Sv: Hvordan spise sunt og "politisk korrekt" uten for mye dikkedarer?
Jeg gjør så godt jeg kan, men har måttet gjøre en god del hverdagskompromisser som for eksempel min veganerøkomiljøpartisvoger mener er helt under pari.
Jaja, sikkert bra for meg å oppleve den enden av skalaen også.
Jeg kjøper stort sett grønnsaker på Rema på grunn av pris og tilgjengelighet. De har begynt å få litt økologisk, og jeg handler stort sett de økologiske alternativene. Vi handler også mye frossengrønnsaker gjennom vinteren, de har mer vitaminer, de er ikke blitt fraktet fra Peru eller Sør-Afrika.
Jeg har litt grønnsaker selv, jeg hermetiserer tomater, fryser ned erter og bønner, har noen poteter som behandles som gull, løk og urter. Det er ikke mye, men det smaker veldig godt og er dyrket utenfor stuedøren.
Vi spiser allerede minst et vegetarmåltid i uken og skal gå mot minst et til. Mer fisk. Rødt kjøtt maks en eller to ganger i uken. Fortrinnsvis økologiske eller etiske alternativer. Vi baker brød selv.
Jeg har vurdert å legge ukeshandelen på Coop fra høsten av, for de har mange flere økoalternativer. Dessuten blir det disiplinerende i fht å skulle spare penger, vi skal bruke sjukt mye penger på andre ting fremover, så vi skal virkelig su på labben en stund. Da passer det bra å kutte ut en god del kjøtt og begynne å fiske litt mer selv. Ungene elsker fisk og stavmiksegrønnsakssupper. Det er jo gull.
Jeg synes det er tilnærmet umulig å holde en stødig middelvei her, det er liksom enten bare pris på den ene siden eller bare en slags biodynamisk religiøsitet til samme kilospris som gull på den andre.