|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#141 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Beklager, Niobe. Jeg blir revet med og synes dette er vondt i magen-ubehagelig og skjønner ikke hvorfor folk ikke skjønner, så da blir det gjerne brukt sterke ord.
|
|
|
#142 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Det er også forskjell på å ha gjest til ett måltid og gjest i to uker. |
|
|
|
|
|
#144 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Det handler om sterke prinsipper ja. Og jeg hadde aldri forventet å få servert masse vegansk mat i en ikke-veganers hjem. Da hadde vi ordnet det på et vis. Jeg hadde heller ikke forventet som kjøtteter å få servert svinekjøtt i en muslims hjem. Jeg godtar folks leveregler i DERES hjem. Og jeg kommer nok ikke i den situasjonen at noen kjøttetere som MÅ ha animalsk mat, kommer og bor her i noen uker, heldigvis.
|
|
|
#146 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …
Ja, så der tok du meg litt, huset er ikke 100 % vegansk. Kattene, som må ha kjøtt, får kattemat med kjøtt eller fisk. De er tidligere hjemløse katter som jeg tok inn fordi de ikke hadde noe sted å bo. Kommer nok ikke til å skaffe meg flere katter når disse vandrer heden.
|
|
|
#147 |
|
|
Beklager om dette er dumt å spørre om, men hva tenker du prinsipielt om katter? |
|
|
|
|
|
#148 |
|
maler
|
Jeg synes ikke det er unyttig å kverulere litt innimellom for å skjønne hvordan ting henger sammen for folk. For jeg sliter med å forstå dette. Jeg aksepterer jo av høflighetsgrunner at man serverer gjestene sine noe de kan tenke seg å spise, men jeg skjønner ikke at det skal være mer høyverdig å nekte animals mat enn å si at man synes det hører med. Nå finnes det ike noen filosofi jeg vet om som krever animalsk mat til alle måltider, så i praksis er dette ikke en vesentlig problemstilling, men hvorfor det er vesentlig hvorfor folk vil ha sær mat skjønner jeg ikke helt. Hvis vi holder allergier utenom, det folk kan bli syke av blir litt annerledes.
|
|
|
#149 |
|
Nymotens gammeldags
Jeg er ikke for oppdrett og tenker at katter sannsynligvis vil dø ut om alle slutter med dyreprodukter ja. Men akkurat dette har jeg ikke tenkt så mye over, verden blir ikke vegansk over natta uansett, så det er ikke noe jeg går rundt og tenker så mye over. Jeg unngår animalske varer så langt det lar seg gjøre og synes det er såre enkelt og greit (så lenge folk ikke ser det som sin plikt å "ta" meg på hver minste ting, men det har jeg heldigvis sjelden problemer med).
|
|
|
#150 |
|
Nymotens gammeldags
Ikke alle veganere spiser soya altså. Det er mange myter ute og går om hva veganere spiser og ikke spiser, ser jeg. Som vert er det SVÆRT viktig for meg at alle gjester trives og koser seg, og får servert mat de liker. Så får jeg besøk av noen jeg ikke kjenner så godt, spør jeg alltid på forhånd om noe ikke tåles eller likes.
|
|
|
#151 |
|
Rockesøster
|
Når det gjelder en persons valg mtp på kosthold synes jeg det er unyttig og unødvendig å kverulere.
|
|
|
#152 |
|
|
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Hvordan funker man som veganer uten belgfrukter og nøtter? Det er jo temmelig vanlige allergier. |
|
|
|
|
|
#153 |
|
maler
|
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Den dagen vi slutter å stille spørsmål og problematisere for å forstå blir det ganske kjedelig å diskutere tenker jeg. Dette er et diskusjonsforum, ikke en planleggingstråd for felles middag. Den ville vært ganske annerledes.
|
|
|
#154 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Dixie, er det slik at "den vanlige" veganeren, som i "mannen i gata", mener at alle bør bli veganere? |
|
|
|
|
|
#155 |
|
Nymotens gammeldags
Liker å svare de jeg ikke bare føler er ute etter å "ta" meg og som spør saklig og hyggelig, det er bare gøy det.
|
|
|
#156 |
|
Rockesøster
|
I utgangspunktet helt enig med deg, men det er noe med så personlige valg som dette som gjør at jeg tenker at raushet og aksept er bedre enn kverulering i akkurat dette tilfellet.
|
|
|
#157 |
|
Nymotens gammeldags
For å svare kort; ja. Det er jo selvsagt et stort ønske. Og det er jo egentlig lett å skjønne, for når man er sterkt imot noe, vil man jo ikke at andre skal støtte det? Hvis jeg er antirasist, vil jeg jo ikke at andre skal være rasister, for å ta et helt vilt eksempel. Og kjøtt ER jo et stort og økende miljøproblem, så klart vi vil at folk skal kutte voldsomt ned eller ut. Men jeg/vi skjønner jo at man ikke akkurat kan gå rundt og tvinge folk, så vi prøver heller å inspirere ved å vise hvor mye god mat som finnes, for eksempel. Jeg tror ingen som kjenner meg i RL, vil si at jeg er en veldig forkynnende veganer overfor kjøttetere. Jeg diskuterer det gjerne, men jeg går ikke rundt og plager folk. Får ofte høre at jeg er så "forståelsesfull" og at jeg inspirerer veldig med maten jeg lager.
|
|
|
#158 |
|
maler
|
Jeg skjønner det kan virke krasst altså, men jeg tror nok at endel bare prøver å forstå også. Som meg isted. Kostholdet er en ting, men hvor går grensene på et vis? Jeg er ganske pragmatisk i det daglige og jeg spiser på vegetarcafe litt oftere enn jeg burde for å si det sånn, jeg skjønner godt man kan like sånn mat.
|
|
|
#159 |
|
maler
|
Synes du det gjelder alle emner som omhandler personlige valg? Det gjelder nemlig ganske mye.
|
|
|
#160 |
|
Rockesøster
|
Neida, personlig valg var et dårlig begrep, valg når det gjelder basale behov er kanskje bedre.
|
![]() |
|
|