Sv: Skal du bo der du bor nå til du "bæres ut"?
Opprinnelig lagt inn av Esme, her.
Det er litt på siden dette, men studiee har vist at de som flytter tidlig inn i boliger som er tilrettelagt for eldre, de faller fortere i funksjon. Det er faktisk bra for en, til en viss grad i det minste, å bo i et hus hvor man må gå i trapper, jobbe i hagen etc.
Det er et av mine argumenter også. Vi bor i en vei som blei etablert helt på begynnelsen av 70-tallet, og her er omtrent halvparten ny generasjon småbarnsforeldre og halvparten veletablerte pensjonister. Pensjonistene er nesten uten unntak spreke, aktive folk som går i skogen, holder på i hagen og holder seg i vigør. Jeg hadde syntes det var virkelig trist om disse solgte for "å gjøre plass til barnefamilier" og satte seg til å hvile ut i en leilighet, både for miljøet i veien og dermed både vår og deres egen skyld.
Jeg skal sikkert ha en mer lettstelt hage når jeg blir riktig gammel, men jeg skal da alltids klare å putle rundt i noen bed, mens teknologien sørger for plenklipp. Men nå har jeg aldri bodd i leilighet, sett bort fra en hybel jeg vantrivdes veldig på, og hver gang jeg kjører forbi blokker og leilighetskomplekser priser jeg meg lykkelig over at jeg slipper å bo i et sånt lite bur, med de andre kaninene... Så folk må gjerne være forskjellige, men jeg har ikke mål om å ha det lettstelt, heller å få ha helse til å takle det jeg har lengst mulig. Jeg kommer nok til å strekke meg litt for at foreldrene mine skal få beholde sitt hus med hage lengst mulig også.