Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva er yndlingsgrønnsaken din, og hvordan bruker du den?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-07-15, 19:39   #1
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er yndlingsgrønnsaken din, og hvordan bruker du den?

Jeg er vokst opp som vegetarianer, og har derfor alltid brukt mye grønnsaker. Men jeg har holdt meg mye til de grønnsakene jeg kjenner godt. Nå i sommer har jeg eksperimentert mye mer, og sammen med de "samme, gamle" merker jeg at kjøtt og fisk blir mer og mer et tilbehør. Noe som jo, i et bærekraftig perspektiv, er veldig bra.

Jeg "oppdaget" grønnkål ved juletider, og har inkludert det mer og mer. Det er nå stort sett alltid med i gryter eller wok. Og som tilbehør til grillmat eller fisk, bakt i folie sammen med tomater, litt vårløk og krydret med salt, pepper og litt sukker er det kjempegodt!

Søtpotet er godt i suppe, eller bakt. Og brukes også når jeg lager noe jeg kaller grøtpinn, som er stekte rotgrønnsaker, løk og eventuelle kjøttrester.

Ellers bruker jeg mye cherrytomater, gulrøtter, brokkoli, tomat og søt, rød paprika, både rått, bakt og kokt.

Til taco er bønner, i alle former, blitt den nye familiefavoritten. Og vi trenger mye mindre kjøtt, etter at jeg introduserte tomatbønner (som var standard på middagsbordet da jeg var liten og som jeg derfor har brukt lite som voksen, men som det viser seg at barna elsker.)

I salat må jeg har forskjellige typer salater, tomater, agurk, salatbønner, sukkererter og paprika.

Men jeg trenger mer inspirasjon - så, hva er din yndingsgrønnsak, og hvordan bruker du den/dem?

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-15, 20:02   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er yndlingsgrønnsaken din, og hvordan bruker du den?

Avokado. Jeg spiser det ut av skallet med sitron og salt, moser det på brød og strør sesamfrø, salt og pepper over, lager guacamole, biter av det i salat eller jeg lager en "restemos". Det er som regel avokado, noen overmoden tomater, litt parmesan eller annen hard ost, kanskje litt løk og pinjekjerner, salt, pepper og et hvitløksfedd. Vzzzzzz! i blenderen, og kan brukes som tilbehør, dipp eller pålegg.

Dessverre er jeg den eneste i familien som liker avokado, så det begrenser seg jo litt. Broccoli er nok den grønnsaken vi spiser mest, ved siden av tomat og agurk.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-15, 20:18   #3
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg er veldig glad i rotmos. Når høsten kommer bugner butikkene av ulike rotfrukter som er supre å mose. Eller å steike. Eller å lage suppe av.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-15, 20:20   #4
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Tomatbønner elsker mine unger, type Heinz på boks. Men er det særlig sunt? Innbiller meg det er mye sukker? Nært beslektet med ketchup? De får det relativt ofte, men har ikke tenkt på det som så veldig bra.

Jeg synes hodekål er godt i wok og også i supper, hvis den has i mot slutten. Rå kålrabi er god "snacks"

Gammel 31-07-15, 20:34   #5
Albertine
Bør lage seg en tittel selv

Albertine sin avatar

Medlem siden: Oct 2014
Blogginnlegg: 38
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Løk. Løk i alle varianter. Gul, rød, hvit, purre, vår osv. Gressløk i omelett, vårløk i asiatiske woker, gul løk i omtrent alt jeg lager, rødløk med eddik i salater. Favoritten er vel Jamies bakte løk med bacon.

Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-15, 20:45   #6
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Re: Hva er yndlingsgrønnsaken din, og hvordan bruker du den?

Tror det må bli løk her og, eller sellerirot, eller skikkelig gode tomater eller mørkgrønn og slank slangeagurk.

Det jeg bruker mest er nok løk, søtpotet, pastinak og sellerirot.

Gammel 31-07-15, 20:58   #7
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Løk - i alle former og varianter. Åh hvor godt løk er!

(Og jeg må google Jamies bakte løk, skjønner jeg.)

Gammel 31-07-15, 21:03   #8
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tåler ikke gul løk eller avokado, dessverre. Ellers hadde det stått på topp ti listen min, Eller, jeg tåler det i veldig små porsjoner. Men løksuppe eller guacamole utgår. Dessverre.

Bakt rødløk tror jeg at jeg må prøve.

Gammel 31-07-15, 21:04   #9
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Aubergine er kjempegodt. Jeg pensler med olivenolje og baker det i ovnen.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-15, 21:05   #10
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Blomkål.
Kan brukes til alt!
Vi har blomkål i salat, kokt, stekt og ikke minst most.

Ellers bruker vi mye sessongens grønnsaker. Mainepe feks.
Sukkererter, både rå, kokt og ikke minst stekt. Spisspaprika!!
Gulrot, den også både rå, revet, kokt. most og stekt.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-15, 21:06   #11
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Storm, her.

Aubergine er kjempegodt. Jeg pensler med olivenolje og baker det i ovnen.

Ja, det er jo superdigg! Med litt parmesan på toppen.

Gammel 31-07-15, 21:10   #12
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er også veldig glad i løk. I supper, rødløk i salat, vårløk i alt mulig, i lasagne og pasta osv.
Nr. 2 er kanskje gulrot. Eller tomat. Bruker veldig mye av tomat, gulrot og agurk. Ikke så eksotisk. Gulrot og løk er så fine fordi de holder seg lenge, og blir derfor nesten aldri kastet.

Gammel 31-07-15, 21:13   #13
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Løk og blomkål. Jeg bruker løk i mye, og blomkål er godt både i wok, dampet, rå,gratinert.

Gammel 31-07-15, 22:16   #14
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Mine er avocado, søtpotet og brokkoli.

Avocado bruker jeg mye i middagssalat, feks er tomat, avocado og kylling alltid en vinnerkombinasjon. I tillegg har vi ofte avocado i terninger med litt sitronsaft og et dryss urtesalt på som tilbehør til fisk. Smaker ypperlig både til hvit og rosa fisk.

Søtpotet lager vi enten mos eller pommes frites av. Syns det passer både til fisk og kjøtt.

Brokkoli koker vi som oftest, det er en grønnsak alle liker godt og vi ikke blir lei av. Men kunne gjerne tenkt meg noen forslag til å rocke opp brokkolien litt!

Gammel 31-07-15, 22:19   #15
kamp
ASD

Medlem siden: Mar 2010
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Butternut gresskar, også kalt flaske gresskar

Baker den i ovnen eller lager pommes fri av den, super god!

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-15, 22:23   #16
dutte
fornyet

dutte sin avatar

Hvor: Far out east
dutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Spinat. Svisjer det i kasserollen med olivenolje, hvitløk, salt, pepper og fersk sitron. Godt til nesten alt 🍜.

dutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-15, 22:24   #17
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av IOA, her.

Mine er avocado, søtpotet og brokkoli.

Avocado bruker jeg mye i middagssalat, feks er tomat, avocado og kylling alltid en vinnerkombinasjon. I tillegg har vi ofte avocado i terninger med litt sitronsaft og et dryss urtesalt på som tilbehør til fisk. Smaker ypperlig både til hvit og rosa fisk.

Søtpotet lager vi enten mos eller pommes frites av. Syns det passer både til fisk og kjøtt.

Brokkoli koker vi som oftest, det er en grønnsak alle liker godt og vi ikke blir lei av. Men kunne gjerne tenkt meg noen forslag til å rocke opp brokkolien litt!

Roasted broccoli and bacon er min favoritt.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-15, 22:31   #18
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg vet ikke, men brokkoli er det vi spiser mest av og så sånne gode gulerøtter nå om sommeren.

Gammel 31-07-15, 22:43   #19
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Artiskokk, avokado og søtpotet!

Gammel 31-07-15, 23:25   #20
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Aspargesbønner. Jeg koker dem 2 minutter og lar vannet renne av. Smelter smør og har i presset hvitløk og aspargesbønnene og bare freser raskt. Nam nam og ungene gafler innpå de også.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:37.