Sv: Nettkrigerne - VG om kommentarfeltfolket
Jeg laget jo en tråd på FP for litt siden med oppfordring om å ta kommentarfeltene tilbake. Jeg synes det ble vanskelig. Mange steder skal du (heldigvis for så vidt) nå opptre under eget navn. Det er mye bra med dette, men for meg som har et sjeldent navn, gjorde det terskelen høyere for å delta når synspunktene til andre er så ekstreme. Det jeg har gjort, er å reagere på innlegg FB-venner har lagt ut. Jeg har noen "venner" som jeg ikke har sett siden barneskolen som har hatt noen veldig grumsete innlegg om Syriaflyktninger og en slektning som har lagt ut noen lite morsomme "negervitser". Da har jeg reagert. Og jeg prøver å være saklig, peke på ren feilinformasjon (nei, alle kan ikke hjelpes i nærområdene, nei, som flyktning får man ikke stipend fra NAV for å dra tilbake til landet man kommer fra på ferie osv. osv.). Erfaringen så langt er at folk blir overrasket over at man reagerer. Men det føles riktig å gjøre det.