Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Bilsikring stor gutt?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-07-15, 21:08   #1
kiki
Bør lage seg en tittel selv

kiki sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
kiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner til
Standard

Bilsikring stor gutt?

Storebror er 8,5 år, men stor for alderen; 142 cm og 36 kg. I morgen reiser vi på bilferie nedover Europa. Er det best at han sitter med eller uten bilstol på turen? Til nå har han sittet i bilstol, og han sitter greit i den, men bilstolen er ikke godkjent for mer enn 35 kg, og slik jeg forstår det er det da anbefalt å sitte uten? Har liksom tenkt at så lenge bilstolen passer ham, er det tryggest, men er litt usikker. Mine foreldre skal også være med, og han skal sitte på litt både i vår og deres bil, så det enkleste er jo om han sitter uten setet, men tryggheten er det viktigste.

Gammel 17-07-15, 21:15   #2
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bilsikring stor gutt?

Min eldste på 10 år som nok var godt over 35 kg for lenge siden, har brukt sin beltestol til for en måneds tid siden. Da var han for høy. Nå har han fått pute i min bil for setene mine er så dype. Han sitter uten i x sin bil og besteforeldrene sine biler.
Passer han i setet så hadde jeg latt han sitte der.

Gammel 17-07-15, 21:26   #3
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis han passer inn i setet, så hadde han fått sitte i det. Vektgrensa er på opp til 36 kilo og det er akkurat det han veier.

Snuppa mi er hårfint lettere og hårfint kortere enn din sønn, og hun sitter i sete i vår bil fremdeles og hun skal nok gjøre det en stund til. Men det er jo ingen krise om hun sitter på hos andre på kortere turer uten sete lenger.

Gammel 17-07-15, 21:29   #4
kiki

kiki sin avatar

kiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner til
Standard

Takk for svar. Nei, det er jo ikke krise å sitte på med andre uten sete lengre, men nå skal vi så langt, og på autobanen nedover Tyskland etc. Han kan jo evt. få sitte uten sete når han sitter på med mine foreldre, og så sitte i setet når han sitter i vår bil.

Gammel 17-07-15, 22:09   #5
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Jeg målte 8,5 åringen til 147 cm hos politiet da vi kjøpte pass. Maxi Cosi bilstolen er for liten, skuldrene kommer ofte opp i nakkestøtten hvis det ikke er god takhøyde, og da sitter hun foroverlent uansett. Vi sier bare pute er godt nok selv om hun er godt under 36 kg.

God ferie.

Gammel 17-07-15, 22:23   #6
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Snuppa mi er hårfint lettere og hårfint kortere enn din sønn, og hun sitter i sete i vår bil fremdeles og hun skal nok gjøre det en stund til. Men det er jo ingen krise om hun sitter på hos andre på kortere turer uten sete lenger.

Det er noe jeg syntes var deilig.

Gammel 17-07-15, 22:24   #7
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Om han sitter greit i setet og har OK plass hadde jeg brukt det, men det er meg.

Min eldste sluttet med sete i fjor en gang. Hun er nå 160 og 45 kg. Da var det ikke plass mer.

Gammel 17-07-15, 22:25   #8
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Passer han lengdemessig i beltestolen hadde jeg ikke vært i tvil - ta med beltestolen Han er jo også innenfor vektgrensen, så det er ingenting å lure på. Han er absolutt bedre beskyttet i beltestolen enn uten, om uhellet skal være ute, spesielt i sidekollisjon.

God tur!

IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-15, 22:30   #9
kiki

kiki sin avatar

Standard

Takk for svar. Mulig han er 36, et eller annet kg, men det er jo flisespikkeri. Han sitter i midten av to jenter på snart 6 år i bilstoler, så han er jo rimelig stuck der uansett. Men jeg er helt enig i å bruke stolen så lenge den passer. Synes bare å ha lest at trygg trafikk ikke anbefaler setet lengre når grensen er nådd. Men han ligger jo på grensen sånn sett.

Gammel 17-07-15, 22:41   #10
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Eldste passerte vekten før høyden mener jeg å huske, men det hang vi oss aldri opp i (hun bikket over 150 før hun vokste ut av setet). Beskyttelsen hun ville fått ved en evt sidekollisjon var viktigere.

Jeg forstår at TT ikke kan anbefale å gå utover vektgrensen, men veldig mange bruker setet uansett etter å ha nådd 36 kg. Her brukes jo uansett bilens interne sele. Setet er vel heller ikke testet med tyngre barn enn 36 kg? Regner ihvertfall ikke med det.

IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-15, 23:04   #11
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kiki, her.

Synes bare å ha lest at trygg trafikk ikke anbefaler setet lengre når grensen er nådd. Men han ligger jo på grensen sånn sett.

Det er fordi de ikke kan. Så vidt jeg husker, anbefaler de ikke å la være å bruke det heller, de svarer bare veldig ullent på spørsmålet.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-15, 23:10   #12
kiki

kiki sin avatar

Standard

Ja, det et det jeg har tenkt; at siden bilstolen ikke er testet på barn over 36 kg, kan de heller ikke anbefale det. Jeg har alltid tenkt at så lenge stolen passer er det best å sitte i den, mens mannen er litt på den at "nå er han stor nok til å sitte uten, de andre på hans alder sitter uten " osv. Men siden dere er enige med meg, så holder vi nok på bilstolen en stund til.

Gammel 17-07-15, 23:12   #13
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

06-barnet her får ikke sitte uten hos oss. Hun er nesten like lang som din gutt og rett under 30 kg, så antar hun blir sittende i bilstol en god stund til. Hos moren sin sitter hun uten, men hun foretrekker faktisk bilstol på lengre turer fordi hun kan lene hodet mot sidestøttene.

En beltestol er det jo null stress å flytte mellom biler.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-15, 23:42   #14
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her ble setet ubehagelig å sitte i for de to yngste fordi det ble for kort i ryggen (mine er stuttføtte, med lange rygger) da de (samtidig) passerte ca 140, både hun på 25 og han på 36 kilo, så da tok vi bort ryggen og nå sitter de på bare putedelen av den. Da kommer de høyere opp, i tillegg til at beltet sitter godt nede over hoftene.

Gammel 18-07-15, 01:43   #15
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Om han sitter greit i setet og har OK plass hadde jeg brukt det, men det er meg.

Min eldste sluttet med sete i fjor en gang. Hun er nå 160 og 45 kg. Da var det ikke plass mer.

Er 05`barnet 160 cm?

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-15, 18:40   #16
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Morella, her.

Er 05`barnet 160 cm?

Det er hun nok ja. Våre to har fulgt hverandre ganske godt fra fødselen av, men de siste par årene har hun "tatt ledelsen"

Min er 155 høy. Han var lenge en av de høyeste i klassen, men ser nå at flere er høyere en han.

Gammel 18-07-15, 21:30   #17
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurer på akkurat det samme med unntak av at gutten er ti år. Han er just over 36 kg. Bilstolen passer fortsatt, men hva er da riktig i forhold til bilsikkerhet? Han liker ikke å sitte på pute, for det blir dårlig støtte til ryggen da.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:57.