Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Kan man lære seg å bli glad i å lage mat?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-07-15, 11:47   #7
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan man lære seg å bli glad i å lage mat?

Opprinnelig lagt inn av Isa, her.

Godt forslag med matkasse, da er mye av jobben allerede gjort mtp oppskrifter og handling.

Ellers har jeg jobbet litt med dette de siste årene, og det jeg har hatt mest fokus på er at jeg skal ha det ålreit på kjøkkenet når jeg holder på. Gjerne musikk hvis jeg er der alene, barna med eller på benken med lekser, og masse tid. Det har også hjulpet å pusse opp kjøkkenet slik at det funker, at det er plass og at det er et fint sted å være. Før lå det veldig klønete til i huset, isolert fra resten av rommene.

Og kjøkkenmaskinen min, endelig har jeg fått til gjærdeig. Jeg har prøvd for hånd i mange år og aldri fått det til. Nå synes jeg det er gøy å prøve nye oppskrifter og har den fremme hele tiden.

Så det er mulig! Lykke til!

Takk. Fokus på at det er "ålreit" tror jeg er viktig. Kjøkkenet mitt fungerer virkelig, men vi har elendig med utstyr, så det tror jeg vi kunne oppgradert litt. Vi har 3 kasseroller (alle er digre) og en eneste bra kniv. Gud, det høres ille ut, men vi kjenner ikke at det frister å bruke 600 kr for å få kokt gulrøtter i en mindre kasserolle.

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Går det an å ikke være glad i å lage mat?

Jeg greier ikke å sette meg inn i problemstillingen, man har noen små tips

*La middagen være noe dere ser frem til og gleder dere til, det er god mat, hyggelig selskap, la det være den tiden på dagen dere lukker resten av verden ute og fokuserer kun på de som er rundt bordet. Ikke minst er det takknemlighet fra de som ikke laget mat til den som gjorde det.

*Matkasser gir lett tilgang til god, variert og sunn mat.

*Sett av tid innimellom til å lage stort, f. eks suppebaser, tomatsausbaser, fiskegrateng, lasagne osv som dere hiver i fryseren til de travleste dagene.

*Lag store porsjoner med minipaier, grove horn pizzasnurrer o.l til matpakka

*La gjenget sette opp en øsnkeliste på hva de virkelig har lyst på til middag, og kos dere sammen med å finne gode oppskrifter

*Ukemeny og ukeshandling

Lykke til

Tusen takk! Vi burde kanskje kjøpe en fryser. Vi har kun den lille plassen i kjøleskapet og der er det ikke plass til mye. "Problemet" er at jeg syns frosset mat er skikkelig ekkelt. Nesten sånn at jeg vil brekke meg litt der det ligger og tiner. Men det gjelder kanskje mest for rent kjøtt, fisk og kylling. Pizzasnurrer og sånt kan fungere.
Ukemeny og ukeshandling er på planen. Jeg føler at det er ufattelig krevende å vite på en mandag at jeg trenger en agurk på fredag, men er villig til å prøve. I dag handler vi i panikk hver dag kl 16.10...

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:15.