Sv: Media skaper fordommer?
Opprinnelig lagt inn av Sweetie, her.
Interessant artikkel. Jeg leste den og tenkte at det kanskje kom noen meninger fra forskeren om _hvordan_ barnehagepersonalet konkret skulle snakke om dette. Og så slo det meg, må de virkelig ha fokus på det? I barnehagene her jeg bor er det noen ganger flertall av ikke-hvite barn og voksne, uten at hverken de hvite barna eller de ikke-hvite barna ser ut til å ha noen bevissthet rundt det. Sønnen min har ikke referert til andre barn ved å bruke hudfargen deres. Hvorfor skal barna allerede i barnehagen gjøres bevisst på en "forskjell" som egentlig ikke er der, i deres øyne? Det er like naturlig for dem at man har forskjellig hårfarge, uten at noen foreslår at vi må begynne å snakke om rødhårede i barnehagen... Jeg tror altså ikke at det er på den måten man forebygger fordommer, men heller ved å alltid være inkluderende.
Men dette er kanskje en spinoff fra tema (sorry) 
Jeg forstår artikkelen som at det er de voksne i barnehagen som bør bli mer bevisste på hvordan de forholder seg til barn med ulik etnisitet, ikke at de skal snakke masse med barna om det. Nettopp fordi vi voksne ikke er så fargeblinde som vi ofte ønsker å være.