Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Surrogati - Dokument 2 nå

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-05-15, 10:07   #21
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Surrogati - Dokument 2 nå

Nå har jeg ikke sett dokumentaren (søren, jeg fikk det med meg for sent og ville gjerne sett den mest pga stedene de har filmet egentlig), men jeg tenker at alternativet til dette barnet var å ikke bli født, for å dra det helt ut.
Her er det en far som virkelig ønsker seg barn, og som har gått inn i det prosjektet på en utradisjonell måte. Med en åpenhet for barnet, som er noe helt annet enn barn som vokser opp med en forelder der den andre har forduftet av en haug grunner, men hvor den ene som er igjen altså ikke har hatt noe valg om å være aleneforelder. I mitt hode tenker jeg at barnet har bedre forutsetninger for en harmonisk og avklart oppvekst i det første scenarioet. Jeg syns ikke det er "valgt bort" av den fraværende forelderen på samme måte, rett og slett.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-15, 10:12   #22
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Barns virkelighet og normer for normalen preges jo av hvordan de vokser opp. I en slik unik familiesammensetning som her er det vel ikke sikkert at hun vil tenke at moren ikke ville være "mamma", egentlig?
Det er jo heller ikke alle adopterte som er sint fordi de ikke vokste opp hos biologiske foreldre, men takknemlige for å ha fått mulighet til å være en del av en familie som ønsket inderlig å få dem.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-15, 10:13   #23
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Går dokumentaren i reprise? Jeg vil gjerne se den.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-15, 10:13   #24
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg var tidligere veldig klar på at jeg ønsket meg barn selv om jeg ikke fant mannen i mitt liv, og hadde en plan om å få dette ordnet i Danmark. Det er en egoistisk handling, ja. Men jeg synes egentlig det samme gjelder de barna jeg nå har valgt å få sammen med mannen min. Jeg har valgt å få dem.

Og derfor ser jeg synes jeg ikke det veldig problematisk at noen velger å bære frem et barn til en homofil mann. Vi vet jo ikke noe om hvilket støtteapparat han har/ikke har rundt seg.

Hvis jeg hadde hatt lettere svangerskap, så er det tenkelig at jeg ville bært frem barn til noen som ikke kunne fått det selv. Betalingssurrogati er jeg mer betenkt rundt.

Gammel 05-05-15, 10:27   #25
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er vanskelig å ta stilling til det uten å trekke inn egne mer eller mindre velbegrunnede følelser.

Ang. å bli valgt bort, så vil jo ikke det nødvendigvis være "verre" her enn for et hvilket som helst adoptert barn.

Ang. to foreldre; at enslige kvinner drar til Danmark for å bli gravide med donorsæd blir ikke kritisert i samme grad.

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Jeg syns forsåvidt at dette er bedre enn betalt surrogati, spesielt dersom det foregår i land med stor fattigdom.

Jeg er helt uenig. Er man fattig er det lett å ta desperate valg, noe vi har sett bli tatt gang på gang. Mødre dør i barsel og etterlater seg hele familien. Mødre blir invalide. Mødre blir stuck med skadede barn som foreldrene ikke ville ha allikevel.

Jeg lander på at jeg syns surrogati er skikkelig, skikkelig problematisk.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-15, 10:31   #26
zinatara
Bør lage seg en tittel selv

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg er helt uenig. Er man fattig er det lett å ta desperate valg, noe vi har sett bli tatt gang på gang. Mødre dør i barsel og etterlater seg hele familien. Mødre blir invalide. Mødre blir stuck med skadede barn som foreldrene ikke ville ha allikevel.

Jeg lander på at jeg syns surrogati er skikkelig, skikkelig problematisk.

Er vi ikke egentlig enige da? Jeg skrev jo at jeg syns denne formen for surrogati var bedre enn de som bruker mødre fra fattige land.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-15, 10:34   #27
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mange adopterte sliter vel også med å ha blitt "valgt bort".

Og jeg syns det er en vesentlig forskjell på å donere gener gjennom sæddonasjon, og det å donere et helt svangerskap. Man blir kjent med et barn man bærer i magen, man føder det og man ser det etter fødselen. Man velger bort et barn man har hatt nær seg. Det er ikke det samme som å gi fra seg gener i en kopp, altså.

Gammel 05-05-15, 10:36   #28
Annki
Englemamma

Annki sin avatar

Medlem siden: Feb 2012
Hvor: Øvre Romerike
Annki er populærAnnki er populærAnnki er populærAnnki er populærAnnki er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Går dokumentaren i reprise? Jeg vil gjerne se den.

Det ser ut som om den går i reprise lørdag kl 14.00-15.00.

Gammel 05-05-15, 10:38   #29
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Er vi ikke egentlig enige da? Jeg skrev jo at jeg syns denne formen for surrogati var bedre enn de som bruker mødre fra fattige land.

Oj, beklager! Jeg ser jo nå at du skrev det samme som meg. Jeg trodde først at du skrev at du syns det var bedre med surrogati fra fattige land.

Gammel 05-05-15, 10:45   #30
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det ville jo vært et relativt, eh, oppsiktsvekkende standpunkt, eller?

Gammel 05-05-15, 10:48   #31
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes denne situasjonen er sammenlignbar med fedre som velger bort å ha en relasjon til barna sine selv om de bor i samme område. Og jeg tenker ikke det er noen prisverdig handling heller akkurat. Det er ikke det at far har daglig omsorg jeg reagerer på, det er det bevisste valget å ikke være forelder for barnet sitt når man er fullt ut i stand til det. Jeg blir litt småkvalm av utsagn som "gi han et barn". Det blir helt feil fokus synes jeg.

Gammel 05-05-15, 10:49   #32
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det ville jo vært et relativt, eh, oppsiktsvekkende standpunkt, eller?

Joda, kanskje her inne, men det er nok mange som mener at dette er en fin måte for fattige å tjene ganske godt med penger på. Jeg vil tro det også er en ganske vanlig tanke hos dem som benytter seg av en surrogatmor fra et fattig land.

Gammel 05-05-15, 10:50   #33
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Ja, jeg er nok FP-skjermet.

Gammel 05-05-15, 11:03   #34
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Jeg vet så sannelig meg ikke hva jeg mener. Det finnes jo flere kvinner som får barn - hvor barnefaren aldri er med i bildet - og hvor barnefaren aldri har vært planlagt inn i bildet. Jeg tror på ingen måte at menn ikke kan knyttes til barnet like mye som mor (på tross av fødsler, amming og svangerskap)

Jeg er litt her, merker jeg. Det er jo absolutt enklere for single kvinner å planlegge et barn uten at faren er involvert, enten det er via donasjon eller via en tur eller fem på byen. Og de blir jo ikke kritisert på samme måte. Surrogati for økonomisk kompensasjon syns jeg ikke noe om, men på denne måten:

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-15, 11:14   #35
Sola

Sola sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

http://www.tv2.no/a/5877864

Her er litt mer om Renate og hennes valg. Hun har vært i media flere ganger.

Jeg forstår ikke at hun klarer å gi bort barnet etter å ha båret det, det er biologisk hennes og hva når barnet etterhvert stiller spørsmål og konfronterer henne med ønsket om en mamma som er tilstede for henne i dagliglivet?

Gammel 05-05-15, 11:33   #36
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg synes denne situasjonen er sammenlignbar med fedre som velger bort å ha en relasjon til barna sine selv om de bor i samme område. Og jeg tenker ikke det er noen prisverdig handling heller akkurat. Det er ikke det at far har daglig omsorg jeg reagerer på, det er det bevisste valget å ikke være forelder for barnet sitt når man er fullt ut i stand til det. Jeg blir litt småkvalm av utsagn som "gi han et barn". Det blir helt feil fokus synes jeg.

Enig

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-15, 11:33   #37
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg synes denne situasjonen er sammenlignbar med fedre som velger bort å ha en relasjon til barna sine selv om de bor i samme område. Og jeg tenker ikke det er noen prisverdig handling heller akkurat. Det er ikke det at far har daglig omsorg jeg reagerer på, det er det bevisste valget å ikke være forelder for barnet sitt når man er fullt ut i stand til det.

Tenker du det samme om sæddonorer? Evt hva gjør dette annerledes, det at hun gjennomfører graviditeten?

Om innsigelsene er mot planlagte enforeldersfamilier, så har det jo ikke så mye med surrogati å gjøre, egentlig.

Gammel 05-05-15, 11:41   #38
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Tenker du det samme om sæddonorer? Evt hva gjør dette annerledes, det at hun gjennomfører graviditeten?

Om innsigelsene er mot planlagte enforeldersfamilier, så har det jo ikke så mye med surrogati å gjøre, egentlig.

Sæddonasjon til par er jo en ganske innkjørt behandling som jeg ikke har noen innsigelser mot. Det samme gjelder eggdonasjon til par gitt at egget er hentet ut under behandling som likevel gis.

Jeg blander nok sammen flere ting. Jeg synes ikke dette er surrogati sånn sett, dette er jo å gi bort sitt eget barn og samtidig ha kontakt med barnet, men ikke i en foreldrerolle. Det er helt ekstremt sært og jeg sliter med å finne noe som helst positivt i et sånt valg.

Jeg synes planlagte enforelderfamilier også er problematisk. ikke at det ikke kan fungere greit, men jeg synes det sikrer barna dårligere enn man burde. Jeg synes nok ikke det er på burde-være-forbudt-nivå, men på ikke-god-løsning-nivå om du skjønner.

Surrogati synes jeg er problematisk i de aller fleste tilfeller da svangerskap fortsatt er det farligste kvinner utsetter seg for og jeg ser ikke mange situasjoner der det er foretatt et helt fritt og informert valg her uten bindinger på noe plan.

Gammel 05-05-15, 11:49   #39
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Jeg er helt enig i at det kan komme til å bli problematisk for barnet at de har kontakt. Samtidig er det jo det mange donorbarn etterlyser - å kjenne til donor.

Rent emosjonelt har jeg forståelse for tankegangen om at man "gir bort sitt eget barn" når man både står for egget og bærer frem barnet, men prinsipielt blir det jo da å definere at det er "eget barn" om man gjennomfører graviditeten, mens det er "å være donor" om man bare stiller med biomaterialet.

Gammel 05-05-15, 11:54   #40
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Jeg er helt enig i at det kan komme til å bli problematisk for barnet at de har kontakt. Samtidig er det jo det mange donorbarn etterlyser - å kjenne til donor.

Rent emosjonelt har jeg forståelse for tankegangen om at man "gir bort sitt eget barn" når man både står for egget og bærer frem barnet, men prinsipielt blir det jo da å definere at det er "eget barn" om man gjennomfører graviditeten, mens det er "å være donor" om man bare stiller med biomaterialet.

Ja, men jeg synes i grunnen det er helt riktig å definere det sånn også.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:02.