Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

Hvor viktig er det egentlig å skrive korrekt?

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-06-07, 15:35   #10
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor viktig er det egentlig å skrive korrekt?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det spørs hva du mener med å si at det ikke "holder". Hvis man har en jobb som stort sett går ut på å skrive, så holder det helt fint å greie å formulere seg skriftlig, selv om man f.eks. skulle ha ekstrem sosial angst eller talefeil eller andre grunner til at man ikke greier å argumentere like godt muntlig som skriftlig. Nå er jeg selv fint i stand til å argumentere muntlig også (selv om jeg nok generelt gjør meg bedre skriftlig), men selv om jeg ikke hadde vært det, ville jeg kunne gjøre jobben min like bra, siden jobben min egentlig bare går ut på å formulere ting skriftlig.

(Eller kanskje du mente at du ikke synes det holder, rent personlig, når du skal vurdere hvor mye du liker eller respekterer noen. Det blir i så fall selvsagt noe annet.)

Begge deler!
Jeg mener det ikke holder at man er flink til å skrive og oppnå karakteren S (som i eksemplet mitt) i norsk. Jeg mener da at man både må skrive prikkfritt og godt, og man må snakke og bruke språket særdeles godt muntlig også. Det holder dermed ikke å skrive godt. Det holder heller ikke å skrive en god tale, dersom man ikke klarer å fremføre den med samme betydning, innlevelse osv. som det er ment på papiret. Det holder ikke å skrive en kjempegod søknad til en stilling dersom man viser noe helt annet enn det man skriver i form av tale og kroppsspråk senere i en intervju-situasjon.

Svært sjelden er det NOK at man er flink til å skrive.

...og nei, jeg respekterer ikke en som er flink til å skrive mer enn en person som ikke skriver spesielt godt. Personligheten til et mennesker vurderer jeg sjelden utifra et godt skriftspråk, men godt skriftspråk i kombinasjon med personlige karaktertrekk. Et levende, snakkende, bevegende, uttrykksfullt menneske, ja, det liker jeg . Det er subjektivt ja. Stilletiende mus (som kanskje skriver bra) er ikke de menneskene jeg omgås flust med nei.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:47.