|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#42 |
|
Skal rømme
|
Sv: Unge utenfor arbeidslivet - NAVereJeg tror det holder på å bli større forskjeller i dagens samfunn. Jeg tror det istedet for å være "likt fordelt utover" så blir det en "vinner-gruppe" og en "taper-gruppe". Vinnerne er de med høy utdannelse, god helse og alle muligheter, og disse kommer typisk fra familier der også foreldrene har høy utdannelse og god helse. Taperne er de som kommer fra familier med lavere nivåer av ressurser, de som har det mer i fingrene enn i hodet og også de som kanskje ikke har evner nok til annet enn helt enkle jobber. Jeg tror mye av dette starter med at det knapt finnes enkelt, ærlig arbeid lenger. Selv butikkjobb er jo vanskelig å få nå, i allefall i sentrale strøk.
|
|
|
#43 |
|
By the Sea
|
Sv: Unge utenfor arbeidslivet - NAVere
Jeg er så enig med deg. Jeg blir så utrolig irritert når jeg hører ungdommer prate om "kassa på Rimi", som om det er det verste som kunne skje en.
Selv om du ikke gjør det, så finnes det nok av folk som gjør. Det finnes mange som polerer litt for selvsentrert på sin akademiske bakgrunn, og mange unge hører voksensnakk hjemme hvor budskapet er at en høyere utdanning er den eneste veien til et godt liv.
Og dette.
|
|
|
#44 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Unge utenfor arbeidslivet - NAVereHvorfor i alle dager er det mer status å jobbe i en økonomiavdeling eller som markedsanalytiker kontra snekker og rørlegger? Det er ikke sånn at alle med utdannelse etter videregående har dødsfete lønninger og susende karrierer. Gutten i artikkelen liker å skru på bil, bli bilmekaniker da. Holdninger om at mastergrad er eneste vei gjør at andre, helt normale og gode yrker får lavstatus og slik blir unge såkalte tapere eller?
|
|
|
#45 |
|
maler
|
Sv: Unge utenfor arbeidslivet - NAVereDet er dette med lærlingeplasser også som er et nåløye endel av de som tidligere hadde "enkle jobber" ikke passerer. Hovedsaklig fordi de ikke greier enkle ting som å møte på jobb og gjøre en innsats. Jeg lurer av og til på hvorfor det er så vanskelig for endel ungdom. Er det fordi det alltid finnes et sikkerhetsnett? Er det veldig mye mer sånt nå eller var det andre utveier før?
|
|
|
#46 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Unge utenfor arbeidslivet - NAVereEn del av de jeg kjenner på min egen alder som har falt utenfor tror jeg ville fått mer hjelp på skolen i dag, og kanskje også en diagnose. |
|
|
|
|
|
#47 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Unge utenfor arbeidslivet - NAVereHelt ærlig, når de har slike holdninger som dette
da bør de ikke få en krone. Lett å sjekke er det også. Tilby dem helt ærlig, redelig arbeid og se om det tar det. Det burde finnes et arsenal av passende jobber i alle kommuner. Gatefeiing, klipping av gress, vaktmesterassistent. En "arbeid for trygd"-ordning, rett og slett. For de unge.
|
|
|
#48 |
|
etterpåklokest
|
Jeg er også redd for at forskjellene i samfunnet vårt øker og vil fortsette øke. Og at dette forsterkes veldig av en voksende, utdannet middelklasse som skal kjøpe seg ut av alt som er kjedelig. Jeg tror at flere av oss burde vaske gulvene våre sjøl, vedlikeholde hyttene våre sjøl og male husene våre sjøl (eller få ungene våre til å gjøre det), blant annet for at de manuelle arbeidsoppgavene skal ha status som noe annet enn "noe kjedelig som de andre kan gjøre". |
|
|
|
|
|
#49 |
|
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
Han ville ikke blande hobby og yrke. Så nei. Ikke sant.
|
|
|
#50 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Unge utenfor arbeidslivet - NAVereHar vært på et arrangement i ettermiddag med klassen. Mor til en av jentene er helsesøster på ungdomsskole og kunne fortelle om det økende presset ungdommene opplever, om de psykiske plagene mange får og om forventningene de setter til seg selv og føler at andre har til dem. "Alle", selv de som ikke er skoleflinke skal minst bli lege, noe annet duger ikke. Ingen vil gå på det som før het yrkesskolen og bli frisør, hjelpepleier og slike yrker.
|
|
|
#51 |
|
Leser
|
Tja, dette har i alle fall eksistert en gang i tiden, men jeg tror ikke det fungerer? Jeg har barn som er for unge til å ha prøvd å få seg sommerjobb (eldste er 13), men de jeg kjenner med eldre barn sier det er veldig vanskelig å få seg denne typer jobber. Nå er jo det en digresjon som ikke akkurat har noe med det du tenker på (regner med at du tenker på at det må settes krav opp mot trygden, på generell basis heller enn akkurat type jobb)
|
|
|
#52 |
|
Rockesøster
|
Dette. (Kilde: youtube.com)
|
|
|
#53 |
|
Dragedytteren
|
Sv: Unge utenfor arbeidslivet - NAVereJeg lurer på hvor reelle disse holdningene egentlig er. Det er sikkert lettere å si "jeg gidder ikke ta hvilken som helst jobb" enn "jeg er livredd for ikke å klare jobben og få flere nederlag", særlig i en setting hvor alle kan lese det. Da er det kanskje bedre å framstå som tøff og stor i kjeften, enn liten og sårbar.
|
|
|
#54 |
|
Glamorøs
|
Sv: Unge utenfor arbeidslivet - NAVereCelebelen, det tenkte jeg også. Det er lett å gå inn i en forventet rolle når man blir intervjuet slik. Det leste jeg endel om i forhold til statistiske undersøkelser da jeg studerte. Grupper som allerede føler seg stigmatisert bidrar ytterligere til stigmatiseringen selv ved å nærmest på ubevisst trass svare som forventet.
|
|
|
#55 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Unge utenfor arbeidslivet - NAVereÅ kutte barnetrygd og andre trygdeytelser tror jeg virkelig ikke er løsningen her. Problemet med at forskjellene øker har mye med at det ikke lenger er noen få som er styrtrike, men svært mange og at mye vil ha mer. |
|
|
|
|
|
#56 |
|
Halloen!
Jeg lurer også på det, og tror du har rett i at sikkerhetsnettet er for finmasket. Om man ikke møter på en jobb, er det det bare å legge seg tilbake i senga og vente på at skole/rådgiver eller hvem det nå er skal prøve å finne noe annet som passer bedre/som er nærmere/som starter senere på dagen etc.
Også et godt poeng. Og så er det jo ikke slik at "noen har det i hodet og noen i hendene." Noen er heldige og har det begge steder, og noen sliter med det meste, dessverre. |
|
|
|
|
|
#57 |
|
Nek er allrighte dyr
Sv: Unge utenfor arbeidslivet - NAVereEr det ikke sånn at NAV stiller krav til at du søker jobber og at du ikke kan si nei til flere enn 3 jobber uansett relevans? Og at de kan kreve at du flytter på deg. Det er heller ikke sånn at det er lett å få uføretrygd. Det å kutte i ytelser fordi noen snylter er ikke en særlig solidarisk tanke mht til alle som virkelig trenger det. Men å stille krav og tenke nytt mht å få langtidsledige og unge ut i jobb og i aktivitet er nødvendig. Så en artikkel om et NAV område som ansatte personer med annen yrkesbskgrunn i stillinger som tradisjonelt sett var besatt av sosionomer etc, de mente det hadde god effekt for veiledning og hjelp til arbeid.
|
|
|
#58 |
|
Halloen!
Sv: Unge utenfor arbeidslivet - NAVereJeg skjønner fremdeles ikke hvorfor behovsprøvd barnetrygd blir sett på som "kutt i ytelser til de som trenger det", altså. Og jeg har lest artikkelen til noen. |
|
|
|
|
|
#59 |
|
Nek er allrighte dyr
Sv: Unge utenfor arbeidslivet - NAVereNei, der er jeg enig med deg. Men mener å ha hørt at det å administrere en behovsprøvd ordning koster mer enn nåværende.
|
|
|
#60 |
|
Nek er allrighte dyr
|
![]() |