Sv: Hva er vold?
Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.
Hvorfor er det drøyt å forvente at man skal gjøre en vurdering før man sender en bekymringsmelding? Det syns ikke jeg. Jeg har forøvrig ikke sagt at man skal ha som utgangspunkt at barnet skrøner, eventuelt forteller veldig unyansert, men at man skal ha det med i vurderingen.
Mitt barn skrønte, og derfor vet jeg at det skjer. Barnehagen skjønte det også.
Barnehagen skjønte vel det fordi ungen virker veltilpasset og happy. Si at hun ikke var det. Men redd, nervøs, skvetter unna når folk blir småirritert, klenger og gråter når mor kommmer.
Og så forteller barnet at mor har slått det veldig hardt med håndkle.
Uansett. Jeg tenker nok at barnehage har mindre egeninteresse å melde en bekymring som er totalt grunnløs enn en mor har til å bagatellisere at hun gikk over streken til barnet sitt.
Uten å mistenke folk for alt mulig, men det er da virkelig en kortslutning å tenke at moren her er den som er urettmessig part. Å tenke "men jeg har da også småkjeftet på barn og hva om jeg hadde blitt meldt?" er en kortslutning. Dere aner ikke om det er sammenlignbare situasjoner, det som denne moren har fått påtaleunnlatelse for og hva dere tenker dere har gjort.
Derfor kan man rett og slett ikke tenke denne veien "jeg har også ristet barn" -> hun har sikkert gjort det samme som meg -> derfor er moren uskyldig.