Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Kjeks som egner seg til figurformer?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-10-09, 20:12   #1
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjeks som egner seg til figurformer?

Er det noen som har en grei oppskrift på kjeks som egner seg til å lage figurer av? Pepperkaker er liksom så veldig julete, men jeg har masse fine former som kunne egne seg til bursdager og andre anledninger også. Det bør altså være en deig som er lett å kjevle og stikke ut figurer av, og som ikke hever seg mye eller renner utover når den stekes.

Gammel 24-10-09, 20:13   #2
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjeks som egner seg til figurformer?

Nigella har en oppskrift på ostekjeks, jeg tror hun pleier å bruke fotformer på dem.

Skal se om jeg får googlet dem frem.

Her: http://nami-nami.blogspot.com/2007/1...eesy-feet.html

Gammel 24-10-09, 20:13   #3
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

ostekjeks - men det er kanskje ikke så barnevennlig igjen?

Gammel 24-10-09, 20:14   #4
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Både salte og søte oppskrifter er av interesse. Ostekjeks høres veldig godt ut.

Gammel 24-10-09, 20:15   #5
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Jeg har brukt former på brøddeig og pizzadeig, det funker det.

Gammel 24-10-09, 20:17   #6
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Jeg har brukt former på brøddeig og pizzadeig, det funker det.

Ja, det har jeg også gjort, og det blir morsomme rundstykker av det, men det blir ikke helt det samme - lite egnet til fine detaljer og sånt.

Gammel 24-10-09, 20:26   #7
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nigella har en god oppskrift på regnværskjeks, ikke så fryktelig søte og veldig lette å kjevle og håndtere. Det er litt mandler i, så vi kan dessverre ikke lage dem lenger på grunn av allergi, men jeg skal se om jeg finner oppskriften.

(Tror forresten jeg har laget dem uten mandler også når jeg tenker meg om, det gikk det også men de er bedre med).

Sist redigert av Filifjonka : 24-10-09 kl 20:38.
Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-09, 20:27   #8
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fant, jeg fant:

175 g mykt, usaltet smør (jeg pleier å bruke vanlig)
200 g fint, brunt sukker
2 egg
1/4 ts mandelekstrakt (kan sløyfes) (jeg har aldri brukt det)
350 g hvetemel (+mer ved behov)
50 g malte mandler
1 ts bakepulver
1 ts salt

Sett stekeovnen på 180 grader.
Pisk smør og sukker til en mousseaktig masse. Pisk så inn egg og evt. mandelekstrakt.
Bland mel, malte mandler, bakepulver og salt i en annen bolle. Tilsett gradvis det tørre i smør/eggeblandingen og bland forsiktig, men godt. Del deigen i 2 emner og kjevle til tykke leiver. Pakk i plastfolie og la dem hvile i kjøleskapet minst en time.
Strø mel på bakebordet og ta den ene leiven ut av kjøleskapet.
Kjevle til ca 1/2 cm tykk, stikk ut figurer og stek i 8-12 min til de er lyst gylne i kantene, men ellers ganske bleke.
Kan dekoreres med melisglasur, men jeg syns de er best uten.

Sist redigert av Filifjonka : 24-10-09 kl 20:33.
Gammel 24-10-09, 20:34   #9
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I hit the mother lode, her var det mange cookie-oppskrifter velegnet for kakekuttere! Jeg har tenkt på å gjøre det selv, jeg har en bakebok hvor hun har pyntet store cookies som er skjært ut med kakekuttere og pyntet med fondantglasur, og de er så pene!

Gammel 24-10-09, 20:37   #10
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De var fine Esme!

Jeg har ingen gode oppskrifter, men jeg kan bekrefte at Padda har mange kule former. De bør brukes oftere en bare til jul.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-09, 20:39   #11
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Oi, kjempefine, Esme, takk! Og takk, Maxi, jeg mente å huske at du hadde en Nigellaoppskrift du nevnte en gang.

Gammel 16-04-11, 18:19   #12
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Henter fram denne igjen. Noen som har en oppskrift til sjokoladekjeks som kan kjevles og stikkes ut?

Gammel 16-04-11, 21:58   #13
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Jeg har noen her, Zoë: http://www.foreldreportalen.no/forum/blog.php?b=11324

Gammel 16-04-11, 22:00   #14
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tusen takk!

Gammel 16-04-11, 22:25   #15
Nip
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

http://ninabakke.blogspot.com/2011/04/mandelkjeks.html

Mandelkjeks, disse er ganske tjukke, men det går sikkert og lage de tynnere.

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-11, 11:51   #16
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har gjort dette med havrekjeks med stort hell. Har dessverre ikke oppskriften - det var en tilfeldig sak jeg fant på nettet.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-15, 13:42   #17
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Er det noen som har lagret de regnværskjeksene og vet om de holder seg noen dager? Her har de stort sett blitt spist opp samme eller neste dag tror jeg, så jeg ble usikker.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:23.