Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Båtflyktninger i Middelhavet

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-04-15, 10:58   #61
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Båtflyktninger i Middelhavet

Ja, jeg argumenter ikke mot nødhjelp, hvis det så sånn ut? Jeg er 50 bensintanker og en bunnsmørning fra å sette meg i Askeladden min og putre nedover.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-15, 10:59   #62
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Mannen min sa i går at det tar 8 mnd for en flyktning fra ankomst til Norge, før de får spørsmålet hvorfor de er her. De sitter altså på mottak hele den tiden uten mål og mening?

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-15, 11:01   #63
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Ja, jeg argumenter ikke mot nødhjelp, hvis det så sånn ut? Jeg er 50 bensintanker og en bunnsmørning fra å sette meg i Askeladden min og putre nedover.

Nei, jeg tror verken Mave eller jeg rettet noe kritikk mot deg.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-15, 11:02   #64
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg argumenter ikke mot det, hvis det så sånn ut? Jeg er 50 bensintanker og en bunnsmørning fra å sette meg i Askeladden min og putre nedover.

Nei, absolutt ikke, jeg tolket deg ikke sånn, bare spant litt videre på den "få de på land".

Jeg vet ikke hvordan jeg kan bidra annet enn å gi penger. Og brøle litt der det er mulig. Og stemme på riktige partier, som Tally sier.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-15, 11:02   #65
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men å påstå at vi har en regjering som er ond og folkedyp blir så meningsløst at det ikke er verdt å respondere på. Det har dødd båtflyktninger i langt over 2 år, og det har vi visst, selv vi ikke har fått bildene på Facebook.

- No. 4 -
Gammel 23-04-15, 11:03   #66
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Og stemme på riktige partier, som Tally sier.

Og brøle til dem vi anser som riktige partier også, ingen er uskyldige i dette. Ingen.

Gammel 23-04-15, 11:04   #67
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men å påstå at vi har en regjering som er ond og folkedyp blir så meningsløst at det ikke er verdt å respondere på. Det har dødd båtflyktninger i langt over 2 år, og det har vi visst, selv vi ikke har fått bildene på Facebook.

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Og brøle til dem vi anser som riktige partier også, ingen er uskyldige i dette. Ingen.

Absolutt. (Jeg synes ikke regjeringen fremstår spesielt ond. Med noen unntak, kanskje.)

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-15, 11:05   #68
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg hadde garantert brølt til en hvilken som helst regjering under en krise som dette, og som jeg nettopp sa; hele vesten har et ansvar for hvordan dette har gått, ikke bare regjeringen vi har nå. Men responsen fra regjeringspartiene vi har nå, og Frp spesielt er virkelig så hårreisende uempatiske, at jeg virkelig ikke syns det er ufint å sammenlikne dem med folkedypet. Retorikken deres bidrar ikke akkurat til å vise dem som omsorgsfulle mennesker.

Gammel 23-04-15, 11:23   #69
Daisy

Daisy sin avatar

Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg legger ikke ansvaret på noe som har skjedd over ti år på nåværende regjering. Jeg legger skylden på alle.

Men er vi villig til å gå ned i standard? Dårligere sykelønnsordning, trygdeordning, hjelp til barn med spesielle behov. mindre til skole, sykehus, eldre, veier, velferd, bønder?

Sånn i makroperspektiv for å stoppe flyktningestormen, må vi minske gapet mellom dem og oss.

Tre stk!
Gammel 23-04-15, 11:32   #70
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Det er jo ingen som er villig til det sånn i utgangspunktet, men av og til så må man. Nå tror jeg uansett det hjelper lite om jeg, med min heller beskjedne lønn, sier at jeg er villig til å betale mer i skatt om ikke de som tjener mange ganger mer enn meg blir tvunget til det.

Men siden du sier minske gapet og vi må ned i standard, mener du at vi skal sende mer penger?

Gammel 23-04-15, 11:46   #71
Daisy

Daisy sin avatar

Standard

Jeg vet ikke hva jeg mener. Jeg mener at det vil alltid være veldig attraktivt å komme seg nordover og til Europa når de har det så ufattelig J***** og vi har det så ufattelig bra.

Ideelt sett kunne jeg vel tenkt meg å bruke masse penger på å få de opp å gå. Med tiltak som hadde virket. Helt ideelt sett ville jeg sendt ned en maskin som plukket ut de dårlige lederene og gjengen deres, og erstattet de med gode.

Tre stk!
Gammel 23-04-15, 12:40   #72
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Jeg er helt engrossed av hva enkelte kan lire av seg av menneskehat, og jeg er helt med på at flere av disse stemmer FrP enn noe annet parti. Men det er ikke det samme som at regjeringen er noe verre enn andre i en ren nødhjelpssituasjon, synes jeg. Og hvis man vil ha endringer i asylpolitikken, hjelper det absolutt ikke å stemme Ap. Men nok om det fra min side.

Jeg skulle så gjerne ønske at jeg visste hva som skulle gjøres, men selv om jeg stemmer på et av de mest liberale partiene i innvandringsspørsmål, så kan jeg ikke helt se at det er en bærekraftig løsning på lang sikt å hjelpe en verdensdel ved å flytte alle i nød. Men at alle i Europa, helt uavhengig av lønn og formueskatt og sånne småting, må akseptere store endringer i livsstil for å jevne ut forskjellene på en eller annen måte? Selvsagt.

- No. 4 -
Gammel 23-04-15, 12:46   #73
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Candy, nå legger du føringer som ikke finnes der. Jeg skjønner ikke at man skal være nødt til å presisere igjen og igjen at "Ja, andre regjeringer har ikke nødvendigvis oppført seg bedre". Det må være mulig å kritisere den sittende regjeringen, deres handlingsevne og deres retorikk uten å absolutt hele tiden måtte forsikre om at "jada, andre regjeringer fortjener også kritikk": Andre regjeringer sitter ikke ved makten nå.

Gammel 23-04-15, 12:50   #74
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Sitat:

Vi må stemme på partier som ikke gir enorme skatteletter til de aller rikeste av oss, vi må tvinge fram en utenrikspolitikk som ikke bare dreier seg om memememe og hva vi skal få ut av verden, men som tar det ansvaret vi har som ett av verdens aller, aller rikeste land. Vesten har i aller høyeste grad et enort ansvar for at denne krisen i det hele tatt har oppstått. Og akkurat nå må vi tvinge regjeringen til å innse at de MÅ ta det ansvaret. Om de sympatiserer mer med de avskyelige menneskene i kommentarfeltene må vi fortelle dem at det gjør ikke vi andre, majoriteten.

Jeg synes dette er en veldig klar Us&them-retorikk som ikke bringer debatten noe videre, og som er et stykke fra å "kritisere den sittende regjering uten å hele tiden [...] forsikre om at de tidligere regjeringer også fortjener kritikk."

- No. 4 -
Gammel 23-04-15, 12:57   #75
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg synes dette er en veldig klar Us&them-retorikk som ikke bringer debatten noe videre, og som er et stykke fra å "kritisere den sittende regjering uten å hele tiden [...] forsikre om at de tidligere regjeringer også fortjener kritikk."

Javel. Jeg er ikke enig. Selvfølgelig syns jeg vi har en ufattelig dårlig regjering nå. Men det betyr faktisk ikke at jeg ikke har vært ganske krass i min kritikk av tidligere regjeringer også, og av partier jeg har stemt på. Jeg har virkelig aldri forsvart regjeringers dårlige arbeid, bare fordi den har bestått av et parti jeg har stemt på. I innlegget du siterer skriver jeg at vesten må ta et ansvar for krisen som har oppstått og det burde være ganske greit å forstå at jeg da ikke mener et regjeringsparti som har sittet i knappe to år. Jeg blir sliten av å ikke kunne kritisere den sittende regjeringen uten å komme med disclaimere (selv om jeg mener at sitatet du limte inn ike er en kritikk av regjeringspartiene, alene), men innlegget du siterer er heller ikke det eneste i tråden:

Tror du jeg bare blir opprørt fordi det er en blåblå-regjerning som "ser det an"? Jeg hadde vært like rasende uansett, det skal jeg love deg. Jeg syns det er uanstendig, rett og slett.

Jeg hadde garantert brølt til en hvilken som helst regjering under en krise som dette, og som jeg nettopp sa; hele vesten har et ansvar for hvordan dette har gått, ikke bare regjeringen vi har nå.

Gammel 23-04-15, 13:03   #76
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet ikke helt om jeg hadde blitt så betrygget av en regjering som ikke samarbeidet med FN og EU i denne saken, og som ikke klarte å ha flere tanker i hodet på en gang. Det ER allerede mennesker som venter på å starte på sitt nye liv her i landet, og at de også skal ivaretas og hensyntas i en slik diskusjon, synes jeg det er helt naturlig at regjeringen gjør vurderinger rundt.

Jeg tror av og til at vi ikke er helt klar over hvilke begrensninger som faktisk ligger i det å skulle hjelpe UTENFOR Norge. Diplomati og samarbeid er nøkkelen. Norske skip og fly kan ikke bare krysse andre lands grenser til lands og til vanns sånn helt uten videre. Det må være i samarbeid med andre land, og det bør være under regi av en større koallisjon. Penger derimot, det kan vi gi - så det monner. På den måten kan vi støtte de nasjonale hjelpeapparatene, der krisen er. De vet best hvor skoen trykker, og har lokalkunnskap, kulturell kompetanse og erfaring.

Så vidt jeg har fått med meg, så har Norge akutt bidratt med større pengebeløp i forbindelse med denne tragedien, og totalt med mer enn våre skandinaviske naboer til sammen. Jeg sier på ingen måte at det er nok, men jeg synes det er litt urettferdig å anta at norske regjeringstopper ikke er empatiske eller villige til å gjøre noe, bare fordi det de faktisk gjør, ikke skaper forsider i media.

Sist redigert av Billa : 23-04-15 kl 14:37.
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-15, 13:04   #77
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Jada, jeg så det, Tally, og vi er nok ikke så uenige - jeg forsvarer definitvt ikke flyktningepolitikken til den sittende regjering, og i hvert fall den som hadde vært ført hvis ikke V og KrF hadde hatt uproporsjonalt mye makt i sine hjertesaker. Jeg synes bare det blir meningsløst å diskutere skattelettelser som en faktor i en sak som dette, og jeg synes det forkludrer diskusjonen å lage et fiendebilde på denne måten. Og reagerte ganske spontant og kraftig på den kommentarfeltgreia, helt ærlig.

- No. 4 -
Gammel 23-04-15, 13:11   #78
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jada, jeg så det, Tally, og vi er nok ikke så uenige - jeg forsvarer definitvt ikke flyktningepolitikken til den sittende regjering, og i hvert fall den som hadde vært ført hvis ikke V og KrF hadde hatt uproporsjonalt mye makt i sine hjertesaker. Jeg synes bare det blir meningsløst å diskutere skattelettelser som en faktor i en sak som dette, og jeg synes det forkludrer diskusjonen å lage et fiendebilde på denne måten. Og reagerte ganske spontant og kraftig på den kommentarfeltgreia, helt ærlig.

Vel, nå syns jeg ikke at jeg lagde et fiendebilde da, men deg om det. Jeg tar en kaffe.

Gammel 23-04-15, 13:20   #79
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Nei, nå er det jo slik at å få de på land må være førsteprioritet.

Og så skjønner jeg jo også at man må legge opp en infrastruktur og gjøre store endringer og i det hele tatt for å kunne håndtere flyktningestrømmen - men få de nå på land først. Vi lar ikke barn drukne. Vi lar ikke mennesker drukne fordi vi ikke helt vet hvordan vi skal løse det med traumebehandling i etterkant, altså.

Håndteringen etter de kommer i land må det jobbes knallhardt med parallellt nå tror jeg. Landene som tar i mot har for mye rett og slett og da må vi også stå klar til å ta i mot og da ikke bare et lite selektert utvalg, men ganske mange mennesker.

Å få mennesker opp av sjøen er viktigst, men de kan ikke leve ombord i båtene de blir plukket opp av. Traumebehandlingen blir litt lenger ut i løypa, men de må ha tak over hodet, man og drikke og klær der de kommer i land.

Det kan det hende vi må tilby her til lands og da vil det bety at noen av oss må få en del av disse menneskene i vårt nabolag. Jeg tror det er sånt vi må mentalt forberede oss på.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-15, 13:23   #80
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja det har vært hundrevis gjennom mange år.
Det kantret et skip i 2009 hvor rundt 300 druknet.

Forholdene på Lampedusa har også vært kjent lenge.
Vi må pushe enhver sittende regjering, men i dette spørsmålet tror jeg man skal vokte seg vel for å kritisere en regjering framfor andre. Det viktigste er å pushe dem som sitter til å gjøre noe. Det vil ikke hjelpe mye med regjeringsskifte for denne saken tror jeg.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:00.