|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Tankefull
|
![]() Sv: Vil man få servert kjøtt som ikke er halal hos muslimer?Ben skrev det bra.
![]() |
#22 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Re: Sv: Re: Vil man få servert kjøtt som ikke er halal hos muslimer?
Vi kan selvfølgelig det. Vi bor jo i tillegg midt i et område hvor halal er lett tilgjengelig. Det har bare ikke blitt sånn. Særlig siden det er så mye godt å lage uten kjøtt også.
![]() |
![]() |
#23 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Vil man få servert kjøtt som ikke er halal hos muslimer?Herremannen har en god kompis som spiser halal. Spiser han hos oss, forventer han ikke halal-kjøtt; han spiser det han kan av maten (er det et planlagt besøk lager vi noe han kan spise alt av, er det uplanlagt finner han ut av det). Spiser Herremannen hos kompisen, forventer han ikke ikke-halal, men spiser det han får. Han har ingen problemer med å spise halal-kjøtt, og synes generelt maten han får er kjempegod. Jeg har ingen skrupler med dette av dyrevernsmessige hensyn heller siden jeg vet at slaktereglene i Norge er like for halal- og ikke-halalslakt.
![]() |
#24 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Vil man få servert kjøtt som ikke er halal hos muslimer?Jeg syns jo egentlig at det er noe skikkelig tull med religiøst velsignet kjøtt uansett hvilken religion det måtte gjelde, og ville ideelt sett ikke at det skulle fins eller være en problemstilling i det hele tatt. Men jeg lager ikke noen sak ut av det, og har garantert spist halalkjøtt med god appetitt mange ganger uten å tenke over det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Prematurmamma
|
![]() Sv: Re: Sv: Re: Vil man få servert kjøtt som ikke er halal hos muslimer?
Ja bevares! :elsker å spise hos veganske Dixie:
![]() |
![]() |
#26 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Vil man få servert kjøtt som ikke er halal hos muslimer?I Norge er halalkjøttet nøyaktig det samme som alt annet kjøtt, det er bare lest en bønn over det. Det er virkelig ingen big deal, verken for dyr eller mennesker. Jeg syns jo den bønnen er tull, men det gjør jo ingen forskjell for verken dyret, meg eller kjøttkvaliteten.
![]() |
#27 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Vil man få servert kjøtt som ikke er halal hos muslimer?
En jeg har jobbet sammen med påstår at halalpølsene er mye bedre enn de vanlige grillpølsene. Jeg brukte forresten mye tid på å overbevise de andre jeg jobbet sammen med at det ikke var farlig om også de ikkemuslimske ungene spiste av lapskausen med halalpølser i om det var mer igjen.
![]() |
#28 |
can-jur
|
Det er faktisk ikke sant. Vi importerer både Halal og Kosher. Som ikke er slaktet etter norsk standar. Men norskt Halal kjøtt har ingen andre forskjeller enn en bønn og at slakteriet er ikke brukes til å slakte gris.
![]() |
![]() |
#29 |
can-jur
|
Neida. Ca 4% slaktes Halal. Av de 4% er det bittelitt som blandes i ikkehalal produkter. Dog kun farseprodukter.
![]() |
![]() |
#30 |
Glamorøs
|
OK, jeg ser jeg var uklar. Det jeg mener er at slaktemetoden i Norge er ikke av en annen standard, om det er halal eller ikke. Forskjellen ligger i den lille bønnen.
![]() |
#31 |
can-jur
|
Jada. Jeg har bare hatt denne diskusjonen ca 1000 ganger og det er viktig (for noen) at norske kyllinger ikke slaktes Halal som standar. Det gjør de derimot i Sverige og Danmark. Jeg spiser gjerne Halal som er norsk. Kosher og halal fra andre land styrer jeg i teorien unna. Det er en barbarisk slakte metode.
![]() |
![]() |
#33 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() |
Det stemmer ikke. Det jeg spurte om er om vi stiller samme krav til at andre skal tilpasse seg våre behov som vi stiller til oss selv om å tilpasse oss andres behov. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Bedreviter
|
Strengt tatt spurte du ikke om det. Du spurte om du kunne forvente å få ikke-halalkjøtt hos muslimer, og du antydet at man (muslimer) ved å servere halalkjøtt ikke er villig til å tilpasse seg andre mennesker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Jeg har få krav når jeg er på besøk hos noen og opplever sjelden at gjester har krav hos oss? I morgen har jeg invitert en familie hit på frokost og jeg vet at to av dem ikke tåler gluten og melk. De krever ingenting og spurte om de skulle ta med noe, men jeg baker brød og kjøper havremelk. Fordi jeg har lyst og fordi jeg ønsker at de skal føle seg velkommen hos oss.
![]() |
#36 |
Glamorøs
|
For noe tull. Du skrev at halalslakt var dyreplageri, noe som ikke stemmer. Og om det virkelig hadde vært grunnen til at du ikke ønsket å spise halalkjøtt hadde du svart "Åja, det visste jeg ikke. Så fint!" også hadde det ikke vært noen mer grunn til å diskutere det hypotetiske spørsmålet ditt.
![]() |
#37 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() |
Det stemmer for de som spiser norsk halalkjøtt. Det finnes også noen som drar langt for å finne importert halalkjøtt da det norske ikke er ihht islamske regler. For det importerte kjøttet kan man ha bekymringer ift dyrevelferd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Bedreviter
|
Og det kan man jo, som Tally sier, ha for mye importert kjøtt, enten det er halal eller ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() Sv: Vil man få servert kjøtt som ikke er halal hos muslimer?Jeg har fått servert ikke-halalslaktet kjøtt på middag hos muslimer. De spiste det selv også. :datapunkt:
![]() |
|
|