|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
lider av tastleksi
|
Sv: Surrogati - Dokument 2 nåNå har jeg ikke sett dokumentaren (søren, jeg fikk det med meg for sent og ville gjerne sett den mest pga stedene de har filmet egentlig), men jeg tenker at alternativet til dette barnet var å ikke bli født, for å dra det helt ut.
|
|
|
#22 |
|
lider av tastleksi
|
Sv: Surrogati - Dokument 2 nåBarns virkelighet og normer for normalen preges jo av hvordan de vokser opp. I en slik unik familiesammensetning som her er det vel ikke sikkert at hun vil tenke at moren ikke ville være "mamma", egentlig?
|
|
|
#23 |
|
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Surrogati - Dokument 2 nåGår dokumentaren i reprise? Jeg vil gjerne se den. |
|
|
|
|
|
#24 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Surrogati - Dokument 2 nåJeg var tidligere veldig klar på at jeg ønsket meg barn selv om jeg ikke fant mannen i mitt liv, og hadde en plan om å få dette ordnet i Danmark. Det er en egoistisk handling, ja. Men jeg synes egentlig det samme gjelder de barna jeg nå har valgt å få sammen med mannen min. Jeg har valgt å få dem.
|
|
|
|
#25 |
|
Glamorøs
|
Sv: Surrogati - Dokument 2 nåJeg syns det er vanskelig å ta stilling til det uten å trekke inn egne mer eller mindre velbegrunnede følelser.
Jeg er helt uenig. Er man fattig er det lett å ta desperate valg, noe vi har sett bli tatt gang på gang. Mødre dør i barsel og etterlater seg hele familien. Mødre blir invalide. Mødre blir stuck med skadede barn som foreldrene ikke ville ha allikevel.
|
|
|
#26 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
Sv: Surrogati - Dokument 2 nå
Er vi ikke egentlig enige da? Jeg skrev jo at jeg syns denne formen for surrogati var bedre enn de som bruker mødre fra fattige land. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Surrogati - Dokument 2 nåMange adopterte sliter vel også med å ha blitt "valgt bort".
|
|
|
#28 |
|
Englemamma
Medlem siden: Feb 2012
Hvor: Øvre Romerike
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det ser ut som om den går i reprise lørdag kl 14.00-15.00.
|
|
|
#29 |
|
Glamorøs
|
Oj, beklager! Jeg ser jo nå at du skrev det samme som meg. Jeg trodde først at du skrev at du syns det var bedre med surrogati fra fattige land.
|
|
|
#30 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Surrogati - Dokument 2 nåDet ville jo vært et relativt, eh, oppsiktsvekkende standpunkt, eller?
|
|
|
#31 |
|
maler
|
Sv: Surrogati - Dokument 2 nåJeg synes denne situasjonen er sammenlignbar med fedre som velger bort å ha en relasjon til barna sine selv om de bor i samme område. Og jeg tenker ikke det er noen prisverdig handling heller akkurat. Det er ikke det at far har daglig omsorg jeg reagerer på, det er det bevisste valget å ikke være forelder for barnet sitt når man er fullt ut i stand til det. Jeg blir litt småkvalm av utsagn som "gi han et barn". Det blir helt feil fokus synes jeg.
|
|
|
#32 |
|
Glamorøs
|
Joda, kanskje her inne, men det er nok mange som mener at dette er en fin måte for fattige å tjene ganske godt med penger på. Jeg vil tro det også er en ganske vanlig tanke hos dem som benytter seg av en surrogatmor fra et fattig land.
|
|
|
#34 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Jeg er litt her, merker jeg. Det er jo absolutt enklere for single kvinner å planlegge et barn uten at faren er involvert, enten det er via donasjon eller via en tur eller fem på byen. Og de blir jo ikke kritisert på samme måte. Surrogati for økonomisk kompensasjon syns jeg ikke noe om, men på denne måten: |
|
|
|
|
|
#35 |
|
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Surrogati - Dokument 2 nåhttp://www.tv2.no/a/5877864
|
|
|
#36 |
|
|
Enig |
|
|
|
|
|
#37 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Tenker du det samme om sæddonorer? Evt hva gjør dette annerledes, det at hun gjennomfører graviditeten?
|
|
|
#38 |
|
maler
|
Sæddonasjon til par er jo en ganske innkjørt behandling som jeg ikke har noen innsigelser mot. Det samme gjelder eggdonasjon til par gitt at egget er hentet ut under behandling som likevel gis.
|
|
|
#39 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Sv: Surrogati - Dokument 2 nåJeg er helt enig i at det kan komme til å bli problematisk for barnet at de har kontakt. Samtidig er det jo det mange donorbarn etterlyser - å kjenne til donor.
|
|
|
#40 |
|
maler
|
Ja, men jeg synes i grunnen det er helt riktig å definere det sånn også.
|
![]() |
|
|