|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Yes, we can!!
|
Surrogati - Dokument 2 nåTV2 sender en dokumentar nå, om surrogati, eller, i det tilfellet de følger, en sak der en kvinne vederlagsfritt bærer frem et barn som er biologisk hennes eget, men der hun velger å la den biologiske faren, som er homofil, ha foreldreansvaret alene, og å ikke være mor for barnet.
|
|
|
#2 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Surrogati - Dokument 2 nå
|
|
|
#3 |
|
maler
|
Sv: Surrogati - Dokument 2 nåJeg greier ikke å være nyansert og åpen kjenner jeg, det å fokusere på at en voksen skal få et barn fremfor at barnet skal få ha sine foreldre er problematisk synes jeg. Jeg fatter ikke at det er mulig å frasi seg foreldreretten til et barn man har født når man vet at dette barnet kun for én voksen å støtte seg på. Jeg greier ikke å se på det som noen fin handling. Overfor den voksne kanskje, men ikke på noe vis overfor barnet som burde være fokus og hovedperson.
|
|
|
#4 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Surrogati - Dokument 2 nåJeg tar for øvrig for gitt at vi ikke trenger å debattere "red et greit at enslige homofile menn oppdrar barn", bare så det er sagt. Men for all del, om noen vil grave litt i den også så værsågod, for min del.
|
|
|
#5 |
|
Bedreviter
|
Hadde du sett annerledes på det om det var to homofile som adopterte? Eller hvis en kvinne var surrogatmor for sin søster og hennes mann? Er det annerledes hvis surrogatmoren ikke er biologisk mor til barnet? |
|
|
|
|
|
#6 |
|
maler
|
Den er rett frem tenker jeg? Rent bortsett fra den biten med å planlegge at et barn bare skal ha én forelder. Den synes jeg er sårbar.
|
|
|
#7 |
|
maler
|
1. to homofile som adopterer tenker jeg i utgangspunktet er ok.
|
|
|
#8 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Surrogati - Dokument 2 nåBetalingssurrogati har vel vært debattert en hel der her, noen år tilbake. Jeg er vel fremdeles der at jeg stort sett synes det er en etisk betenkelig bransje, men at jeg kan akseptere det der det er filantropiske mer enn økonomiske motiver for surrogaten. Selv om det hele involverer økonomisk kompensasjon.
|
|
|
#10 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Tja. Det gjør jo omsorgssituasjonen mer sårbar, men jeg vet ikke om jeg synes det påvirker de rent prinsipielle sidene ved surrogati og donorbruk?
|
|
|
#11 |
|
maler
|
hehe. Der får vi være uenige. Jeg synes at det å planlegge barn inn i en veldig sårbar omsorgssituasjon er betenkelig i seg selv.
|
|
|
#12 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
Sv: Surrogati - Dokument 2 nåJeg syns forsåvidt at dette er bedre enn betalt surrogati, spesielt dersom det foregår i land med stor fattigdom. Jeg har ikke sett dokumentaren, bare den reportasjen fra god morgen norge. Men jeg tror nok ikke at det nødvendigvis alltid blir så lett følelsesmessig for barnet å ha "Renate som fødte meg" som familievenn, mens hun samtidig ikke ønsker å ha en morsrolle. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Yes, we can!!
|
Jeg kan strekke meg til å se at det kan greit emosjonelt for andre mødre, som sikkert er annerledes skrudd sammen, og har lagt andre føringer og forventninger for svangerskapet i forkant. Men for barnet?
|
|
|
#14 |
|
|
Sv: Surrogati - Dokument 2 nåJeg har store problemer med betalingssurrogati, spesielt med ujevn maktbalanse feks økonomisk (slik som i India).
|
|
|
#15 |
|
|
Jeg er tilbøyelig til å si at dette kanskje er bedre for barnet - det er planlagt, det er avklart. I dette tilfellet far er klar over at han er omsorgspersonen og ønsker barnet, han sørger for god tilknytning.
|
|
|
#16 |
|
flisespikker
|
Det eneste tilfellet jeg personlig kjenner til, er en slags kombinasjon av disse: En homofil venn av meg har en datter som mannen hans er biologisk far til, og søsteren hans (altså min venns søster) er biologisk mor til, og jeg greier i grunnen ikke å se noe galt eller problematisk ved den situasjonen. Kanskje fordi biomoren har en nær relasjon til barnet, og kanskje delvis fordi de er to foreldre, i motsetning til i situasjonen i HI.
|
|
|
#17 |
|
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
Sv: Surrogati - Dokument 2 nåJeg syns det er uheldig og sårbart for barnet å kun ha en foreldre-omsorgsperson i livet sitt. Vi har alle våre svakheter og det er derfor fint at man er to foreldre som kan kompensere for hverandres svakheter.
|
|
|
|
#18 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Surrogati - Dokument 2 nåJeg vet så sannelig meg ikke hva jeg mener. Det finnes jo flere kvinner som får barn - hvor barnefaren aldri er med i bildet - og hvor barnefaren aldri har vært planlagt inn i bildet. Jeg tror på ingen måte at menn ikke kan knyttes til barnet like mye som mor (på tross av fødsler, amming og svangerskap) - Jeg synes det er litt egoistisk, selvfølgelig - men i denne situasjonen, hvor damen som har bært frem dette barnet er til stede i jentas liv, så er det litt formildende - selv om jeg antar de må ta støyten den dagen jenta stiller denne kvinnen til veggs med spørsmålet "hvorfor vil du ikke være mamman min"
|
|
|
#20 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Surrogati - Dokument 2 nåJa. Hun har gjort det flere ganger, hun har tre barn selv og har født fire for andre.
|
![]() |
|
|