|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#201 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Å velge en partner med lik bakgrunnDa jeg studerte (på en vitenskapelig høyskole ... som det het i gamle dager), så var det en del medstudenter som tok sosiologi, sosialantropologi osv. grunnfag og brukte dette som valgfag på skolen vår. De jeg kjenner godt leste en uke eller to, og karakterene ble nok ikke de beste. Men de fikk godkjent valgfaget sitt.
|
|
|
|
#202 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Å velge en partner med lik bakgrunnJeg har vekttall både innenfor realfag, samfunnsvitenskapelige fag og språk - og jeg syns ikke at realfag var spesielt mer krevende enn noe annet, noe min flunkende blanke B i matematikk tilsier. Jeg tok realfag nærmest som et veddemål, for å bevise at det ikke var vanskeligere med realfag enn med humaniora (herregud så irriterende realfaglærere kan være altså, de tror de er så mye glupere enn språklærere) - og for meg så gikk det rimelig greit. Jeg satset for å klare en B og det fikk jeg. Hadde ikke hatt matte eller jobbet med noe realfagsrelatert på 16 år da jeg tok eksamen. Jeg jobbet mye med oppgaveløsning, og jeg kjøpte ei tjukk innføringsbok i matte beregnet for vgs-elever, den gav meg nødvendige grunnkunnskaper til å forstå resten. |
|
|
|
|
|
#203 |
|
Textrovert
|
Sv: Å velge en partner med lik bakgrunnBluen: Jo, jo. Men man må dog være litt over "Una cerveza, por favor" og ha lest litt mer enn Kjærlighet i koleraens tid for å stå på spansken, altså.
|
|
|
#204 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Å velge en partner med lik bakgrunnJeg klarte å få dårlig karakter i det faget jeg syntes var lettest. Tok for lett på det kanskje. Husker jeg leste og tenkte "yeah, yeah, blablabla". |
|
|
|
|
|
#205 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Å velge en partner med lik bakgrunnDet er jo også noe med kontekst. Det letteste faget jeg har tatt var noen vekttall i grunnleggende markedsføring på NHH, på kveldstid ved siden av full jobb. Det betyr jo ikke at jeg innbiller meg at siv.øk. er et enkelt studium.
|
|
|
#206 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Å velge en partner med lik bakgrunnDet var for øvrig også de mest relevante vekttallene jeg har tatt for den jobben jeg faktisk har.
|
|
|
#207 |
|
Glamorøs
|
Sv: Å velge en partner med lik bakgrunnSå kommer det jo litt an på hva man har i bagasjen fra før av også. Jeg tok en utdannelse i noe jeg hadde jobbet ti år med, så selvfølgelig kunne jeg får god karakter i noen av fagene uten å lese noe særlig. Men det er ikke det samme som at de kom rekende på ei fjøl, jeg hadde på et vis "lest" i ti år allerede. Det samme med økonomihistorie, det var adskillig lettere for meg å græbbe linjene, som oppvokst i en historieinteressert antropologfamilie og med kunsthistorie grunnfag (riktignok uten eksamen.
|
|
|
#208 |
|
Leser
|
Sv: Å velge en partner med lik bakgrunn
Nei, men språkfag er jo noe hvor man kan ha veldig store induviduelle fortrinn. Hvis man er tospråklig vil man jo ha et helt annet startsted. (Ser jo dette i ungdomsskolen på diverse valgfag, at letthetsgraden er veldig individuell, mye mer enn på basisfagene)
|
|
|
#209 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Å velge en partner med lik bakgrunnJeg tror jo evner og interesse er minst like viktige for f.eks. matte som språk. Det finnes definitivt "matteøre" også.
|
|
|
#210 |
|
kamerat
|
Så klart, men på universitetsnivå er det alltid et krav om at du må beherske det lingvistiske analyseapparatet. Jeg har hatt plenty med tospråklige studenter som enten tror de kan slippe unna dette eller har problemer med å lære seg dette apparatet, og da går det ikke bra på eksamen. Dette er mer akutt på «vanskelige» språkfag (språk hvor du ikke får noe særlig gratis fra norsk når det gjelder ordforråd og grammatikk), men jeg husker da levende hvor mange som ikke fikk til syntaktisk analyse da jeg gikk på nordisk også.
|
|
|
#211 |
|
kamerat
|
Jeg har til og med en mistanke om at det kan være det samme øret (i hvert fall om du er den typen språktalent som plukker opp strukturer).
|
|
|
#212 |
|
Epikur
|
Sv: Å velge en partner med lik bakgrunnDette er jo "ikke lov å si", som man alltid ynder å si (sic) der jeg jobber. (vitenskapelig høyskole.) Men altså: det er forskjell på nivået på undervisere og studenter mellom ulike utdanningsinstitusjoner i Norge. Det skal liksom ikke være det, men når man i tillegg får barbert budsjettene sine så eksternsensur ryker, så blir det vanskelig. Det er en kjensgjerning at nivået er høyere på en A fra en skole enn en annen. Vi ser det når vi får inn kandidater på masternivå som har bachelor herfra eller derfra og følger dem videre og ser hvordan de gjør det her.
|
|
|
#213 |
|
Epikur
|
Det tror jeg også. Musikk, språk og matematikk henger tett sammen i mitt hode, i hvertfall. Bokstavelig talt.
|
|
|
#214 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Å velge en partner med lik bakgrunnJa, det har vi jo diskutert før - om språk er matte eller matte er språk.
|
|
|
#215 |
|
This is normal!
|
Siden det er forskjell på nivå innad i mange institusjoner, er det mer hensiktsmessig å se på fagmiljøene i denne sammenhengen enn institusjonene. Det finnes f.eks. toppmiljøer innen visse fagområder ved små institusjoner og dårlige fagmiljøer ved store institusjoner. Og omvendt selvfølgelig.
|
|
|
|
#216 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Å velge en partner med lik bakgrunnJeg er god i matte og økonomi, men har egentlig aldri helt skjønt det med struktur i språkene.
|
|
|
|
#217 |
|
Textrovert
|
Sv: Å velge en partner med lik bakgrunnJeg eier ikke mattehjerne. Skjønner ikke tall eller logikk. Men jeg er likevel ganske god i språk. Så lenge jeg slipper fonetikk.
|
|
|
#218 |
|
intro
|
Sv: Å velge en partner med lik bakgrunnSå moro, Divine!
Så rart at grammatikk og fonetikk er to atskilte ting hos deg - for meg er det i høy grad to sider av samme sak. Jeg fikk 1,2 på grunnfagseksamen i engelsk fonetikk, så jeg er veldig glad i faget.
|
|
|
|
#219 |
|
Erfaren nok
|
Jeg er også litt sånn. Jeg føler ikke jeg eier mattehjerne, men språk liker jeg
|
|
|
#220 |
|
flisespikker
|
En engelskstuderende kamerat fortalte i sin tid at de fikk beskjed ved oppstarten av grunnfag om at de som (eventuelt) hadde engelsk som morsmål ikke ville ha noen spesiell fordel av det. Altså at pensum i særs liten grad hang sammen med å "kunne språket". (Bortsett fra i nedre ende, selvsagt; hvis man er veldig dårlig i engelsk, vil det jo være veldig vanskelig å følge undervisningen og forstå pensum.)
|
![]() |
|
|