Sv: Asylbarna
Jeg blir opprørt og kvalm av dette. Slevfølgelig er flyktninger ofte papirløse. Og selvfølgelig kan de finne på å lyve om flukten sin. Kanskje har løgnen overhode ingenting med hvorvidt de bør få opphold eller ikke. De kan ha blitt feilaktig rådet av menneskesmuglere til å lyve slik og slik. Det betyr ikke at de ikke har god grunn til å flykte fra hjemlandet sitt. Det er også hårreisende, hvis det virkelig er sant, at norske myndigheter visste om den økende uroen i Jemen før de sendte ut familien som det har stått så mye om i media nå. Å sende barn rett inn i bomberegn er virkelig umenneskelig! Jeg skjønner ikke at Anundsen kan sove godt om nettene. Og i alle fall ikke Venstre/KrF. Lavere skatter er viktigere enn menneskeliv.
Det er i alle fall hva jeg mener, basert på den informasjonen jeg har fått gjennom media. Selvsagt kan det være ulike versjoner av en families historie. Men dette er for viktig til å tilsløre bak UDIs "taushetsplikt", hvis de har noe slikt. Det gjelder hvordan vi skal kunne se oss selv i øynene som et verdig samfunn. Vi kan ikke ta i mot alle og beskytte dem fra all verdens grusomheter. Men vi har en forpliktelse mot barn som er norske, det er det jeg føler det handler om. Et barn som har bodd her mesteparten av livet, er en del av det norske fellesskapet, som vi skal ta vare på.