Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Å være vegetarianer er vanskelig …

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-03-15, 15:54   #521
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Hufffff. Dere får sitere noen andre fra nå av, jeg er borte så fort HP har tatt seg av utmeldingen min (og det sier jeg kun fordi folk skal vite hvorfor jeg ikke svarer mer). God påske, folkens.

Folk må gjerne melde seg ut og inn alt de lyster for min del, men sånn barnslig slamring med dører fordi noen er uenig med en? - særdeles usjarmerende. Kanskje du har lavt blodsukker, ta deg en kotelett.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-15, 15:57   #522
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Novla, her.

Jeg er fortsatt mildt sjokkert over at folk sidestiller vegetarianisme med generell kresenhet, altså. For meg er det innlysende at det er forskjell på en som er vegetarianer av etiske grunner (som i "har problemer med å spise døde vesener") og på en som ikke liker rød mat; det er forskjell på en kylling og en paprika, liksom.

Jeg er hverken vegetarianer (eller spesielt forståelsesfull av meg normalt sett ), men dette var en merkelig diskusjon, synes jeg.

Det kan sammenlignes på en måte, men på en annen måte ikke.

For personene det er snakk om går det i praksis ut på det samme. En person som har angst og av den grunn ikke spiser rød mat spiser jo ikke rød mat om vedkommende kommer på besøk. Det er fint om det blir opplyst om på forhånd slik at man kan velge gul paprika og gule tomater framfor røde.

Begrunnelsene derimot er ulike. Hos den ene handler det om et etisk valg, mens det hos den andre handler om psykiatri.
Jeg tenker ikke at det ene er en mer høyverdig årsak enn den andre og for meg som vert bør det ikke gjøres forskjell der. Jeg ville forsøkt etter beste evne å tilåasse for begge.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-15, 15:57   #523
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Hun er 80.

Som tidligere sagt i denne diskusjonen legger jeg meg ikke opp i hvordan andre forholder seg til eget kosthold, og vil de takke nei pga. ikke liker så er det helt greit for meg (selv om jeg da heller justerer menyen for å passe alle).

Jeg er en forkjemper for at folk skal få spise de de kan eller vil uten at andre skal synes så mye om det.

Ikke forkjemper, tilhenger. Det høres litt bedre ut.

Gammel 31-03-15, 15:58   #524
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er da opptil flere som har sagt at det ikke er noe mer "høyverdig" enn å velge bort andre ting enn kjøtt og fisk

Nei, men hvilken rolle spiller da det? Man kan jo fortsatt respektere at andre ikke vil spise kjøtt og fisk, på samme måte som man kan respektere dem som ikke vil spise biffen rå. Det at jeg ikke skiller prinsipielt mellom folk som ikke spiser kjøtt og folk som ikke spiser brunost, betyr jo ikke at jeg ikke respekterer dem. Jeg syns jo folk er i sin fulle rett til å verken spise biff, fisk eller brunost og prøver etter beste evne å servere noe annet, som folk heller vil ha.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-15, 15:59   #525
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg syns det er veldig sært å takke nei til en middagsinvitasjon hvis det er noe man "ikke liker". Hvis det er en tante på 95 så kunne jeg kanskje forstått det, ellers tenker jeg at man takker ja uansett. Jeg er f.eks. ikke glad i lutefisk, men om jeg blir invitert på lutefiskmiddag i jula så takker jeg ja og spiser en bitteliten bit + mye tilbehør. Hvis noen hadde invitert meg på en spesiell middagsrett, så hadde det aldri falt meg inn å si "nei takk, det er jeg ikke så glad i".

Jeg har faktisk sagt fra at jeg hverken liker rakfisk eller akevitt da jeg ble invitert på rakfisklag. Jeg understreket dog at jrg var veldig glad for invitasjonen og gjerne ville komme og at jeg mer enn gjerne spiste tilbehøret, men at de ikke trengte å beregne hverken rakfisk eller akevitt til meg. Jeg følte det riktig å si i fra på forhånd.

Gammel 31-03-15, 16:00   #526
Novla

Novla sin avatar

Hvor: Tromsø
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Det kan sammenlignes på en måte, men på en annen måte ikke.

For personene det er snakk om går det i praksis ut på det samme. En person som har angst og av den grunn ikke spiser rød mat spiser jo ikke rød mat om vedkommende kommer på besøk. Det er fint om det blir opplyst om på forhånd slik at man kan velge gul paprika og gule tomater framfor røde.

Begrunnelsene derimot er ulike. Hos den ene handler det om et etisk valg, mens det hos den andre handler om psykiatri.
Jeg tenker ikke at det ene er en mer høyverdig årsak enn den andre og for meg som vert bør det ikke gjøres forskjell der. Jeg ville forsøkt etter beste evne å tilåasse for begge.

Det blir litt fjernt å trekke inn psykiatri i denne diskusjonen, synes jeg, for jeg antar ikke at du på ramme alvor mener at alle som er sære i matveien er psykiatriske kasus?

Gammel 31-03-15, 16:01   #527
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Nei, men hvilken rolle spiller da det? Man kan jo fortsatt respektere at andre ikke vil spise kjøtt og fisk, på samme måte som man kan respektere dem som ikke vil spise biffen rå. Det at jeg ikke skiller prinsipielt mellom folk som ikke spiser kjøtt og folk som ikke spiser brunost, betyr jo ikke at jeg ikke respekterer dem. Jeg syns jo folk er i sin fulle rett til å verken spise biff, fisk eller brunost og prøver etter beste evne å servere noe annet, som folk heller vil ha.

Det er sånn det burde være syns jeg. Alle burde få kose seg med maten sin samme hvor sære de måtte være.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-15, 16:01   #528
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Hva gjør du med de som bare spiser brunost? Klar for besøk av Therese Johaug?

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-15, 16:02   #529
Guava

Guava sin avatar

Standard

Det blir litt fjernt å trekke inn psykiatri i denne diskusjonen, synes jeg, for jeg antar ikke at du på ramme alvor mener at alle som er sære i matveien er psykiatriske kasus?

Altså om man ikke klarer å spise rød mat tenker jeg at man beveger seg i den retningen.
Det handler i hvert fall ikke om å ikke like eller om etikk.

Jeg kunne snakket om å ikke like også. Jeg ønsker å tilpasse for folk som ikke liker fisk, lever, kjøtt, gulrøtter,salat og sånn også.

Gammel 31-03-15, 16:05   #530
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tilpasser ikke for enhver særhet, en i familien som er godt voksen æsjer seg over mye, helt vanlig mat og kan også høylytt kommentere det hun ikke liker av diverse. Da tenker jeg at hun faktisk ikke har beveget seg videre fra barnestadiet og at det er hennes problem.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-15, 16:07   #531
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jeg tilpasser ikke for enhver særhet, en i familien som er godt voksen æsjer seg over mye, helt vanlig mat og kan også høylytt kommentere det hun ikke liker av diverse. Da tenker jeg at hun faktisk ikke har beveget seg videre fra barnestadiet og at det er hennes problem.

Det er jo rett og slett bare uhøflig og barnslig.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-15, 16:09   #532
Guava

Guava sin avatar

Standard

Folk som æsjer ved bordet tilpasser jeg ikke for, men om vedkommende er voksen nok til å snakke med meg om det på forhånd så kan jeg tilpasse. Var det snakk om å bo her i ukesvis måtte vi ha funnet en måte å deale med det på, men jeg hadde blitt sur dersom æsjing var måten det ble kommunisert på.

Gammel 31-03-15, 16:09   #533
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Hva gjør du med de som bare spiser brunost?

Setter frem brunosten, så klart. Det er da en veldig enkel tilpassing å gjøre.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-15, 16:09   #534
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Det er jo rett og slett bare uhøflig og barnslig.

Enig i det.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-15, 16:10   #535
Novla

Novla sin avatar

Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Altså om man ikke klarer å spise rød mat tenker jeg at man beveger seg i den retningen.
Det handler i hvert fall ikke om å ikke like eller om etikk.

Jeg kunne snakket om å ikke like også. Jeg ønsker å tilpasse for folk som ikke liker fisk, lever, kjøtt, gulrøtter,salat og sånn også.

Jeg trodde det var innlysende at det med "rød mat" var satt på spissen, som med unger som får panikk om det er et streif av grønt i middagen.

I praksis tilpasser jeg maten jeg serverer for sære venner og familiemedlemmer, men jeg gjør det med mer bannskap og sammenbitte tenner enn jeg ville gjort overfor en vegetarianer, må jeg innrømme.

Gammel 31-03-15, 16:11   #536
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, dette gjelder helt vanlige søndagsmiddager med familie og bursdager. F.eks; ååå, har du laget mørk sjokoladekake, jeg liker best lyyyyys sjokolade og lager alltid det!
Eller hos svigers på middag: uuuh, sånn liker ikke jeg steiken, mamma lager alltid så god saus og kjøtt.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-15, 16:13   #537
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Litt av et sjarmtroll det der.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-15, 16:13   #538
Novla

Novla sin avatar

Standard

Gammel 31-03-15, 16:14   #539
Guava

Guava sin avatar

Standard

Ja, dette gjelder helt vanlige søndagsmiddager med familie og bursdager. F.eks; ååå, har du laget mørk sjokoladekake, jeg liker best lyyyyys sjokolade og lager alltid det!
Eller hos svigers på middag: uuuh, sånn liker ikke jeg steiken, mamma lager alltid så god saus og kjøtt.

Det der er jo bare uhøflig.

Gammel 31-03-15, 16:18   #540
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Er soya og soyaprodukter "friskmeldt" nå? Mener å huske at for noen år tilbake var det ikke bra for kroppen å spise for mye soya. Særlig ikke for gutter.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:43.