Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Mat av ville planter

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-05-15, 10:39   #1
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat av ville planter

Jeg lagde rosegelè og rosesirup i fjor sommer. Geleèn ble ekstremt populær som tilbehør til ost hos mine venner som liker slikt, og sirupen bruker jeg overalt der sirup kan brukes.

Gammel 27-05-15, 10:52   #2
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Dette minner meg på at jeg ønsker meg en "spile" - jeg vet ikke hva det heter på norsk, men kanskje noen her gjør det? Det er en sånn liten rør-dings som man setter inn i et tre for å tappe sevje. Har det noe norsk navn? Kan man få kjøpt det noe sted?

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-15, 11:10   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Dette minner meg på at jeg ønsker meg en "spile" - jeg vet ikke hva det heter på norsk, men kanskje noen her gjør det? Det er en sånn liten rør-dings som man setter inn i et tre for å tappe sevje. Har det noe norsk navn? Kan man få kjøpt det noe sted?

Tappeplugg heter det. Du får bl.a. kjøpt det her, ser det ut til.

Om du f.eks. vil tappe bjørkesaft skjærer du bare av en grein og stapper i en flaske. Du trenger ikke tappepluggen.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-15, 11:20   #4
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Om du f.eks. vil tappe bjørkesaft skjærer du bare av en grein og stapper i en flaske. Du trenger ikke tappepluggen.

Åh, fantastisk! Tusen takk!

Gammel 03-03-16, 13:52   #5
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Standard

Jeg har fått 2 tappeplugger til jul av mannen min. Gleder meg til å teste ut om ikke lenge, når våren er her.

Gammel 03-03-16, 13:59   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Jeg har fått 2 tappeplugger til jul av mannen min. Gleder meg til å teste ut om ikke lenge, når våren er her.

Så gøy! Hold oss oppdatert, da!

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-16, 14:04   #7
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Standard

Så gøy! Hold oss oppdatert, da!

Ja! Men det er vanskelig å finne et brukbart lønnetre. Bjørk er greit, det har vi på hytta, men da trenger jeg jo ikke tappepluggen...

Gammel 25-05-16, 23:18   #8
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg lagde rosegelè og rosesirup i fjor sommer. Geleèn ble ekstremt populær som tilbehør til ost hos mine venner som liker slikt, og sirupen bruker jeg overalt der sirup kan brukes.

Har du "oppskrift" eller beskrivelse av fremgangsmåte?

Var på Kreta i fjor og finn servert yoghurt med smak av rose. Det er noe av den beste yoghurten jeg har smakt. Hvis jeg får ordnet med sirup eller no slikt så kan jeg kanskje greie å lage noe i nærheten ( det funka ikke med rosevann fra flaske)

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-16, 08:56   #9
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

Har du "oppskrift" eller beskrivelse av fremgangsmåte?

Var på Kreta i fjor og finn servert yoghurt med smak av rose. Det er noe av den beste yoghurten jeg har smakt. Hvis jeg får ordnet med sirup eller no slikt så kan jeg kanskje greie å lage noe i nærheten ( det funka ikke med rosevann fra flaske)

Jeg brukte denne oppskrifta på gelè

http://gryskjokken.no/2012/08/rosegele/

Til sirup kokte jeg bare ned rosevannet med sukker til passe konsistens.

Gammel 26-05-16, 12:47   #10
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Standard

Jeg var på kurs i helga, og der laget vi mye rart av mange forskjellige planter. Vi brukte ryllik, smørbukk, granskudd, brennesle, døvnesle, skvallerkål, forskjellige blomster, løvetannblomster og -blader, spansk kjørvel, kvann, geitrams og sikkert mye mer. Vi spiste oss stappmette på utrolig mye god mat.

Hjemme har jeg laget pesto av ramsløk, og tørket ramsløk. Jeg har forvellet og frosset brennesle og skvallerkål. Jeg har prøvd geitrams og marikåpe. Det er så moro.

Og forresten har jeg tappet bjørkesaft i år, og lønnesevje som jeg kokte inn til sirup. Det var et artig påskeprosjekt på hytta - skal gjentas.

Sist redigert av banana : 26-05-16 kl 13:23.
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:01.