|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#181 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …
Det trenger ikke å være tema i enhver sammenheng, men i den grad ens kosthold, enten det er selvvalgt eller av helsemessige årsaker har implikasjoner på andre så tenker jeg at det bør være ok å snakke om. |
|
|
|
|
|
#182 |
|
Rockesøster
|
Ja, man er altså forskjellig, og all den tid jeg sørger for egen mat så vil jeg helst bare være i fred.
|
|
|
#183 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Jeg synes det er helt greit at folk spør meg, da har jeg jo en gylden mulighet til å rette opp eventuelle misoppfatninger om veganisme, for trust me - folk har helt ekstreme misoppfatninger om veganisme. Men når hver lunsj skal utvikle seg til en ekstremdiskusjon om naturens gang, "løver dreper jo også dyr", og "mmmm bacon", blir man litt lei. Jeg opplever det sjelden selv, men kjenner mange som sliter skikkelig med dette og som aldri får spise i fred, omtrent. Hvis folk begynner å diskutere med meg, og jeg sier "dette kan vi ta en annen gang" eller lignende, så forventer jeg at folk respekterer det. Alle kan google om de oppriktig er interessert i veganisme, det ligger masse info der ute. Hvis jeg er i humør til å diskutere og folk holder seg saklige og ikke bare er ute etter å "ta meg", er det selvsagt bare hyggelig å diskutere.
|
|
|
#184 |
|
|
Jeg nevnte at det ikke var naturlig i alle sammenhenger. |
|
|
|
|
|
#185 |
|
maler
|
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Jeg skjønner det kan bli slitsomt, men jeg vil tro at grad av trøkk vil avhenge litt av hvordan man håndterer ulike situasjoner selv også. Hvis man flagger veldig høyt må man regne med mer spørsmål og diskusjon enn om man bare fikser i det stille. Sånn er det jo med det meste.
|
|
|
#186 |
|
Rockesøster
|
Poenget i HI,- og også i mine innlegg er at når man sier at det er slik man vil ha det så fortsetter gjerne diskusjonen og spørsmålene, og det er ikke ønskelig.
|
|
|
#187 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Jeg undrer meg også over dette, som realist og naturfaglærer. |
|
|
|
|
|
#188 |
|
|
Nå er ikke jeg veganer, men jeg kunne vært det om det ikke hadde vært for at det ikke er mulig per se. For meg er litt av poenget at vi opprinnelig er laget for å være kjøttetere, men nå har vi utviklet oss og verden slik at vi ikke lenger behøver det. Jeg har ingen problemer med konseptet drepe dyr for å spise dem (men det tror jeg mange veganere har da), men jeg har problemer med konseptet la dyr leve et liv i lidelse først. Hva vi gjør med dem etter at de er døde er i bunn og grunn irrelevant for meg.
|
|
|
|
#189 |
|
Fortynnet
|
Og hvis det samtidig er greit å kjøpe kjøttbasert for til huskatter... Nei, jeg klarer ikke få tak i det jeg heller. |
|
|
|
|
|
#190 |
|
Bedreviter
|
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Jeg har en venn som ikke liker fisk. Virkelig ikke. Han får problemer med å spise biffen sin hvis han mistenker at kniven som kjøttet er skjært med også har hatt kontakt med fisk. |
|
|
|
|
|
#191 |
|
Nymotens gammeldags
Med tanke på hvor mye plantebasert mat som går med på å fore opp dyr i kjøtt- og melkeindustrien, inntar kjøttetere mer planter enn veggiser, for å si det sånn. En ting som forundrer MEG er når kjøttetere sidestiller dyr og planter, som om det var like ille å skjære en gulrot i biter som å skjære halsen over på ei ku. Virkelig? Og om man er så redd for planters følelser bør man vel i hvert fall kutte ned på kjøttet.
|
|
|
#192 |
|
Nymotens gammeldags
Som vert hadde jeg selvsagt tatt hensyn til dette. Hvorfor skulle jeg ikke det? (Om jeg hadde spist fisk da).
|
|
|
#193 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Litt på sida, men kva er skilnaden på vegetarianar og veganar?
|
|
|
|
#194 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Vegetarisme er et kosthold uten kjøtt og fisk.
|
|
|
#195 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Åh, at ein (helst) ikkje skal nytte ull f eks? Eg visste ikkje at det var så stor forskjell på dei to tingene.
|
|
|
|
#196 |
|
|
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …For å svare på HI, så har jeg full forståelse for at du ønsker å sikre at maten du skal spise ikke kommer i kontakt med kjøtt. Jeg har selv gått i fella når det gjelder religiøse forholdsregler og har null problem med at det krever spesiell tilrettelegging ved både religiøse, allergiske og etiske kostholdsrestriksjoner. |
|
|
|
|
|
#197 |
|
Yes, we can!!
|
Rent matmessig er den største forskjellen at veganer heller ikke spiser produkter fra dyr, men det gjør gjerne vegetarianere: melk, egg, honning. Det er adskillig lettere å tilrettelegg for de som bare ikke skal ha kjøtt, enn dem som heller ikke kanskje spise noe som er smørstekt eller noe som inneholder melk.
|
|
|
#198 |
|
|
Ja veldig mye lettere å tilrettelegge for vegetarianere enn veganere. |
|
|
|
|
|
#199 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Frukt kan være sprøytet med bivoks, men jeg tror svært få veganere bryr seg om akkurat det. Vi velger jo også ofte øko, og det er jo gjødslet med dyrebæsj. Tror ikke man trenger å tenke så mye over at veganere ikke kan spise frukt altså. Har aldri hørt noen veganere tenke så mye over akkurat dét. Men, som med muslimer, er det som regel bare å sjekke med den gjeldende veganeren hvor grensa går.
|
|
|
#200 |
|
|
Det var en veganer som bevisstgjorde meg på det, amerikansk riktignok. Er det regnet som ekstremt å unngå shellack og juice bearbeidet med animalske produkter? |
|
|
|
![]() |
|
|