Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

OK å legge søppelet sitt i andres spann like før tømming?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Greit å legge søppelposen i naboens spann?
Ja, det er greit om det er plass i spannet 17 10,83%
Ja, men bare rett før søppelbilen kommer 95 60,51%
Ja, inntil en dag før søppelbilen kommer kan man gjøre det 1 0,64%
Nei, kjøp deg en større søppeldunk, gnipung! 41 26,11%
Agurksalat 3 1,91%
Deltakere: 157. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-04-15, 10:24   #101
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: OK å legge søppelet sitt i andres spann like før tømming?

Men altså. Vi må trille spannene våre til en plass for tømming. Når jeg har plassert spannet mitt der er det fritt frem for andre å hive oppi. Om jeg har glemt å putte oppi en pose da tenker jeg at det er mitt problem og håper ingen har fylt opp spannet mitt i mellomtiden. Jeg antar at naboene også tenker sånn. Vi er vel forlikt og kaster som sagt overskudd i hverandres dunker om det er behov for det. (Da vi oppdaget at vi hadde permanent behov skaffet vi oss selvfølge større dunk)
Hadde søppelbilen hentet ved husene hadde jeg nok ikke tenkt det samme.

Gammel 12-04-15, 10:26   #102
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Dere har som så fulle dunker, hva kaster dere egentlig? Klarer ikke helt å skjønne at det kan samle seg opp så mye avfall i løpet av en uke om man resirkulerer det man skal?

Vi har tømming annenhver uke.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-15, 10:27   #103
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 52
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Dere har som så fulle dunker, hva kaster dere egentlig? Klarer ikke helt å skjønne at det kan samle seg opp så mye avfall i løpet av en uke om man resirkulerer det man skal?

Før hadde vi bleiebarn, det fylte rikelig opp. Nå har vi sjelden full dunk, men har vi hatt ryddesjau (ikke så ofte dette er aktuelt med andre ord) kan det fort bli fullt.

Gammel 12-04-15, 10:27   #104
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åja ja, det har vi også. Annenhver uke.

Gammel 12-04-15, 10:32   #105
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Her kastes både matavfall (i egne grønne poser) og plast i dunken for restavfall. Det er maskiner som sorterer dette for oss. Hvis dere sorterer dette selv og kaster i egne dunker er det jo naturlig at det da blir en god del mindre i restavfallsdunken. Og bleier fyller også en god del ja.

Gammel 12-04-15, 10:50   #106
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Hos oss tømmes dunkene en gang i uka, men etter følgende system: Rest - mat - papir - mat. Så starter det på nytt igjen. Vi har også egen sortering av plast og glass/metall, som hentes hver 4. uke ved siden av systemet over - plast den ene gangen og glass/metall neste gang. Det er altså fire uker mellom hver tømming av rest- og papiravfall, og åtte uker mellom henting av plast og glass/metall. Det sier seg selv at det blir en del restavfall på den tida, selv om vi sorterer.

Gammel 12-04-15, 10:51   #107
mrc

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

I vinterhalvåret er det her tømming bare annenhver uke, så det blir fult. Har vel også inntrykk av at søppeldunken er mindre enn hva som er standard andre steder, med at man har typen hvor 25-30 % av dunken er avsatt til bioavfall.

Papiravfallet vårt tømmes én gang per måned. Også denne er stappfull (må gjerne klatre opp i denne og presse ned for å få plass til alt i løpet av en måned). Her har vi fått stor dunk (gratis å få større dunk).

Vi fyller vel ellers ca. 1,5 sekker med plastavfall per måned.

Gammel 12-04-15, 11:24   #108
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Det er nok stor forskjell på hvor mye og hvordan man resirkulerer i de ulike kommunene.

Her går matavfallet i samme dunk som restavfallet (men i egne poser). Vi har pappcontainer, ellers er det ingen resirkulering utover dette.
Stort sett er en liten dunk akkurat passe for oss. Vi fyller den (uten at den blir stappet) hver uke.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-15, 11:29   #109
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Det har vi også.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-15, 16:12   #110
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kommer jo helt ann på hvor mange man er i husholdningen og hvor stor dunk man har. Har har vi en normalt stor som er delt på to husstander. To små husstander, men likevel.. dunken blir full tidvis, men ikke alltid.

Hos kjæresten er de to husstander (i annen kommune) med kun en person per husstand. De har to like store søppeldunker og de blir sjeldent fulle.

Det varierer STORT hvordan kommunene praktiserer, hvor store dunker folk har i forhold til antall beboere i husholdningen osv.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-15, 17:27   #111
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Det hadde vi i forrige kommune. Det ble litt mer søppel da.

Gammel 12-04-15, 17:28   #112
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Her kastes både matavfall (i egne grønne poser) og plast i dunken for restavfall. Det er maskiner som sorterer dette for oss. Hvis dere sorterer dette selv og kaster i egne dunker er det jo naturlig at det da blir en god del mindre i restavfallsdunken. Og bleier fyller også en god del ja.

Skjønner at det da blir mer avfall, ja. Her er det egen til mat.

Gammel 13-04-15, 14:36   #113
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hadde vi trillet til et felles punkt så hadde jeg sikkert ikke tenkt over det om noen hadde lagt poser i min. Det hadde jeg jo ikke sett. Og, om det var noe som skjedde en sjelden gang, så kunne jeg nok funnet på å gjøre det.

Slik det er så bor jeg i et strøk der spannene settes ut utenfor hver port, så her måtte man eventuelt gått nedover gaten og tittet i andre folks bosspann. Det hadde jeg syntes var veldig rart og jeg hadde definitivt ikke gjort det selv.

Og jeg synes at han virker litt rar som bare har basert seg på å legge sitt eget boss i andres spann hver uke. At de er seks personer i husholdningen er ingen grunn. Vi er to husholdninger med til sammen seks personer, hvorav fire voksne og deler ett spann. Det går helt fint.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-15, 17:33   #114
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Som et engangstilfelle, ja. Fast, nei.

Vi er 5 i familien. 1 mindre enn fam. Hanøy. Vårt spann er sjeldent stappfullt.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-15, 18:55   #115
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

http://bonansa.no/artikkel/kast-rikt...sset-nytt-liv/
Og her svarer BIR.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-15, 20:28   #116
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Jeg har til og med fylt opp naboen sitt, satt det ut og tatt det inn igjen når de er på ferie. Med verdens beste samvittighet.

Det hadde jeg ikke gjort.

MEN, her i Bergen betaler vi for antall tømminger. Vet ikke hvordan det er andre steder. Men jeg syns ikke det er riktig at naboen skal få høyere bossavgift for periode de var på ferie, fordi eg har brukt opp plassen i vår.

Nå er vi borettslag, så vi har sånne gigantiske. Så jeg ser ikke problemet som nevnes, og jeg fatter ikke at folk har kontroll på hva som går oppi bosspannet etter det er satt ut til tømming. Men det er nå meg.

Gammel 13-04-15, 21:11   #117
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Vi har dunk på 240 liter. 2 boenheter: vår med 4 personer, sokkel med en voksen og et barn.

Her tømmes restavfall hver andre uke, og den er full når det er tømmedag ja. Vi sorterer så godt vi kan, men det blir mye restavfall når vi kun sorterer i plast, papp, glass/metall og restavfall.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-15, 22:18   #118
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vår dunk er 140 L og tømmes som sagt hver tredje uke.
Vi sorterer plast, mat, rest, metall og glass, papir.
Vi prøver å sortere nøye, og er det ikke sortert nøye nok får vi beskjed om det.

Gammel 13-04-15, 22:25   #119
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sneglo, her.

Det hadde jeg ikke gjort.

MEN, her i Bergen betaler vi for antall tømminger. Vet ikke hvordan det er andre steder. Men jeg syns ikke det er riktig at naboen skal få høyere bossavgift for periode de var på ferie, fordi eg har brukt opp plassen i vår.

Nå er vi borettslag, så vi har sånne gigantiske. Så jeg ser ikke problemet som nevnes, og jeg fatter ikke at folk har kontroll på hva som går oppi bosspannet etter det er satt ut til tømming. Men det er nå meg.

Ifølge bir gjør man det i alle andre bir-kommuner enn akkurat Bergen?

Vi hadde også sånne store i borettsalg da vi bodde der, og da hadde vi jo ikke egne, og i stedet for den nå "i dag tømmer de, så da går vi ut med alt så det blir med" var det "i dag tidlig tømte de, så nå går vi ut med alt, for nå er der plass!"

Men jeg ser en prinsippiell forskjell på steder hvor en betaler pr tømming, og steder hvor man ikke gjør det.

Gammel 14-04-15, 10:25   #120
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg er så glad for at jeg slipper å flytte på søplekassen før tømming. Hadde garantert glemt det annenhver gang. Minst. Da hadde det hvertfall vært fullt.

Vi må sette ut plastsøpla (i pose), og det glemmer jeg hele tiden. De snille søppelmennene har opptil flere ganger hentet den fra kroken sin i garasjen når jeg har glemt å lukke garasjedøra også. God service.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:50.