Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Å leve mer miljøvennlig

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-01-15, 12:38   #101
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å leve mer miljøvennlig

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Sunnmørsegenskaper kan godt gjenbrukes som miljøvernegenskaper.

En jeg kjenner (som ikke er fra Sunnmøre) følger mine miljøforslag men med sparepengermotivasjon. Resultatet blir det samme, så hvorfor ikke?

Gammel 08-01-15, 12:46   #102
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Derfor er vi begge godt fornøyd med å ha "bare" en bil også.

Gammel 08-01-15, 13:21   #103
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Å slutte å rydde ved å hive ting i skittentøyet bør være et nyttårsforsett for veldig mange. Å lære seg å lufte tøy, fremfor å vaske og vaske og vaske etter bare en dags bruk får tøyet til å vare lenger, spesielt ulltøy.

Her kommer sjuskegenet til sin rett. Ingen kan beskylde min lille familie for å bruke vaskemaskinen for mye.

Kombinasjonen lettere miljøbevisst, sjuske og økonom/gjerrig har ikke bare ulemper.

Gammel 11-01-15, 09:38   #104
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi fikk ny kaffetrakter på fredag og da jeg skulle trakt min første kanne hadde jeg ikke filter. Så da lagde jeg filter da, av en gammel gasklut (nyvasket selvfølgelig). Det funket jo så bra! Mannen rynket på nesa og påstod at det smakte litt tøy av kaffen.

Gammel 12-01-15, 22:00   #105
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Har kjøpt nytt (brukt) skiutstyr til yngste på finn i dag. Han trenger ikke splitter nytt utstyr.

Skal bli enda flinkere til å kjøpe brukt og til å bruke opp det vi har.

Gammel 13-01-15, 14:05   #106
MisterLudvigsen
Nybegynner

Medlem siden: Jan 2015
MisterLudvigsen har et hav av muligheter foran seg
Standard

Ser det er noen som nevner det å ikke fly, korrektomundo!

Fly er noe av det mest miljøfiendtlige vi mennesker foretar oss.
Oljeforbruken av en tur/returreise Oslo-Bergen tilsvarer besparelsen gjennom ca 50 års resirkulering av plast..

MisterLudvigsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-15, 18:11   #107
Veslemøya

Veslemøya sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Jeg gjentar shoppestop fra i fjor. Jeg kan handle brukt til meg selv hvis det er noe jeg virkelig trenger. Jeg kan også handle julegaver.

Gammel 21-04-15, 08:34   #108
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hvordan går det med dere folkens?

Frem til nå har jeg:
- Sluttet å spise kjøtt.
- Begynt med Mooncup.
- Handler ting med minst mulig emballasje.
- Kjøpe veldig lite klær og ting til huset generelt.
- Kommunen har begynt med resikulering av plast.
- Kjøpt høner! Og får masse fine økologiske egg hver dag. kan ikke skiryte på meg at de er frittgående enda, de brukte tre dager på å tørre å gå ut i hønsegården. Men om en ukes tid tenker jeg de er ute og spankulerer.
- Årets ferie blir uten flytur.

Gammel 21-04-15, 10:13   #109
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Vi har blitt ganske miljøvennlige på kjøringa. Mannen har mistet lappen og jeg kjører elbil. Bruker diesel på langturer, ellers kun elektrisk.

Vi må jobbe litt med forbruk av mat, men det sitter nok langt inne hos "enkelte" i familien. Generelt forbruk ellers også er nok litt høyt, men langt fra crazy.

Gammel 21-04-15, 11:27   #110
Lyppa

Lyppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tror ikke jeg har skrevet noe i denne før. Vi er nok for lite miljøbevisste og kunne helt sikkert tatt noen flere grep i familien vår. Men jeg er flink til å handle påfyllingsposer av såper og sånt, og er veldig god på gjenbruk. Vi kjøper og selger mye brukt, og sønnen i huset tjente f.eks 800,- på lørdag ved å selge ting han ikke trenger.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-15, 13:29   #111
noen
This is normal!

noen sin avatar

noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av MegaMie, her.

Hvordan går det med dere folkens?

Tja.

• Fortsatt ingen private flyreiser siden høsten 2013 (og da var det seks år siden sist). Har ingen planer om nye flyreiser heller.
  • Vi bruker null olje etter at oljefyren ble byttet ut med jordvarme og noe mindre strøm siden delvis oppvarming av varmtvann inngår i anlegget.
  • Vi kjører veldig lite bil, men der har vi ikke noe særlig mer å gå på hvis hverdagen skal gå opp.
  • Vi handler veldig lite klær. Ungene arver mye, og klarer seg med lite. Vi voksne sliter på det vi har stort sett.
  • Vi bytter ikke ut ting i huset som fungerer, verken møbler, "småinteriør", håndklær eller annet.
  • Vi spiser noe mindre kjøtt.

Vi har fortsatt noe å gå på i forhold til avfall, så det jobbes det med. Ellers synes jeg vi er ganske bevisste når det gjelder stort og smått.

Gammel 21-04-15, 14:18   #112
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nuh, det blir jo ikke perfekt, det gjør ikke det.

Vi begrenser bilbruken, men noen av oss har fortsatt mer å gå på. Dessuten er det en dieselbil, men jeg vil heller bruke den opp før vi kjøper noe nytt, enn å skrote den når den kanskje har et par hundre tusen kilometer igjen i seg.

Vi er flinke til å sortere avfall, og spesielt Mannen er superflink til å gjenbruke greier og lage nye greier av de.

Vi vurderer alltid om noe vi kjøper inn kan kjøpes brukt i stedet for nytt, og forbruker generelt lite.

Vi spiser mer grønt og mindre kjøtt enn tidligere.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-15, 20:36   #113
Stellebord

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi er ganske flinke, men har ikke blitt flinkere siden sist, må jeg dessverre melde. Flere barn har blitt til mer kjøring. Vi har flyferie i sommer og hadde det i fjor og. Har sluttet helt med vanlig kylling, spiser bare øko en sjelden gang. Bruker engangsbleier selv om vi har tøybleier i kjelleren, og i det hele tatt.

Gammel 22-04-15, 22:31   #114
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har Norgesferie i år også (men skal på en ukestur i vår, så det går vel opp i opp), vi klarer oss fremdeles med én bil, vi har både solgt og kjøpt brukt sykkel og skiutstyr og prøver å være så flinke vi klarer. Fremdeles mye å gå på.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-15, 23:56   #115
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

I dag tok vi sykkel til og fra fotballtreningen, 3 km hver vei. Åtteåringen var rimelig sliten da vi kom hjem (hun tar det ikke akkurat rolig på skole, SFO eller trening ), men dette skal vi fortsette med når det er oppholdsvær. I regn kan det nok bli bil.

Gammel 28-04-16, 14:48   #116
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Tja.

• Fortsatt ingen private flyreiser siden høsten 2013 (og da var det seks år siden sist). Har ingen planer om nye flyreiser heller.
  • Vi bruker null olje etter at oljefyren ble byttet ut med jordvarme og noe mindre strøm siden delvis oppvarming av varmtvann inngår i anlegget.
  • Vi kjører veldig lite bil, men der har vi ikke noe særlig mer å gå på hvis hverdagen skal gå opp.
  • Vi handler veldig lite klær. Ungene arver mye, og klarer seg med lite. Vi voksne sliter på det vi har stort sett.
  • Vi bytter ikke ut ting i huset som fungerer, verken møbler, "småinteriør", håndklær eller annet.
  • Vi spiser noe mindre kjøtt.

Vi har fortsatt noe å gå på i forhold til avfall, så det jobbes det med. Ellers synes jeg vi er ganske bevisste når det gjelder stort og smått.

Nå er det ett år siden jeg gjorde opp status, så jeg fikk lyst til å se hvordan vi ligger an.

• Fortsatt ingen private flyreiser siden høsten 2013 (og da var det seks år siden sist). Det blir én flyreise i år pga. reise med jobben til mannen min som er vanskelig å ikke bli med på, men bare to flyreiser på ni år er til å leve med.
  • Jeg reiser lite i jobb, og jeg velger tog framfor fly på lengre avstander selv om det tar noe mer tid. Jeg har forhandlet meg ut av en reise på jobb som innebar flere flyturer, siden jeg mente at det ikke var viktig for verken meg eller jobben at jeg var med.
  • Vi jobber med å få ned strømforbruket. Klær (inkl. sengeklær og håndklær) brukes litt lenger før det sendes på vask.
  • Vi kjører veldig lite bil og bruker stort sett sykkel/beina i det daglige. Siden årets sommerferie blir interrail, blir det en nedgang i ant. km. i år fra i fjor.
  • Vi handler fortsatt lite klær. Ungene arver mye, og klarer seg med lite. Vi voksne sliter på det vi har stort sett.
  • Vi spiser noe mindre kjøtt, men dette er nok punktet der det fortsatt er noe å hente. Ungene er skikkelig dårlig på å spise grønnsaker med mindre de er most, så det er vanskelig å lage variert vegetarmat.
  • Vi kaster mindre mat enn før, men her kan vi nok skjerpe oss enda litt.

Fortsatt mye å gå på, men vi har fått inn en del vaner (særlig i forhold til reising og shopping/forbruk) som jeg synes monner ganske bra.

Hvordan går det med dere andre?

Gammel 28-04-16, 14:53   #117
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har redusert antall biler med 50 %, og den vi har står stort sett ubrukt. Om dette er gjennomførbart når det ikke lenger er sykkelføre gjenstår å se, men vi kommer ikke til å kjøpe ny bil før vi må. Da regner jeg med at vi også har innarbeidet nye gode vaner og avvent oss selv med en del dårlige.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-16, 14:56   #118
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Vi har fortsatt to biler siden vi begge trenger bil i jobben med ujevne mellomrom. Hadde det vært sånn fellesbilopplegg her vi bor, kunne vi fint klart oss med én.

Gammel 28-04-16, 14:57   #119
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har latt være å kjøpe bil nr. 2. Det har kostet litt logistikkstyr, men jeg er veldig fornøyd med at vi fikk det til. Den bilen vi har brukes heller ikke mye, vi bruker begge beina/hjul/bane til og fra jobb, men det er typisk at de gangene den brukes (til aktivitetslogistikk), så skulle vi gjerne hatt to... Men vi har organisert en haug med samtransportgrupper, og får til masse på den måten. I dag tar datteren bane til karate, sønn 1 sitter på med kompis til bandy og minste blir nok kjørt til sin aktivitet på Manglerud.

Ellers er vi flinke til ikke å kaste mat, planlegge innkjøp, og ikke spise mer mat enn vi trenger. Det siste monner jo en god del det også.

På den negative siden har vi kjøpt hytte (liten, gammel og enkel, men lell), men innredet den nesten utelukkende med brukte møbler, mange fra eget loft. Generelt bytter vi sjelden/aldri ut møbler som fungerer, men noe hadde havnet på loftet, og kom til heder og verdighet på hytta.

Gammel 28-04-16, 15:00   #120
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Vi har fortsatt to biler siden vi begge trenger bil i jobben med ujevne mellomrom. Hadde det vært sånn fellesbilopplegg her vi bor, kunne vi fint klart oss med én.

Mannen har mulighet til å låne bil på jobb, så jeg tror vi klarer oss fint med akkurat det. For oss blir det større problem på vinterhalvåret med aktiviteter på ettermiddagen. Vi skal ofte et stykke avgårde med mye utstyr. Vi skal se om det lar seg gjøre.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:26.