Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Må beroliges

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-06-07, 22:26   #41
Left
Passiv

Standard

Sv: Må beroliges

Opprinnelig lagt inn av Canisa, her.

Jeg tror nok helt sikkert du takler det! Vi sykepleiere blir vel ikke vippet av pinnen av lus. Da er det bare å brette opp ermene og bli kvitt svineriet!

Krysser fingrene for at lusa holder seg unna!

Nå er ikke jeg fiks ferdig sykepleier enda, men nja...skeptisk!

Svar med sitat
Gammel 04-06-07, 22:58   #42
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Arken, her.

Øhm. Er dette noe "alle" gjør?

Alle som har hatt lus ihvertfal... Helst alle andre også! Hvis alle barnehage/småskoleforeldre kjemmet med lusekam hver lørdag feks så ville samtlige skoler og barnehager være lusefrie. Det er et tankekors!

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-07, 23:04   #43
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Alle som har hatt lus ihvertfal... Helst alle andre også! Hvis alle barnehage/småskoleforeldre kjemmet med lusekam hver lørdag feks så ville samtlige skoler og barnehager være lusefrie. Det er et tankekors!

Nettopp. Vi har gjort dette hver fredag Men sklidd ut i det siste helt til vi fikk beskjed om at det var i bh.
Det er så lett å forebygge men få gidder. Synd.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-07, 23:07   #44
Noba
🎈

Noba sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Er det en egen kam som skal brukes eller duger en hvilken som helst kam? Jeg er litt naiv skjønner jeg for vi fikk med hjem et skriv fra barnehagen om at det var lus hos noen barn, men jeg leste det ikke "for Lillemor klør seg jo ikke i hodet så hun har jo ikke lus"... Det var et tettskrevet A4 ark med info på begge sider, så jeg skjønner det må være litt av et regime man skal gjennom..

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-07, 23:07   #45
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Min eldste datter er lyshåret. Jeg sjekket henne for lus, men fant ikke noe egg. 2-3 dager etterpå klødde hun veldig i hodebunnen og jeg skulle ta en titt igjen. Da kravlet det mange lus i hodebunnen..... da fikk jeg PANIKK!!!
Det var første gang.

Nå er jeg helt rolig. I forhold til det. Andre gang hun fikk lus i håret ble hun ikke kvitt det etter to lusekurer. Da fikk jeg et naturprodukt hos frisøren min. Det hjalp. Det var et dansk merke.

Takk da fikk jeg panikk igjen. Og jeg som trodde at den intense kammingen skulle berolige meg.

"Nelle på vei til badet for å vaske håret for andre gang i dag og kamme for 5 gang"

Gammel 04-06-07, 23:08   #46
Michelle
X First Lady

Standard

Opprinnelig lagt inn av noba, her.

Er det en egen kam som skal brukes eller duger en hvilken som helst kam? Jeg er litt naiv skjønner jeg for vi fikk med hjem et skriv fra barnehagen om at det var lus hos noen barn, men jeg leste det ikke "for Lillemor klør seg jo ikke i hodet så hun har jo ikke lus"... Det var ett tettskrevet A4 ark med info på begeg sider, så jeg skjønner det må være litt av et regime man skal gjennom..

Du får tak i lusekam på apoteket. Jeg kammer både i tørt og vått hår. Før og etter vask av håret.
En slik kam burde alle ha.

Gammel 04-06-07, 23:09   #47
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sjekke for lus kan man gjøre uten kam... Kjemming ER effektivt! Hvis ikke du har funnet lus eller egg med vått hår/balsam så HAR hun ikke lus altså. Helt sikkert!

Gammel 04-06-07, 23:20   #48
Michelle
X First Lady

Standard

Sjekke for lus kan man gjøre uten kam... Kjemming ER effektivt! Hvis ikke du har funnet lus eller egg med vått hår/balsam så HAR hun ikke lus altså. Helt sikkert!

Tuuusen takk. Kanskje jeg nå får sove i natt.

Kammet igjen med balsam i håret nå men jeg har ikke lupe. Kan jeg ha unngått å se den evnt. uinviterte gjesten da?. Holder kammen opp mot lyset.

Gammel 04-06-07, 23:25   #49
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Standard

Nei. Du kjenner lusa på gangen.

Til og med min halvblinde mann klarte å se lusen. Men ikke eggene.

Lusen er jo faktisk ganske stor. Og lus som har sugd blod er rødbrun på farge og synes LETT mot hvit bakgrunn!

Gammel 04-06-07, 23:29   #50
Michelle
X First Lady

Standard

Nei. Du kjenner lusa på gangen.

Til og med min halvblinde mann klarte å se lusen. Men ikke eggene.

Lusen er jo faktisk ganske stor. Og lus som har sugd blod er rødbrun på farge og synes LETT mot hvit bakgrunn!

Takk igjen. Har snart ikke hår igjen for det har gått igjennom mye de siste dagene med vask og kamming flere ganger pr dag.

Gammel 05-06-07, 00:00   #51
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har kammet dann og vann, men det har ikke bare vært i vått hår. Det har jeg faktisk ikke visst om. :noterer:

Gammel 05-06-07, 07:26   #52
Frances
Lykkelig naiv

Frances sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Frances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Tips: Hva om du lager et lite skriv selv, med enkle tips om hvordan forebygge. Ta det med i barnehagen og be om/forlang at de henger det opp.

Gå på apoteket. Der har de fine informasjonsbrosjyrer med artige bilder og lettskrevet tekst. Jeg tok med ett par av disse og ga til barnehagen. Jo mer lettfattelig, jo mindre panikk!

Frances er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-07, 09:59   #53
Michelle
X First Lady

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Tips: Hva om du lager et lite skriv selv, med enkle tips om hvordan forebygge. Ta det med i barnehagen og be om/forlang at de henger det opp.

Polyanna - løsningsorientert

Det er allerede laget et flott infoskriv fra kommunenhelsetjensten som normalt leves ut når det oppstår lus i skole og barnehage i nærområdet.
Dette leverte ikke barnehagen ut denne gangen men satte opp plakat på ytterdøra med diverse råd.

Tviler sterkt på at noen stiller seg opp midt i utgangsdøra for å studere råd..
Da er det bedre at det deles ut til hver enkelt.
Nevnte dette infoskrivet til barnehagen i går ettermidag og de skulle finne dette frem.
Jeg nevnte også at de måtte snakke med de som ikke var norsktalende for å forsikre seg om at de forstod hva de skulle gjøre. Det er en god del fremmedkulturelle barn denne bh.

Gammel 05-06-07, 10:18   #54
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det enkleste hadde antagelig vært en "plakat" med veldig enkel, stor tekst og et bilde, et sted der alle kan lese det:

"NB!

For å forebygge mot lusesmitte er det viktig at alle barn kjemmes med lusekam en gang i uka, i VÅTT hår, gjerne med balsam i håret. Lusekam får kjøpt på apoteket"

Kanskje barnehagen til og med kunne investert i en bunke lusekammer og delt ut.

Gammel 05-06-07, 10:21   #55
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Da skal jeg jammen stikke ut og skaffe en lusekam.
Det store prosjektet blir å få lov til å bruke den i håret til poden. Han er ikke særlig begeistret for å blir tafset i håret, og enda mindre glad i å få vasket det.

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-07, 10:23   #56
Frances
Lykkelig naiv

Frances sin avatar

Frances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nelle, her.

Dette leverte ikke barnehagen ut denne gangen men satte opp plakat på ytterdøra med diverse råd.

Tviler sterkt på at noen stiller seg opp midt i utgangsdøra for å studere råd..
Da er det bedre at det deles ut til hver enkelt.

Hvorfor tviler du på det? Er det for liten plass i utgangsdøra, eller tror du at foreldrene i barnehagen synes det er ekkelt å vise interesse for nyttig og generell informasjon?

Frances er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-07, 10:37   #57
Michelle
X First Lady

Standard

Opprinnelig lagt inn av Frances, her.

Hvorfor tviler du på det? Er det for liten plass i utgangsdøra, eller tror du at foreldrene i barnehagen synes det er ekkelt å vise interesse for nyttig og generell informasjon?

Fordi det er mye trafikk ved denne døra og liten plass ja og det tar tid å lese allt som står med svært små skrift.
Dessverre er det ennå noen som forbinder det å ha lus med skam og endog noen som tror at det har noe med urenslighet å gjøre.
Enda er det endel uvitenhet.
Mange tror at det er bare å bruke en lusekur og ferdig med det. Endel tyr til kuren når et annet medlem i familien har lus.
Det er kun de med "påvist" lus som skal bruke denne kuren. Mange har misbrukt dette og derfor virker den ikke så godt som den burde.

Da vil jeg tro at det fungerer bedre å levere ut et detaljert skriv til alle hvor man i ro og mak kan lese og studere selv. Slik har det blitt gjort før i denne bh og gjøres ved andre barnehager og skoler.

Gammel 05-06-07, 12:22   #58
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

*vurderer å barbere jenta mi*

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-07, 13:31   #59
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Arken, her.

Det store prosjektet blir å få lov til å bruke den i håret til poden. Han er ikke særlig begeistret for å blir tafset i håret, og enda mindre glad i å få vasket det.

Man kan prøve å gjøre det mens de sover. *erfaren*

Gammel 05-06-07, 13:33   #60
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nelle, her.

Fordi det er mye trafikk ved denne døra og liten plass ja og det tar tid å lese allt som står med svært små skrift.
Dessverre er det ennå noen som forbinder det å ha lus med skam og endog noen som tror at det har noe med urenslighet å gjøre.
Enda er det endel uvitenhet.
Mange tror at det er bare å bruke en lusekur og ferdig med det. Endel tyr til kuren når et annet medlem i familien har lus.
Det er kun de med "påvist" lus som skal bruke denne kuren. Mange har misbrukt dette og derfor virker den ikke så godt som den burde.

Da vil jeg tro at det fungerer bedre å levere ut et detaljert skriv til alle hvor man i ro og mak kan lese og studere selv. Slik har det blitt gjort før i denne bh og gjøres ved andre barnehager og skoler.

Helt enig med deg Nelle. Slike ting bør deles ut med skikkelig informasjon. Det bør også, helst, deles ut på andre språk også dersom man har foreldre som kanskje ikke mestrer det norske skriftspråket så godt.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:36.