproblematisk ut i fra et hygieneperspektiv.

Spekeskinke kan ha betydelig innhold av uønskede bakterier, du husker kanskje sognemorr saken for noen år siden. I tillegg legger jeg i mathygiene til at smaker fra forskjellige pålegg ikke bør blandes. Feks bruke samme kniv i smør og syltetøy eller leverpostei. Da blir maten blandet, eller forurenset i mine øyne.

Jeg spiser ikke vegetarmat om andre ved samme bord har brukt serveringsbestikk fra kjøttmaten på grønnsaksfatene.

Gammel 28-03-15, 23:23   #106
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Spekeskinke kan ha betydelig innhold av uønskede bakterier, du husker kanskje sognemorr saken for noen år siden. I tillegg legger jeg i mathygiene til at smaker fra forskjellige pålegg ikke bør blandes. Feks bruke samme kniv i smør og syltetøy eller leverpostei. Da blir maten blandet, eller forurenset i mine øyne.

Jeg spiser ikke vegetarmat om andre ved samme bord har brukt serveringsbestikk fra kjøttmaten på grønnsaksfatene.

Jeg skiller mellom griseri og hygiene. Jeg bruker heller ikke samme kniv i leverposteien som i smøret, men det er fordi det er udelikat og smaker ulekkert, ikke fordi det er uhygienisk.

Gammel 28-03-15, 23:25   #107
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, men hvis den inneholder masse bakterier så er det jo noe alvorlig galt med spekeskinken. Det er det vanligvis ikke. For folk som spiser både ost og spekeskinke så er det ikke uhygienisk om man bruker samme gaffel å ta begge deler med.

(Jeg pleier å ha en gaffel til hver ting, altså, og tar jo aldri smør oppi syltetøyet osv.)

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-15, 23:25   #108
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg bruker heller ikke samme kniv i leverposteien som i smøret, men det er fordi det er udelikat og smaker ulekkert

Nå er du spot on på hvordan vi ser på at man bruker samme bestikk til begge deler.

Gammel 28-03-15, 23:26   #109
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skiller mellom griseri og hygiene. Jeg bruker heller ikke samme kniv i leverposteien som i smøret, men det er fordi det er udelikat og smaker ulekkert, ikke fordi det er uhygienisk.

Men det er også noe med kryssforurensning man burde ta høyde for. Jeg er ekstremt allergisk mot fisk, og for meg ville det vært en katastrofe om smørkniven ble brukt i leverposteien (som i de fleste tilfeller har ansjos i seg).

Gammel 28-03-15, 23:26   #110
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Jeg tenker også at dersom spekeskinken er full av bakterier, så spiller det liten rolle om gaffelen man forsyner seg med er ren.

Gammel 28-03-15, 23:29   #111
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Men det er også noe med kryssforurensning man burde ta høyde for. Jeg er ekstremt allergisk mot fisk, og for meg ville det vært en katastrofe om smørkniven ble brukt i leverposteien (som i de fleste tilfeller har ansjos i seg).

Det gjelder selvsagt helt egne regler for behandling av mat til hyperallergikere. Det tenkte jeg var opplagt.

Jeg syns ikke jeg er uhygienisk når jeg smører smør på flere skiver med samme kniv, men jeg ødelegger jo smøret for en cøliakier på det viset og ville jo aldri ha gjort det om jeg skulle dele smør med noen som ikke tåler gluten. Det betyr ikke at jeg er uhygienisk til hverdags likevel.

Gammel 28-03-15, 23:36   #112
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Standard

Det gjelder selvsagt helt egne regler for behandling av mat til hyperallergikere. Det tenkte jeg var opplagt.

Jeg syns ikke jeg er uhygienisk når jeg smører smør på flere skiver med samme kniv, men jeg ødelegger jo smøret for en cøliakier på det viset og ville jo aldri ha gjort det om jeg skulle dele smør med noen som ikke tåler gluten. Det betyr ikke at jeg er uhygienisk til hverdags likevel.

Nei, huff,-det var ikke det jeg mente.
Jeg prøvde bare å beskrive litt hvordan den dagligdagse tankegangen til oss som lever med begrensninger i kostholdet er, om det nå er av helsemessige, religiøse eller etiske grunner, og at om omgivelsene våre hadde tenkt ltt mer på denne måten hadde det vært enklere for oss å manøvrere oss i et matfelleskap med andre.

Gammel 28-03-15, 23:39   #113
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Standard

Vi har salatbar i kantinen på jobb med bakker med ulikt innhold. Jeg ser omtrent daglig at andre bruker samme serveringskje i flere bakker. Noe som gjør det vanskelig for cøliakeren å spise der fordi det også finnes glutenholdig mat i noen bakker. Derfor kaller jeg det mathygiene, fordi man forurenser annen mat, som oftest i ubetenksomhet, det er jo noe man ikke tenker over.

Gammel 28-03-15, 23:44   #114
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Nei, huff,-det var ikke det jeg mente.
Jeg prøvde bare å beskrive litt hvordan den dagligdagse tankegangen til oss som lever med begrensninger i kostholdet er, om det nå er av helsemessige, religiøse eller etiske grunner, og at om omgivelsene våre hadde tenkt ltt mer på denne måten hadde det vært enklere for oss å manøvrere oss i et matfelleskap med andre.

Jeg skjønner veldig godt at det er vanskelig og slitsomt å ha slike påtvungne begrensninger i kostholdet sitt og i forhold til matfellesskapet med andre mennesker. Det er kanskje nettopp derfor jeg syns det er litt merkelig når folk pålegger seg selv slike begrensninger helt frivillig.

Gammel 29-03-15, 00:07   #115
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Jeg synes alle kostholdsgreier som er selvvalgte og som krever at alle andre tilpasser og ordner - i boksirkelen vår må vi alltid ha vegatarisk mat (som jeg vanligvis ikke er så glad i) fordi en av åtte er vegetarianer -, er slitsomt å forholde seg til. Hva om jeg fant ut at jeg ikke ville spise karbohydrater mens Kari bare vil spise vegansk og Elise ikke vil ha fett. Det legger ganske store begrensninger på verten synes jeg. Spesielt hvis min mat ikke skal ha vært i nærheten av karbohydrater, Karis mat ikke i nærheten av dyreprodukter og Elises mat ikke i nærheten av fett.

Eksempelet med å ikke ville spise rød mat er godt synes jeg.

Hvorfor må alle spise vegetarisk mat? Hvorfor bestemmer hun hva dere skal spise? Jeg omgås jo nesten kun veganere så sånn sett er det alltid enkelt, men det hender jo at jeg spiser med alt-etere og i MITT hus spiser alle vegansk uansett, men er jeg på besøk hos andre kunne det ikke falle meg inn i måneskinn å bestemme hva DE skulle spise?

Gammel 29-03-15, 00:10   #116
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er kanskje nettopp derfor jeg syns det er litt merkelig når folk pålegger seg selv slike begrensninger helt frivillig.

Skjønner at folk stusser. For meg handler det om at jeg ikke ser på dyr og dyreprodukter som mat, ergo ser jeg ingen grunn til at jeg skal spise det, så i mine øyne er det slett ikke merkelig, tvert imot. For meg handler det om etikk og miljø, og føles etter så mange år som den naturligste ting i hele verden. Men skjønner at det kan virke ekstremt for ikke-veggiser og jeg svarer alltid rolig og høflig på alle spørsmål jeg får. Er nesten litt overrasket over hvor lite "pes" jeg har fått av omgivelsene, tvert imot har det haglet inn med fine kommentarer (mulig det er fordi jeg driver en stor matblogg og flere store veganske grupper på FB med tusenvis av medlemmer, og er så sikker på hva jeg står for).

Gammel 29-03-15, 00:10   #117
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dixie, hva om du fikk besøk av noen som ikke ville ha grønnsaker og som mente de måtte ha kjøtt?

Gammel 29-03-15, 00:12   #118
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Dixie, hva om du fikk besøk av noen som ikke ville ha grønnsaker og som mente de måtte ha kjøtt?

Ingen MÅ ha kjøtt, og da får de i så fall spise et annet sted (jeg har dessuten flust av "kjøtt" jeg kan servere). Jeg har aldri vært i den situasjonen og tror aldri jeg vil komme i den heller. Alle respekterer at huset vårt er 100 % vegansk, det er vårt hus og vi som bestemmer. Hva andre gjør i sine hjem legger jeg meg ikke oppi. Vi spiser forøvrig ikke bare grønnsaker. Du hadde nok blitt overrasket hadde du sett hva vi spiste. Jeg tror jeg kunne jobbet et sted i et halvt år uten at noen hadde visst at jeg var veganer, ut fra måltidene mine.

Gammel 29-03-15, 00:14   #119
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Ingen MÅ ha kjøtt, og da får de i så fall spise et annet sted. Jeg har aldri vært i den situasjonen og tror aldri jeg vil komme i den heller. Alle respekterer at huset vårt er 100 % vegansk, det er vårt hus og vi som bestemmer. Hva andre gjør i sine hjem legger jeg meg ikke oppi.

Men du respekterer ikke folk som lager gryte med kjøtt i og setter på bordet om du kommer på besøk? Det blir tilsvarende argumentasjon, ingen MÅ unngå kjøtt heller. (sannhet med modifikasjoner på samme måte som ditt utsagn, men vi holder sære metabolske tilstander utenom). Det er ganske mange som ikke synes det er mat med mindre det er animalske proteiner der også. Jeg skjønner jo at du ikke omgås noen sånne, det hadde jo fort gått over når du nekter å servere dem mat de er villig til å spise.

Gammel 29-03-15, 00:16   #120
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Men du respekterer ikke folk som lager gryte med kjøtt i og setter på bordet om du kommer på besøk? Det blir tilsvarende argumentasjon, ingen MÅ unngå kjøtt heller. (sannhet med modifikasjoner på samme måte som ditt utsagn, men vi holder sære metabolske tilstander utenom). Det er ganske mange som ikke synes det er mat med mindre det er animalske proteiner der også. Jeg skjønner jo at du ikke omgås noen sånne, det hadde jo fort gått over når du nekter å servere dem mat de er villig til å spise.

? Jeg sier jo at jeg ikke legger meg opp i hva folk serverer i sine egne hjem. Hadde du forventet at en muslimsk familie skulle servere deg svinestek fordi det var det du hadde lyst på?
Nå fremstiller du meg som en komplett idiot, synes jeg. Ikke gøy. Jeg har aldri noensinne fått negative reaksjoner på maten jeg serverer til kjøttetere. Alle skryter og koser seg, og jeg elsker å invitere folk på middag, både kjøttetere og veggiser.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:01.